معرفی فروشگاه صنایع دستی اقامتگاه متین آباد

محصولات ارگانیک متین آباد

اقامتگاه بوم‌گردی متین آباد هم‌جوار روستای متین آباد در نزدیکی شهر کاشان ساخته شده است. با اقامت در این کمپ کویری می‌توانید از شر دغدغه‌های زندگی شهری خلاص شوید و در دل کویر یک زندگی آرام و بدون هیچ‌گونه تنش هرچند کوتاه‌مدت را تجربه کنید. اکو کمپ متین آباد دارای امکانات بالای گردشگری است و  یکی از این امکانات، فروشگاه صنایع دستی یعنی فروشگاه خانم نعنا و آقای شوید است. ما در این مقاله به معرفی فروشگاه اقامتگاه متین آباد پرداخته‌ایم. اگر دوست دارید با ویژگی‌های صنایع‌دستی و محصولات سنتی آشنا شوید مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

20 خرداد؛ روز جهانی صنایع‌دستی

اگر بخواهیم درباره قدمت و چگونگی پیدایش روز جهانی صنایع‌دستی صحبت کنیم باید بگوییم که اولین‌بار موضوع صنایع‌دستی پس از جنگ جهانی دوم در بین کشورهای پیشرفته مطرح شد. نخستین همایش جهانی با موضوع صنایع‌دستی با شرکت مسئولان و هنرمندان بیش از ۴۰ کشور در شهر نیویورک برگزار شد.

ازآن‌جایی‌که این همایش در بیستم خرداد سال ۱۹۶۴ میلادی برگزار شد، ازآن‌ پس این روز را به‌عنوان روز جهانی صنایع‌دستی نام‌گذاری کردند.

صنایع‌دستی چیست؟

صنایع‌دستی به اقلامی گفته می‌شود که با دست و با استفاده از ابزار ساده به‌جای روش‌ها و تجهیزات تولید انبوه ساخته می‌شوند. اقلام تولید شده به‌عنوان صنایع‌دستی در نتیجه تلاش‌ها برای یک کارکرد یا استفاده خاص و همچنین زینتی بودن طراحی شده‌اند. صنایع‌دستی شامل خلق طیف وسیعی از اشیا از جمله لباس، نمادهای مذهبی و جواهرات و انواع مختلف وسایل کاغذی است.

انواع صنایع دستی
انواع صنایع دستی

رایج‌ترین اشکال صنایع‌دستی کدام‌اند؟

دوتا از رایج‌ترین شکل‌های صنایع‌دستی بافندگی و قلاب‌بافی است. هر دو سرگرمی قادر به تولید اقلام مختلف هستند که هم برای چشم جذاب هستند و هم بسیار کاربردی است. بافندگی وسیله‌ای محبوب برای ایجاد لباس‌هایی مانند ژاکت، دستکش و کلاه جوراب است. از قلاب‌بافی می‌توان برای تولید محصولات منحصربه‌فرد و جذاب برای استفاده در خانه استفاده کرد، مانند روبالشی، رومیزی و پرتاب افغانی. هر دو روش امکان ایجاد پالت‌ها و طرح‌های رنگی جالب و همچنین استفاده از طرح‌های رنگی ساده را برای ظاهری آرام‌تر فراهم می‌کنند.

اهمیت صنایع‌دستی

صنایع‌دستی مظهر منحصربه‌فردی و نشان‌دهنده فرهنگ، سنت و میراث یک کشور هستند. این صنعت یکی از بخش‌های مهم تولیدی است. اهمیت صنایع‌دستی به شرح زیر است:

اهمیت فرهنگی: صنایع‌دستی نقش بسیار مهمی در بازنمایی فرهنگ و سنت‌های هر کشور یا منطقه‌ای دارد. صنایع‌دستی وسیله‌ای اساسی برای حفظ هنر، میراث و فرهنگ غنی سنتی، مهارت‌ها و استعدادهای سنتی است که با سبک زندگی و تاریخ مردم مرتبط است.

دانلود ویدیو از آپارات | معرفی فروشگاه صنایع دستی متین آباد

اهمیت اقتصادی: صنایع‌ دستی از نظر توسعه اقتصادی بسیار مهم است. این صنعت حتی با سرمایه‌گذاری کم، فرصت‌های شغلی زیادی را فراهم می‌کند و  می‌تواند به یک رسانه برجسته برای درآمدهای خارجی تبدیل شود. ایران یکی از تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان پیشرو محصولات صنایع‌دستی در جهان است.

ایران کشوری با فرهنگ، تاریخ و سنت‌های غنی است. کشور عزیز ما یکی از تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان عمده محصولات صنایع‌ دستی در جهان است و از دیرباز  جزو تولیدکننده‌ها و تأمین‌کننده‌های عمده محصولات صنایع‌دستی بوده است. قبل از توسعه صنعتی، این هنر و صنعت یک مزیت اقتصادی بالقوه برای کشور بود.

بیشتر بخوانید: جشنواره آبدوغ خیار

ویژگی صنایع‌دستی و محصولات سنتی چیست؟

  • دارای ارزش بالای فرهنگی
  • نشان‌دهنده هویت یک ملت
  • هر محصول صنایع‌دستی یک اثر هنری است
  • منحصر به‌ فرد بودن نسبت به سایر صنایع
  • تنوع در روش‌ها و مواد سازنده محصول و فرهنگ
  • نشان‌دهنده خلاقیت و ذوق هنری صنعتگر
  • دارای ارزش زیاد به دلیل دست‌سازبودن
  • عدم نیاز به سرمایه‌گذاری کلان
  • کمک به رشد و توسعه اقتصاد
  • ارزش‌افزوده بالا نسبت به سایر صنایع

چند نوع صنایع‌دستی وجود دارد؟

صنایع دستی اساساً مستلزم پردازش مواد خام به صورت دستی یا با کمک ابزارهای اساسی برای ایجاد محصولات مفید یا تزئینی از خاک رس، سنگ، کاغذ و غیره است که توسط صنعتگران ماهر ساخته می شود. میزان مهارت، حوصله و دقتی که در ساخت این قطعات زیبا وجود دارد ستودنی است.

فروشگاه کمپ متین آباد
خرید از فروشگاه خانم نعنا و آقای شوید

صنایع دستی شامل انواع اشکال هنری، از مجسمه‌سازی و فلزکاری گرفته تا بافندگی و چاپ است. به طورکلی صنایع دستی را می توان بر اساس شکل و هدفشان به پنج نوع اصلی تقسیم کرد : صنایع دستی نساجی، تزئینی، کاغذی، کاربردی و مد.

بیشتر بخوانید: سوغات کاشان چیست؟

خرید محصولات سنتی و صنایع‌دستی در فروشگاه اکو کمپ متین آباد

محصولات سنتی و صنایع‌ دستی قدرت روح انسان و تمایل آن به خلقت را نشان می‌دهد. وقتی شما از محصولات ساخته شده توسط صنعتگران حمایت می‌کنید، در واقع از مهارت صنایع‌ دستی آن‌ها نیز حمایت می‌کنید. با حمایت از آن‌ها کمک می‌کنید تا این مهارت‌ها  به نسل بعدی منتقل شود و در نهایت  محصولات سنتی و بومی یک منطقه حفظ شود.

فروشگاه صنایع دستی
انواع ادویه و محصولات ارگانیک را از این فروشگاه تهیه کنید.

در کمپ کویری متین آباد فروشگاهی به نام خانم نعنا و آقای شوید تأسیس شده است که بیشتر محصولات آن‌ها ساخته دست مردمان بومی آن منطقه و هنرمندان سایر شهرهای کشورمان است. در فروشگاه اقامتگاه متین آباد شما با هر بودجه و سلیقه‌ای می‌توانید آن‌چه که دوست دارید را پیدا کنید.

معرفی محصولات فروشگاه خانم نعنا و آقای شوید

وقتی وارد اقامتگاه کویری متین آباد می‌شوید درست روبه‌روی رستوران مجموعه بنایی زیبا و با اصالت نظر شما را به خود جلب می‌کند. این بنای زیبا که با الهام گرفتن از بناهای سنتی ساخته شده است، فروشگاه خانم نعنا و آقای شوید است. در فروشگاه اقامتگاه متین آباد از محصولات ارگانیک گرفته تا صنایع‌دستی که توسط هنرمندان باسلیقه خلق شده‌اند را می‌توانید پیدا کنید.

فروشگاه صنایع دستی
انواع محصولات ارگانیک، پرورش داده شده در مزارع متین آباد

از فروشگاه اقامتگاه متین آباد می‌توانید انواع محصولات تازه که در مزارع خود متین‌آباد کشت می‌شود خریداری کنید. حتی انواع سبزی‌های خشک هم در این فروشگاه موجود است. از دیگر محصولاتی که در فروشگاه خانم نعنا و آقای شوید به‌راحتی می‌توانید پیدا کنید انواع ترشیجات، عرقیات، گلاب، زعفران، رب انار، آبغوره است.

حتی اگر قصد خرید هم ندارید در زمان اقامت در این اکو کمپ حتماً سری به این فروشگاه بزنید دیدن محصولات سنتی و بااصالت خالی‌ازلطف نیست هرچند که از این فروشگاه کسی دست‌خالی بیرون نمی‌آید.

جمع‌بندی

صنایع‌دستی را این‌گونه می‌توان تعریف کرد که نوعی هنر است که در آن افراد فقط با دست یا ابزار اولیه اشیا و محصولات سنتی می‌سازند. این وسایل معمولاً تزئینی هستند و کاربرد خاصی دارند. اغلب این اصطلاح به روش‌های سنتی ساخت اشیا اشاره دارد و دارای ارزش فرهنگی یا مذهبی هستند.

صنایع‌دستی باتوجه‌ به شرایط محیطی حاکم از زمان‌های اولیه بشر وجود داشته است. اولین مصادیق این صنعت ضروریاتی مانند حفاظ یا پوشش بوده است. صنایع‌دستی بعدها باتوجه‌ به شرایط محیطی بهبود یافت و در نهایت به «سنتی» تبدیل شد و به‌عنوان هنری پذیرفته شد که حس هنری، احساسات و ویژگی‌های فرهنگی یک جامعه را منعکس می‌کند.

صنایع‌دستی بسیار مهم است زیرا نشان‌دهنده فرهنگ و سنت ما است. میراث یک کشور را با استفاده از مواد بومی ترویج می‌کند و دانش و استعدادهای سنتی را حفظ می‌کند.

قصد سفر به استان اصفهان را دارید و در جستجوی یک اقامتگاه کویری هستید؟ برای رزرو اقامتگاه کاشان، اکو کمپ متین آباد گزینه مناسبی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا