آتشکده نطنز کجاست؟ (تاریخچه، قدمت، آدرس)

آتشکده نظنز

نطنز یکی از شهرهای نزدیک به روستای متین آباد است که گردشگران می‌توانند در اقامت خود سری به جاهای دیدنی نطنز بزنند و از این شهر تاریخی متعلق به زمان ساسانیان لذت ببرند. از مهمترین جاذبه‌های گردشگری نطنز می‌توان به آتشکده نطنز اشاره کرد که قدمت تاریخی دارد. در ادامه به معرفی آتشکده نطنز می‌پردازیم و با ابعاد تاریخی این بنای تماشایی آشنا می‌شویم. با مجله متین آباد همراه باشید.

معرفی آتشکده نطنز

در ایران باستان، آتش نماد گرما و شفا بخشی بوده است و مردم آن دوران آتش را مقدس می‌دانستند، از این رو آتشکده‌هایی را برای عبادت و نیایش برپا می‌کردند. این آتشکده‌ها که بسیاری از آن‌ها را در جای جای ایران می‌بینیم یکی از نمادهای بسیار مهم آن دوران به حساب می‌آیند. در حدود 1800 تا 2000 سال پیش در دوران ساسانیان بناهایی به عنوان آتشکده ساخته می‌شد که یکی از مهمترین و زیباترین آن‌ها در شهر نطنز واقع شده است.

معرفی آتشکده نطنز
معرفی آتشکده نطنز

آتشکده نطنز در کوچه پشت مسجد نطنز و در باغی به نام امام جمعه قرار گرفته است و گردشگران بسیاری برای دیدن این باغ به شهر نطنز می‌آیند. جاذبه‌های دیدنی نطنز را می‌توان در یک روز به صورت کامل دید، به همین علت ما به مهمانان خود پیشنهاد می‌کنیم در روز که اکو کمپ گرم است به نطنز که سردتر است بروند و در کوچه‌های تاریخی این شهر ماجراجویی خود را آغاز کنند.

تاریخچه آتشکده نطنز

اگر دوست دارید معماری زمان ساسانیان را با چشم خود از نزدیک ببینید و از آن حیرت کنید به آتشکده نطنز بروید. بسیاری از مراسم مذهبی آن دوره در این آتشکده برگزار شده است. مصالح به کار رفته در ساخت این آتشکده چندان عجیب و غریب نیست، ملات گچ و خام و قلوه سنگ‌های بستر رودخانه از مهمترین مصالح به کار رفته در این بنا است، اما برای طاق کشی آن از الوارهای چوبی استفاده شده است که تا به امروز پا برجاست!

البته نمی‌شود چوب را از آفت موریانه مصون نگه داشت، و موریانه‌ها به این مکان هم هجوم آوردند اما با مرمت و بازسازی در طول دوران مختلف این آتشکده در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و یکی از بهترین و مهمترین آثار ایران باستان به شمار می‌آید.

معماری آتشکده نطنز

معماری آتشکد نطنز طراحی خاص و ویژه‌ای دارد که مربوط به دوران ساسانی است. همانگونه که پیش‌تر گفتیم مصالحی چون قلوه سنگ، ملات گچ و خاک، الوار چوب در ساخت آن استفاده شده است اما مرمت کاران از ترکیب گل و گچ برای نما دادن قسمت‌های بیرونی نیز نام بردند. مخصوصا در قسمت گنبد این بنا پوششی از گچ وجود دارد که بسیار زیبا رنگ آمیزی شده است.

امروزه دیگر این آتشکده کاربردی ندارد و به عنوان یک آثار باستانی به آن توجه می‌شود، اما مورخان تاریخچه‌ای عمیق برای آن نوشتند که ریشه در تاریخ دارد. برای مثال رنگ‌آمیزی‌های گنبد را مربوط به دوره‌های بعد از ساسانی می‌دانند. آن‌ها می‌گویند این رنگ‌آمیزی‌ها در دوران آل بویه انجام شده است. چند قبر نیز داخل محیط آتشکده پیدا شده است که برخی آن‌ها را از آرامگاه‌های زمان آل بویه می‌دانند.

تاریخچه آتشکده نطنز
دسترسی به آتشکده نطنز

بنای آتشکده در محیطی 122 متری استوار است که دو جرز بر روی دو سکو قرار گرفتند و دو جرز دیگر آن روی زمین. ارتفاع این دو سکو 15.2 متر است و جرزهای آن ابعادی 67 و 78 دارند. البته باید گفت که بر مرور زمان قسمت‌هایی از طاق و سقف آن از بین رفته است و تنها ستون‌های آن و طاق جنوبی و لبه گنبد باقی مانده است. از این رو سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سریعا اقدامات لازم را برای مرمت و بازسازی بنا انجام داد.

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سال 1394 در اقدامات خود خانه‌های اطراف آتشکده را خریداری کرد و سپس برای ایجاد یک فضای گردشگری، بازسازی آتشکده نطنز را آغاز نمود. این کار در چند مرحله انجام شد و سرانجام در سال 1396 بنا بازسازی شد و به شکل امروزی آن درآمد.

راه‌های دسترسی آتشکده نطنز

آتشکده نطنز، در استان اصفهان و شهر نطنز، در خیابان مالک اشتر قرار گرفته است (لوکیشن روی نقشه). بازدید از این مکان رایگان است و حدود 1 الی 2 ساعت از زمان شما را می‌گیرد تا ابعاد مختلف معماری و تاریخی آن را به صورت کامل دریابید. برای گردش شهری در نطنز نیز می‌توانید از مسئولین اکو کمپ راهنمایی بگیرید تا آن‌ها به صورت کامل شما را در این مورد راهنمایی کنند.

نتیجه گیری

بازدید از شهر نطنز، به خصوص آتشکده نطنز خالی از لطف نیست، زیرا وارد کوچه باغ‌های سنتی و زیبا می‌شوید که حال و هوای دیگری دارد و روح انسان را تازه می‌کند. اگر عاشق تاریخ هستید در این شهر به اعماق آن سفر خواهید کرد و با زندگی و فرهنگ آن دوران آشنا خواهید شد.

قصد سفر به مناطق کویری ایران را دارید و به دنبال یک مقصد جداب می‌گردید؟ شهرهای نظنز و کاشان گزینه مناسبی برای شماست و برای اقامتگاه کاشان خود می‌توانید روی اکوکمپ کویری متین آباد حساب کنید که فاصله کمی با کاشان دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا