کویر آباد نمی‌شود مگر با عشق

کویرگردی

کویر آباد نمی‌شود مگر با عشق

سعید ضروری

جادوی سحرانگیز کویر چیزی نیست که بتوان در تصاویر روتوش شده و فضای مجازی احساسش کرد و تنها باید آن را با ماهیت وجودیش حس کرد. کویر سرزمین افسون و خیال است و در آن می‌توان دنیای زیبای ستاره‌ها را ‌دوراز آلودگی‌های شهری و نوری لمس کرد و در سکوت محضش تاریخچه زمین را مرور کرد. کویر به‌ظاهر سرزمین تاریکی‌ها و اندوه است اما برای آن‌هایی که افسون آن را درک می‌کنند زیبایی‌های کویر فراتر از آن چیزی است که رخ می‌نماید. تسلیم شدن در برابر کویر تسلیم شدن در برابر زندگی و امید است اما در دورترین روستای شهرستان نطنز و درست در حاشیه بیابان‌ها و کویر مرکزی ایران آبادانی و زندگی را می‌توان به‌روشنی درک کرد که همانند ماسه‌های روانش جاری و ساری است. اکو کمپ کویری متین آباد باهدف رونق اقتصادی و ترویج گردشگری در حاشیه روستایی با همین نام که می‌رفت به‌تدریج از نقشه جغرافیا حذف شود و خود را به دل کویر بسپارد در سال 1389 پس از 4 سال مطالعه و بررسی و ساخت بنا، افتتاح می‌شود و روستای متین آباد پس‌ازآن بر سر زبان‌ها می‌افتد و حتی اغراق‌آمیز نخواهد بود که بگوییم در محافل گردشگری خارجی هم بسیار شناخته‌شده است. اقامت در کویر و آن‌هم درجایی که تمام امکانات رفاهی با حفظ بافت سنتی منطقه لحاظ شده است کمتر می‌توان یافت و این موضوع باعث شده است که در حجم انبوه مسافرانی که برای دیدن زیبایی‌های سحرآمیز کویر وارد این منطقه می‌شوند تعداد قابل‌توجهی گردشگر خارجی حضور داشته باشند که در برابر عظمت کویر سر تعظیم فرو می‌آورند.


اروپایی‌ها به سبب علاقه زیادی که به اقلیم‌های کویری نشان می‌دهند همواره از طرفداران این منطقه نمونه گردشگری بوده‌اند تاجایی که 30 درصد از مسافران این کمپ کویری را به خود اختصاص می‌دهند و پس از تحولات سیاسی در کشور تعدادشان بیشتر هم شده است. تأمین بخش قابل‌توجهی از مایحتاج این کمپ از طریق روستایان صورت می‌گیرد و محصولات ارگانیک آن‌ها مورداستفاده گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد. باوجود رونق اقتصادی در این کمپ علاوه بر فراهم شدن فرصت کار برای روستاییان و همچنین فروش محصولات غذایی این فرصت برای آن‌ها فراهم‌شده است که صنایع‌دستی روستاییان و اعضای خانواده آنها در فروشگاه این کمپ کویری و زیبا به گردشگران عرضه شود. تأکید خاص و ویژه مدیران کمپ بر سلامت غذایی و استفاده از محصولات ارگانیک باعث شده است تا مزرعه‌ای در این مجموعه به این کار اختصاص پیدا کند. ایده پرداز این عشق‌آبادی که در حاشیه کویر مرکزی ایران بناشده است برای اولین بار توسط مهندس هادی اشرف واقفی مطرح شد و در قالب کاری گروهی و با سرمایه یک آژانس هواپیمایی که ایشان یکی از سهامدارانش است و با همفکری سایر سهامداران که شرکتی خانوادگی را تشکل داده بودند ساخته می‌شود. در حقیقت این کمپ را می‌توان عشق‌آبادی کوچک در نظر گرفت که با صبر و حوصله‌ای درخور کویر ساخته‌شده است و تلاش شده است که شرایط برای اقامت با قیمت مناسب در شرایطی امن و حفظ ماهیت کویری به گردشگران ارائه شود. ایجاد این مجموعه گردشگری و اقامتی باعث ایجاد تحولات دیگری در روستا شده است و مهندس واقفی در این رابطه معتقد است «سطح دانش و فرهنگ مردم منطقه متحول شده است و تمام کارکنان داخل منطقه نمونه گردشگری متین آباد اهل روستای متین آباد هستند و جالب است بدانیم که مردم این روستا زباله‌های خود را از مبدأ تفکیک می‌کنند و بهداشت نسبت به سال‌های گذشته بیشتر رعایت می‌شود و اقتصاد روستا بهتر شده و محصولات آن‌ها در فروشگاه اکو کمپ بفروش می‌رسد و همچنین ساخت و ساز در روستا رونق گرفته است و برخی خانواده هایی که مهاجرت کرده بودند به روستا بازگشته‌اند».

در شرایطی که گفته می‌شود گردشگران خارجی نسبت به سفر به ایران رغبت بیشتری پیداکرده‌اند، وجود چنین اقامتگاه‌هایی فرصتی استثنایی است برای آشنایی گردشگران خارجی با فرهنگ ایرانی و آداب‌ و رسوم این کشور پر قدمت و چند فصل و موجبات آن فراهم‌شده است تا سفری پرخاطره و باشکوه را از ایران ‌همواره به یاد داشته باشند و آن را به دیگران نیز توصیه کنند. معضل مهاجرت معکوس و ترک روستاها به امید یافتن کار و حرفه در شهرها این روزها دامن بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه را گرفته است و دولت‌ها تلاش زیادی می‌کنند تا با انواع مشوق‌های مختلف مانع از حاشیه‌نشینی در شهرها و مشکلات بعد از آن شوند. اقدام تحسین‌برانگیز این مجموعه در ایجاد فضای کسب‌وکار و کارآفرینی برای یکی از محروم‌ترین مناطق حاشیه کویر نشان می‌دهد که در کویر هم می‌توان آبادانی و عشق و امید آفرید و چه‌بسا اثرات مثبت مستقیم و غیر مستقیم اقتصادی برای منطقه و حتی در مقیاس بزرگ‌تر برای کشور متصور شد. مهندس واقفی «گردشگری برای همه» را یکی از آرزوهای خود و مجموعه اکو کمپ کویری متین آباد می‌داند و از تلاش این مجموعه برای مناسب‌سازی این کمپ برای معلولین و جانبازان سرافراز یاد می‌کند که در سال گذشته به پایان رسیده است و معتقد است «می‌توان برای اقشار مختلف مردم زمینه‌های تفریح سالم را فراهم کرد و کشور ما ظرفیت این کار را به‌خوبی و در نقاط مختلف دارد» و او اعتقاد قلبی‌اش این است که «کویر آباد نمی‌شود مگر با عشق! کویر منبع انرژی و محل تلاقی آسمان و زمین است و کویر محل بغل کردن ستاره‌هاست».

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا