شب یلدا چیست؟ تاریخ شب یلدا 1403، تاریخچه، سفره یلدا

جشن شب یلدا

شب یلدا از جشن های سنتی و آیین‌هایی‌ست که از نیاکان ما بر جای مانده است. در این شب که 1 دقیقه طولانی‌تر از شب‌های دیگر است، خانواده‌های ایرانی دور هم جمع می‌شوند و فال حافظ می‌گیرند، برخی آهنگ شب یلدا را می‌گذارند و لباس شب یلدا که قرمز و سبز است می‌پوشند. در ادامه همراه ما باشید تا موشکافانه به توصیف این شب خاص برای ایرانیان بپردازیم.

شب یلدا چیست؟

شب یلدا یا شب چله گذری‌ست از آخرین روز از فصل پاییز به نخستین روز از فصل زمستان که این گذر از 30 آذر به 1 دی طولانی‌ترین شب سال را شکل می‌دهد. ما ایرانیان از کهن تا به امروز با باور اینکه فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلند‌تر شده و تابش نور ایزدی فزونی می‌یابد، پایان پاییز و آغاز زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می‌خوانیم و برای آن جشن بزرگی در کنار نزدیکان با سفره‌ای از بهترین‌ها برپا می‌کنیم.

مراسم جشن شب یلدا در اکو کمپ متین آباد
مراسم جشن شب یلدا در اکو کمپ متین آباد

شب یلدا از مهمترین جشن های سنتی ایرانیان است که هر سال برگزار می‌شود. پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها عاشق این شب هستند، چون می‌توانند به فرزندان و نوه‌های خود هر چقدر که می‌خواهند آجیل و شیرینی بدهند و کسی از این که رژیم است، شکایت نکند! در این شب است که حافظ مهمان خانه‌های ایرانی می‌شود تا اتفاقات آن سال را برایشان پیشگویی کند و در این شب است که اگر هندوانه بخوری از سرمای زمستانی ننه سرما در امان خواهی ماند و دچار بیماری نخواهی شد.

بیشتر بخوانید: جشنواره انار و گلاب

تاریخ شب یلدا 1403

تاریخ شب یلدا در واقع آخرین روز از فصل پاییز است. روز 30 آذر تمام خانواده‌های ایرانی دور هم جمع می‌شوند، تا 1 دقیقه بیشتر بتوانند در روز کنار هم بنشینند و از سلامت بودن همدیگر لذت ببرند. هر سال تنها یک بار می‌‌توانید جشن شب یلدا را داشته باشید، به همین دلیل این شب بسیار خاص است.

تاریخچه شب یلدا

یلدا واژه‌ای‌ست که از زبان قدیمی مسیحیان به فارسی راه پیدا کرده است. یلدا در زبان سریانی (زبان قدیمی مسیحیان) به معنای زایش و تولد است، شب میلاد خورشید نیز نامی‌ست که ابوریحان بیرونی با آن از این شب بلند یاد کرده است. می‌گویند این شب در تمدن ایرانی‌‌ها قدمتی 7000 ساله دارد، اما به صورت رسمی 500 سال قبل از میلاد و در زمان داریوش یکم به تقویم ایرانیان اضافه شد.

سفره یلدا شامل چیست؟

شب یلدا نیز نمادگرایی‌های خاص خودش را دارد که با رنگ سبز و قرمز آمیخته شدند. سفره شب یلدا غنی از خوراکی‌های مختلف است، چون باید شب زنده‌داری کنید و برای این کار نیاز به انرژی زیادی دارید. این سفره خوش آب و رنگ شامل انار دانه شده با گلپر و نمک، هندوانه قرمز شیرین، آجیل شب یلدا که شامل باسلوق و برگه زردآلو می‌شود، نقل، دیوان حافظ، شیرینی یا کیک می‌‌شود.

سفره شب یلدا
سفره شب یلدا

خرمالو به عنوان یک میوه قرمز پاییزی نیز باید در سفره باشد تا طعم گس آن خاطرات پاییز را به یادتان بیاورد. برخی از افراد تخمه آفتاب گردان یا تخمه کدو هم به سفره اضافه می‌کنند چون پای ثابت برای حرف زدن است. ایده اصلی کنار هم ماندن و شب زنده داری در شب یلدا؛ این است که در کنار خانواده لحظات شاد و مفرحی را بگذرانیم تا بگوییم غمگینی سرما و تاریکی شب‌های زمستان تاثیری بر روی ما ندارد و ما می‌توانید تا میلاد دوباره خورشید، در کنار خورشید و ماه زندگی خودمان گرما را احساس کنیم.

جشن شب یلدا در منطقه نمونه گردشگری متین آباد

منطقه نمونه گردشگری متین آباد برای حفظ این آیین باستانی و همینطور به علت حضور گسترده و صمیمانه مهمانانی که از جای جای ایران عزیز حضور پیدا کرده بودند، به مدت 3 شبانه روز این جشن بزرگ و محبوب ایرانیان را برپا می‌کند و جشن شب یلدا را با قلمی خوش در ذهن تمامی مهمانانش ثبت می‌کند. جشن شب یلدا هر سال در اکو کمپ متین آباد برگزار می‌شود و در تاریخ مقرر می‌توانید این رویداد را رزرو کنید.

در زیر می‌توانید ویدیو جشن شب یلدا سال‌های قبل را مشاهده کنید:

در رویداد شب یلدا، محفلی دوستانه و گرم تا بامداد روز دیگر با موسقی اصیل ایرانی به همراه حافظ خوانی برگزار خواهد شد و با آجیل مخصوص شب یلدا و میوه‌های خوش رنگ پاییزی از مهمانان پذیرایی می‌شود و مهمانانی که همچنان خواستار طولانی‌تر کردن این شب هستند به دور آتشی گرد هم می‌آیند و با داستان‌های فکاهی و شاد از قدیم و حال شب یلدای هر سال را به انتها می‌رسانند.

جمع بندی

جشن شب یلدا شبی‌ست که نباید در آن غم و غصه به خود راه بدهیم. این شب شبی‌ست که باید بر تاریکی و غم و تنهایی چیره شویم تا قدرت خودمان را زیاد کنیم و انرژی کافی برای گذران زمستان را تامین کنیم. این مهم به وسیله جمع شدن اعضای خانواده و فامیل کنار هم و گذراندن لحظات شاد و مفرح همراه با حافظ‌خوانی و شاهنامه‌خوانی کنار خوراکی‌های خوشمزه میسر است. اکو کمپ متین آباد هم هر سال یلدا را جشن می‌گیرد و سعی می‌کند بهترین لحظات را برای مهمانان عزیز فراهم کند.

برای رزرو جشنواره شب یلدا متین آباد می‌توانید به سایت رزرو آنلاین متین آباد بروید و اقامت خود را رزرو کنید یا با شماره 09210617336 تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا