پارک ملی کویر کجاست؟ + مسیر، حیوانات و گیاهان

جنگل و دریا حال و هوای خودشان را دارند، اما برای کسانی که دوست دارند در زمستان هم خورشید بر رویشان بوسه بزند، کویر چیز دیگری است. کویرها نیز مانند ساحل نیاز به حفاظت دارند به همین دلیل وجود یک منطقه حفاظت شده کویری در ایران به شدت حس می‌شد. پارک ملی کویر در استان سمنان از نمونه مناطق حفاظت شده کویری است که در سال‌های اخیر گردشگران را به سوی خود کشانده است. تور پارک ملی کویر نیز از بهترین تورهای کویر است که می‌توانید انتخاب کنید چون هم از جاذبه های کویری لذت می‌برید و هم از آثار تاریخی و طبیعی که در مسیر پارک ملی کویر است بازدید می‌کنید. با مجله متین آباد همراه باشید تا بدانیم پارک ملی کویر کجاست؟

پارک ملی کویر کجاست؟

پارک ملی کویر میان 3 استان تهران، قم و سمنان قرار گرفته است. این جاذبه دیدنی کویری در شرق دریاچه نمک قم قرار دارد اما بخشی که گردشگران را به سمت خود می‌کشاند در نزدیکی شهر گرمسار است، چون علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، جاذبه‌های تاریخی مانند قصر بهرام، کاروانسرای عین الرشید، آبراه سنگی سیه کوه و … دارد. پارک شامل دو بخش پارک ملی کویر به مساحت ۴۴۲,۲۱۲ هکتار و منطقه حفاظت شد‌ه کویر به مساحت ۲۴۸,۹۵۷ هکتار است. اگر مشتاق دیدن یوزپلنگ و دیگر گونه‌های جانوری که در این پارک وجود دارد هستید، حتما با یکی از تورهای پارک ملی کویر به این منطقه بروید و از طبیعت دست نخورده وحشی بازدید کنید.

مسیر دسترسی پارک ملی کویر

چندین راه برای رسیدن به پارک ملی کویر وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره شده است:

راه اول: از طریق جاده آسفالت ورامین به پیشوا تا یک کیلومتری ایستگاه راه آهن ابردژ بروید سپس از مسیر جاده شنی قلعه بلند، عسگرآباد، حصار گلی به پاسگاه محیط‌بانی مبارکیه برسید و وارد پارک ملی کویر شوید. شاید بهترین و مناسب‌ترین راه رسیدن به پارک ملی کویر از تهران این مسیر باشد.

پارک ملی کویر گرمسار
پارک ملی کویر گرمسار

راه دوم: راه دوم از کویر مرنجاب است. از شمال بیابان بندریگ و جنوب دریاچه نمک در شهر آران و بیدگل حرکت کنید و به محیط‌بانی سفید آب برسید و وارد پارک ملی کویر شوید.

راه سوم: این راه از شهرستان گرمسار شروع می‌شود، این شهر را به سمت جنوب بروید و بعد از رد شدن از جاده سنگ‌فرش به محیط‌بانی سیاه کوه برسید.

مسیرهای بالا از مطمئن‌ترین و بهترین راه‌های رسیدن به این جاذبه کویری هستند. مسیرهای دیگری برای رسیدن به پارک ملی کویر ایران وجود دارد اما هرگز بدون راهنما محلی یا افراد آشنا به منطقه از آن مسیرها استفاده نکنید.

ویژگی‌های پارک ملی کویر چیست؟

پارک ملی کویر از بارزترین مناطق کم آب ایران است که در آن هیچ سکونتگاه انسانی وجود ندارد. همچنین به‌گفته سازمان محیط زیست در این مکان هیچ سکونتگاه معدنی نیز وجود ندارد و هیچ پروانه چرای دام صادر نشده است. پس می‌توانید مطمئن باشید که این منطقه بکر و دست نخورده است.

از طرفی اینجا محیطی برای دیدن حیوانات کویری ایران است که فقط آن‌ها را در عکس و فیلم‌ها مشاهده کردید. حیواناتی مانند کل و بز، گربه شنی، قوچ و میش وحشی، جبیر و یوزپلنگ ایرانی چهره متفاوت و خاصی به این منطقه دادند. یوزپلنگان ایرانی که باعث افتخار کشور و نماد تیم ملی فوتبال ایران هستند در این منطقه دیده شدند اما تعداد آن‌ها بسیار کم است و نسلشان رو به انقراض می‌رود.

از طرف دیگر پوشش گیاهی منطقه در نوع خود بسیار خاص است. گیاهان اینجا خشک پسند و شور پسند هستند و با ناملایمات منطقه کاملا کنار آمده‌اند. تا کنون ۳۵۵ گونه گیاهی شناسایی شده است که بیست گونه آن بوم‌زاد هستند.

حیوانات پارک ملی کویر

اینجا یکی از زیست کره‌های ایران است که مورد توجه جهانیان قرار گرفته است. در گذشته به قدری تعداد گونه‌های جانوری منطقه زیاد بوده است که به آن آفریقای کوچک می‌گفتند، اما امروزه به دلیل عدم رسیدگی، شکار غیر مجاز و دلایل دیگر از گونه‌های جانوری آن کاسته شده است و برخی از گونه‌ها خطر انقراض را احساس می‌کنند.

حیوانات پارک ملی کویر
حیوانات پارک ملی کویر

شاخص‌ترین گونه جانوری پارک ملی کویر یوزپلنگ ایرانی است ولی پستاندارانی همچون پلنگ ایرانی، گرگ، آهوی گواتردار، گربه شنی، روباه قرمز، روباه شنی، کفتار راه‌راه، جبیر، کل‌ و بز، قوچ و میش، شغال، سیاه‌گوش نیز در این منطقه دیده می‌شوند. کبک، تیهو، زاغ بور، هوبره، سهره، چکاوک، عقاب طلایی، پرستو، سنقر، سارگپه، شاهین، بحری و دلیجه، فلامینگو، آنقوت، غاز، خوتکا و مرغابی نیز پرندگانی هستند که در این منطقه زندگی می‌کنند. البته وجود خزندگان در کویر امری دور از ذهن نیست و حدود 34 گونه خزنده در این منطقه دیده و شناسایی شدند.

پوشش گیاهی پارک ملی کویر

همانطور که در بالا گفته شد پوشش گیاهی این منطقه به خوبی گرما و شرایط سخت را تحمل می‌کنند و همچنان پایدار هستند. در حدود ۳۵۵ گونه گیاهی در پارک ملی کویر شناسایی شده است. بیشتر گونه‌های گیاهی در این مکان برگ‌های ریز مانند خار دارند که آن‌ها را برای مقابله با شرایط آماده‌تر می‌کنند. گیاه درمنه، گیاه کاروان‌کش، گز، گرگ‌تیغ، نی، درختچه‌های بادام کوهی، شیر خشت و خنجک از شاخص‌ترین پوشش گیاهی پارک هستند.

جاذبه‌های گردشگری پارک ملی کویر کدام است؟

از تمامی جاذبه‌های طبیعی این مکان گفتیم و به زیبایی‌های آن پرداختیم و قدرت خدا را در دل کویر نظاره کردیم، حال باید به جایگاه تاریخی این منطقه اشاره کنیم. مسیری که به پارک ملی کویر منتهی می‌شود مملو از آثار تاریخی و باستانی از گذشتگان است. اولین جاذبه تاریخی که شما را شگفت زده می‌کند جاده سنگ فرش است. این جاده عبور کاروان‌ها را از شوره‌زارها و باتلاق‌های موجود تسهیل می‌کرد.

پارک ملی کویر گرمسار
آب انبار قیقوله

پس از جاده سنگ‌فرش می‌توان به کاروانسراهای آن زمان از جمله بنای قصر بهرام، عین الرشید، کاروانسرای سفیدآب و کاروانسرای لکاب اشاره داشت. همچنین آبراه سنگی سیه کوه نیز که آب کاروانسرای قصر بهرام را تامین می‌کرد در همان نزدیکی است که واقعا تماشا دارد. آب انبار قیلوقه هم از دیگر جاهای تاریخی دیدنی نزدیک به پارک ملی کویر است.

جمع بندی

پارک ملی کویر مکانی‌ست که حداقل یک بار باید به آن‌جا بروید تا از پوشش گیاهی و جانوری خاصش لذت کافی ببرید. اگر به پارک ملی کویر می‌روید می‌توانید درمیان راه در اکوکمپ متین آباد اقامت داشته باشید و قبل از بازدید از پارک، لحظاتی همراه با آرامش را زیر آسمان کویر تجربه کنید. این کار باعث می‌شود که با یک تیر 2 یا حتی 3 نشان بزنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا