بزرگترین کویر ایران کجاست؟ + عکس و مساحت

دشت کویر ایران

وقتی کسی ایران را به یاد می‌آورد، اغلب تصاویری از شهرهای باستانی، بازارهای پر جنب و جوش و معماری تاریخی به ذهنش خطور می‌کند. با این حال، فراتر از مناظر شلوغ شهری، دنیای طبیعی متنوع و الهام‌بخشی در ایران نهفته است، از جمله کویرهایی که تا چشم کار می‌کند، تمام نمی‌شوند. در این میان بزرگ‌ترین کویر ایران به‌عنوان گواهی قابل توجه بر جغرافیای منحصربه‌فرد کشور خودنمایی می‌کند. در این مقاله می‌خواهیم بدانیم بزرگ ترین کویر ایران کجاست؟ و سفری به دل کویر های ایران داشته باشیم. با مجله متین آباد همراه باشید.

بزرگترین کویر های ایران

اگر بخواهیم ایران را از دید کویرها و بیابان‌هایش نگاه کنیم به جذابیت‌های بسیاری خواهیم رسید که بسیار بکر و دست نخورده هستند. کویرهای ایران معمولا در ضلع شرقی کشور قرار دارند و این مناطق کویری زیبایی‌های خاص خودشان را دارند. از بزرگترین کویر ایران بگیرید تا گرمترین نقطه ایران همگی از جذابیت‌هایی است که شن‌های صحرا می‌توانند به شما تقدیم کنند.

دشت کویر

دشت کویر که به نام کویر بزرگ نمک نیز شناخته می‌شود، با مساحت حیرت انگیز تقریبی 77600 کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین کویر ایران است. این کویر بزرگ، در استان‌های سمنان، خراسان، اصفهان و یزد قرار می‌گیرد. دشت کویر دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌های منحصر به فرد جغرافیایی است که به جذابیت متمایز آن کمک می‌کند.

بزرگترین کویر ایران
دشت کویر بزرگترین کویر ایران

از آن‌جا که کویرها پوشش نمک دارند و رویش گل و گیاه در آن‌ها امکان پذیر نیست، تا چشم کار می‌کند تپه‌های شنی را می‌بینید که با حریق سفیدی پوشانده شدند. همچنین باتلاق‌های نمکی و تالاب‌ها از دیگر جاذبه‌های وسیع‌ترین کویر ایران است.

تالاب گاوخونی یکی از بهترین جلوه‌گرهای این عنوان است که در فصل‌های پر آب، تبدیل به دریاچه نقره‌ای می‌شد که می‌توانستید تکرار غریبانه روزهایتان را در کنارش بگذرانید، البته این تالاب هم مانند دیگر دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور رو به خشکی رفته است.

آب و هوای دشت کویر که بزرگترین کویر ایران است کاملا افراطی است. در روزهای گرم شاید دمایی تا 60 الی 70 درجه بالای صفر هم تجربه کنید اما شب‌هایش دما به زیر صفر می‌رسد و یکی از سردترین شب‌ها را رقم می‌زند. البته این نامساعدی آب و هوا باعث نشده است تا اینجا خالی از سکنه باشد. یوزپلنگ آسیایی، غزال و خزندگان و برخی از حشرات توانستند خود را با این آب و هوا سازگار کنند.

بزرگترین کویر ایران کجاست؟
دشت کویر در آران و بیدگل

به هر حال دشت کویر از جاذبه‌های خاص ایران است که حتما باید ببینید. بزرگ‌ترین تپه شنی ایران هم در این کویر قرار دارد که از آران و بیدگل شروع می‌شود و تا نزدیکی اردستان ادامه دارد. پس اگر اهل گرما و کویر هستید، لحظاتی را مهمان دشت کویر باشید.

دشت لوت

در حالی که کویر بزرگ نمک یا همان دشت کویر از نظر وسعت در ایران سلطنت می‌کند، دومین کویر بزرگ ایران، کویر لوت (دشت لوت) در نوع خود به همان اندازه فریبنده است. کویر لوت با وسعتی در حدود 51800 کیلومتر مربع در جنوب شرقی ایران و عمدتاً در استان کرمان واقع شده است. این بیابان به خاطر مناظر ماورایی خود، به ویژه کلوت‌های مسحورکننده (سازه‌های شنی بزرگی که طی میلیون‌ها سال توسط باد و آب شکل گرفتند) مشهور است.

بی شک کلوت‌ها تاج کویر لوت هستند. این تشکل‌های شنی، منظره‌ای الهام‌بخش ایجاد می‌کنند که به نظر می‌رسد متعلق به سیاره دیگری است. این ستون‌ها و برآمدگی‌های ماسه‌ای بلند که توسط قرن‌ها فرسایش بادی ایجاد شدند، سایه‌های جذابی دارند که در ساعات طلایی طلوع و غروب خورشید، رنگ‌های پر جنب و جوشی را به نمایش می‌گذارند. کلوت‌ها به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شدند و هر سال توریست‌های بسیاری را به دومین کویر بزرگ ایران می‌کشانند.

کویر لوت ایران
کویر لوت ایران

مانند دشت کویر، کویر لوت نیز با نوسانات شدید دما بیگانه نیست. در واقع، این مکان یکی از گرم‌ترین مکان‌های روی زمین است (فلات گندم بریان (ریگ سوخته) در کویر شهداد دمای 70.7 درجه سانتیگراد (159.3 درجه فارنهایت) دارد) که آن را به محیطی سخت و چالش برانگیز برای هر موجود زنده تبدیل می‌کند. با وجود این شرایط، کویر لوت زیستگاه موجوداتی مانند خزندگان و حشرات است.

جمع بندی

مناظر کویری ایران فرصتی بی‌نظیر برای تماشای زیبایی‌های بکر طبیعت است. کویرهای ایران جذابیت غیرقابل انکاری برای ماجراجویان، دانشمندان و علاقه مندان به طبیعت دارد. کویرهای ایران چه سپیدی کورکور نمکزارها باشد و چه بازی پیچیده نور و سایه در میان کلوت‌ها، کاوشگران و گردشگران را به بازگشایی رازهای کویر فرا می‌خوانند. بنابراین، اگر به دنبال سفری خارج از مسیر روزانه هستید، سفری به بزرگترین و مسحورکننده‌ترین کویر های ایران را در نظر بگیرید.

قصد سفر به کویر را دارید و در جستجوی اقامتگاه مناسب هستید؟ برای رزرو اقامتگاه در کاشان، کمپ متین آباد یکی از گزینه‌های شماست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا