روز کوروش کبیر چه روزی است؟

روز کوروش در تقویم

کوروش کبیر از بهترین پادشاهان هخامنشی بود که توانست با کشورگشایی‌های متعدد مرزهای ایران را بزرگ و بزرگ‌تر کند. او کسی است که اولین بار منشور حقوق بشر را نوشت و تمدن را به جهانیان آموخت. به پاس بزرگداشت کوروش یک روز از سال را روز کوروش کبیر نامیدند که با زادروز کوروش متفاوت است. در این مطلب خواهیم گفت که روز کوروش کبیر چه روزی است و در این روز چه کارهایی انجام می‌شود؟ با مجله متین آباد همراه باشید.

کوروش کبیر کیست؟

کوروش کبیر اولین پادشاه هخامنشیان و بنیانگذار سلسله هخامنشیان است. او متولد ۵۹۰–۵۸۰ قبل از میلاد است و در ۵۵۹ تا ۵۲۹ پیش از میلاد بر ایران حکومت می‌کرد. اگر کارهای بزرگ کوروش کبیر را بخواهیم بگوییم باید لیست بلند بالایی را بنویسیم که در این مطلب نمی‌گنجد، اما باید بگوییم که کوروش به سه امپراطوری بابل، ماد و لیدیه پایان داد و امپراطوری خود را بنا کرد. جالب است بدانید پس از پیروزی بر این امپراطوری‌ها حاکمان آن‌ها را اعدام نکرد و تنها به تبعیدشان بسنده کرد. در آن دوران این کار او نادر بود.

روز کوروش کبیر
روز کوروش کبیر

تبعید کردن حاکمان قبلی نشان می‌دهد که کوروش چقدر پادشاه عادلی بود و بر مهربانی و شفقت تاکید داشت. او اولین قوانین حقوق بشر را بر روی منشوری نوشت که تا امروز هم به عنوان یک مرجع برای رعایت حقوق بشر استفاده می‌شود. درست است او به حقوق بشر علاقه زیادی داشت، اما به کشورگشایی نیز علاقه نشان می‌داد و گارد جاویدان خود را داشت که می‌توانستند در هر جنگی پیروز شوند. او آن‌چنان در مدت کوتاهی قدرتمند شد که قلمرو امپراطوری هخامنشیان از چین تا مصر گسترده بود.

زادروز کوروش کبیر چه روزی است؟

شاید شما هم اشتباه کنید! زادروز کوروش با روز کوروش دو تاریخ متفاوت است، به همین دلیل برخی این دو را با هم اشتباه می‌گیرند. زادروز کوروش کبیر در تقویم میلادی 26 آگوست و در تقویم شمسی 4 شهریور است. جالب است بدانید زادروز کوروش در تقویم ایران باستان روز پدر بوده است و ایرانیان باستان برای پدران خود در این روز هدیه گرفته و در کنار هم جشن می‌گرفتند.

روز کوروش کبیر چه روزی است؟

سالروز کوروش کبیر یا همان بزرگداشت کوروش در تقویم میلادی 29 اکتبر است و در تاریخ شمسی 7 آبان است. این روز، سالروز ورود کوروش بزرگ به بابل در سال 539 پیش از میلاد است. جایی که کوروش بزرگترین دشمنان خود را شکست داده است و بابل را با آن عظمت فتح کرده است. به همین دلیل این روز را روز کوروش بزرگ نامگذاری کردند. این روز بسیار نزدیک به جشن آبانگان است و ایرانیان باستان، در گذشته دلایل بسیاری را برای دور هم جمع شدن در این ماه داشتند.

زادروز کوروش کبیر
آرامگاه کوروش کبیر در پاسارگاد

در این روز مردم به شیراز سفر می‌کنند و در مراسمی که به همین مناسبت در کنار مقبره کوروش برگزار می‌شود شرکت می‌کنند. این مهم هر سال برگزار می‌شود اما چند سالی است که این مراسم با تدابیر ویژه برگزار شده تا اتفاق خاصی رخ ندهد. ناگفته نماند که مجامع بین المللی نیز این روز را جشن می‌گیرند چون تاثیر گذاری کوروش به صورت جهانی بوده است و میراث او همچنان جاودان است.

آرامگاه کوروش کبیر کجاست؟

آرامگاه کوروش کبیر که در آن مراسم روز کوروش برگزار می‌شود در استان فارس و در نزدیکی شهر شیراز قرار دارد. این آرامگاه به صورت زیر مجموعه پاسارگاد به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و گردشگران زیادی برای بازدید از آرامگاه کوروش و شهر ویرانه‌ی پرسپولیس یا همان تخت جمشید به ایران سفر می‌کنند. شاید به جرات بتوان گفت که تاریخ چند هزار ساله ایران باستان با روی کار آمدن هخامنشیان و کوروش آغاز شده است.

نتیجه گیری

کوروش کبیر در قلب تاریخ جهان جای گرفته است، جایی که تمدن شوخی بیش نبود، اما او با عدالت و مهرورزی بر قلمرو خود حکمرانی کرد. بزرگداشت کوروش به ما یادآور می‌شود که حتی در جایگاه پادشاهی باید با دشمنان خود مدارا کنید و مهربانی را در سراسر جهان گسترش بدهیم. کوروش نامی ماندگار در تاریخ جهان است و شاید بتوان گفت بزرگترین پادشاهی‌ست که جهان به خود دیده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا