زواره کجاست؟ + جاهای دیدنی زواره

شهر زواره

شهر زواره در استان اصفهان قرار دارد. این شهر مانند شهرهای ابیانه و بادرود از نقاط گردشگری تاریخی ایران به شمار می‌رود که هر روزه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. اگر دوست‌دار تاریخ و فرهنگ هستید، زواره را از یاد نبرید. با وبلاگ اکوکمپ متین آباد همراه باشید.

زواره کجاست؟

زواره شهری کوچک در 10 کیلومتری شمال شرقی شهرستان اردستان، استان اصفهان، در حاشیه جنوبی کویر مرکزی ایران است (که زمانی از رونق بسیار برخوردار بوده). گفته می شود نام آن برگرفته از نام «زواره»،  برادر رستم (قهرمان افسانه ای ایران زمین) است. زواره یکی از بهترین مناطق دیدنی برای دوستداران تاریخ و فرهنگ به شمار می رود.

مسجد جامع زواره
مسجد جامع زواره

فاصله زواره تا منطقه نمونه گردشگری متین آباد 72 کیلومتر (حدود یک ساعت) و به عنوان یک تور یک روزه قابل بازدید است که با اقامت در اکوکمپ متین آباد به راحتی می‌توانید به زواره بروید.

بیشتر بخوانید: دیدنی های گردشگری اصفهان

جاهای دیدنی زواره

این شهر دارای معماری بومی با ساختار گل و خشت و جاذبه‌های بسیار است. نخستین و قدیمی ترین مسجد چهار ایوانی ایران مسجد جامع زواره است که قدمت آن، به دوره سلجوقی، حدود 900 سال پیش، باز می‌گردد. دومین قلعه بزرگ و مستحکم ایران، پس از قلعه الموت، قلعه سنگ بست زواره است؛ قلعه‌ای خشتی که متعلق به قرن 11 و با معماری چهار صفه‌ای در دو طبقه می‌باشد.

یکی دیگر از جاذبه های تاریخی، کاخ سرهنگ آباد در 33 کیلومتری زواره است که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده. بیست ستون سنگی این کاخ که در زمان سطنت ناصر الدین شاه بنا شده یادآور کاخ چهل ستون اصفهان است.

زواره کجاست
پامنار مسجد جامع زواره

تزیینات ویژه این کاخ همچون گچ کاری، آیینه کاری، خاتم کاری، منبت و معرق چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. معماری آن تلفیقی از شیوه دوره صفوی و قاجار می‌باشد و از خشت، آجر و چوب ساخته شده است. این بنا شامل دو بادگیر قرینه، یک حمام، برج های دیده بانی و یک آسیاب در اطراف آن می‌باشد.

کاخ سرهنگ آباد در دامنه سرسبز و با طراوت کوهستان بنا شده و چشم‌انداز بسیار زیبای دارد که در گذشته به عنوان شکارگاه و تفرجگاه ییلاقی شاهزادگان قاجاری استفاده می‌شده است. از دیگر آثار زواره که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده می‌توان از مسجد پامنار نام برد. این مسجد متعلق به دوره سلجوقی، دومین مناره تاریخ دار در ایران است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی نطنز

سایر جاذبه‌های زواره عبارت است از:

  1. یخچال‌های خشتی که از دیواره‌های ضخیم مدور و مخروطی ساخته شده است.
  2. بازار سنتی زواره با سقف رومی متعلق به دوره زندیه که در گذشته در دو طرف آن دو ردیف کاروانسرا قرار داشته است.
  3. حسینیه بزرگ و حسینیه کوچک که هر دو متعلق به دوره صفویه است.
  4. هشت بهشت، ساختمانی خشتی با طاق ضربی که پذیرای مراسم‌های مذهبی و متعلق به دوره قاجار می‌باشد.
  5. کاخ امیرآباد (15 کیلومتری جنوب زواره)، که متعلق به دوره قاجاریه است.
  6. پرورش شتر به شیوه های سنتی و کارگاه های قالی­بافی، آجرپزی، خراطی، سفالگری و آهنگری از جاذبه‌های این شهر می‌باشد.

جمع بندی

تاریخ و فرهنگ بزرگ و کوچک نمی‌شناسد، به همین دلیل در هر سنی که هستید، حداقل یک بار باید زواره را ببینید. این امکان با اقامت در اکوکمپ متین آباد وجود دارد. اگر این مطلب را دوست داشتید به مطلب بادرود کجاست؟ سر بزنید.

قصد سفر به استان اصفهان را دارید و در جستجوی یک اقامتگاه کویری هستید؟ برای رزرو اقامتگاه کاشان، اکو کمپ متین آباد گزینه مناسبی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا