دریاچه نمک قم کجاست؟ + عکس، مساحت، نقشه

دریاچه نمک

دریاچه‌های نمک از جذابیت‌های گردشگری ایران هستند که دو تا از بهترین آن‌ها یعنی دریاچه نمک قم و دریاچه حوض سلطان در قم واقع شده است. در این مطلب می‌خواهیم درباره دریاچه نمک قم حرف بزنیم، این دریاچه در جاده قم به گرمسار قرار گرفته است که در مسیر قم می‌توانید ببینید. هنگامی که به سمت اکو کمپ متین آباد می‌آیید یا از آن برمی‌گردید، می‌توانید مسیر خودتان را به سمت این دریاچه تغییر دهید تا زیبایی‌های آن را ببینید. در ادامه با مجله متین آباد همراه باشید.

دریاچه نمک قم کجاست؟

دریاچه نمک قم بین 3 استان قم، اصفهان و سمنان قرار گرفته است. این دریاچه در 65 کیلومتری قم و حدود 85 کیلومتری استان تهران واقع شده است. البته با هر ماشینی نمی‌شود به دریاچه نمک قم رفت و باید با ماشین‌های آفرود و شاسی بلند به ماجراجویی در این دریاچه پرداخت. بسیاری از گردشگران که می‌خواهند به کویر مرنجاب بروند، بازدید از دریاچه نمک قم را هم در برنامه سفر کویر گردی خود قرار می‌دهند تا با یک تیر دو نشان زده باشند.

دریاچه نمک قم
دریاچه نمک قم

باید گفت اگر بخواهید تا میانه‌های این دریاچه را با خودو طی کنید، باید حدود 140 کیلومتر از تهران دور شوید اما این کار بسیار خطرناک است و امکان گیر افتادن در میانه‌ی آن وجود دارد پس جانب احتیاط را در بازدید خود رعایت کنید. این دریاچه نام‌های دیگری مانند دریاچه نمک کاشان، دریاچه قم و دریاچه نمک قم و دریاچه آران نیز دارد که این اسامی ممکن است به دلیل نزدیکی به شهرهای کاشان، قم و آران و بیدگل باشد. همانطور که می‌دانید آران و بیدگل به دروازه کویر معروف است و گاهی مقصد کویرگردان!

مساحت دریاچه نمک قم چقدر است؟

همین اول کار باید بگوییم که مساحت دقیقی را نمی‌توان برای دریاچه نمک قم ارائه داد چون نسبت به فعالیت‌های فصلی و محیط زیستی مساحت آن دائم در حال تغییر است. برای مثال در دوره سوم زمین شناسی مساحت آن بسیار بزرگتر از چیزی که الان وجود دارد، بوده است، اما رفته رفته با گرمایش زمین و تغییرات جوی مساحتش کم شده است. در حال حاضر عرض این دریاچه 30 کیلومتر و طول دریاچه به 80 یا 90 کیلومتر می‌رسد.

دریاچه نمک قم چگونه شکل گرفت؟ (تاریخچه دریاچه نمک قم)

بزرگترین دریاچه قم و دومین دریاچه بزرگ آب شور ایران در فلات مرکزی قرار گرفته است. این دریاچه حدود دو میلیون سال پیش بر اثر حرکات زمین ساختی به شکل یک مثلث شکل گرفت که راس آن رو به شمال است. بسیاری از مورخان و جهانگردان از جمله مارکوپلو به این دریاچه اشاره کردند و آن را یک منطقه استراتژیک تجاری در آن زمان دانستند که حمل و نقل کالا را بسیار آسانتر می‌کرده است. در دوران سلجوقیان و بعدها صفویان کاروانسراها و بازارهایی در این مسیر قرار داشتند و جاده قم رونق دیگری داشت.

مساحت دریاچه نمک چقدر است
تور کویر آفرود سواری در دریاچه نمک

علت نامگذاری دریاچه نمک قم این است که سطحی 40 کیلومتری از نمک، این دریاچه را پوشانده است و دلیل شوری آب آن نیز همین سطح وسیع نمک است. هنگامی که آب‌ها بخار می‌شوند ذرات نمک در هوا به صورت غبار به پرواز در می‌آیند و صحنه‌ای جذاب و جالبی به وجود می‌آورند. بعد از انقلاب اسلامی تولید نمک و استفاده از این دریاچه بسیار کم شد. امروزه این دریاچه دیگر نقش سابقش در تجارت را ندارد و تنها برای گردشگری و تولید نمک دریایی استفاده می‌شود.

دریاچه نمک قم آب دارد؟

در جواب این سوال که آیا دریاچه نمک قم آب دارد یا خیر؟ باید بگوییم در اکثر مواقع سال این دریاچه آب ندارد و سطحی خشک دارد. البته آنچنان هم بی آب نیست و در فصل‌های بارندگی زمانی که رودهای مهمی چون رود شور، رود کرج، جاجرود، حبله‌رود و قره‌سو به دریاچه می‌ریزند ارتفاع آب دریاچه نمک قم به 2 سانتیمتر می‌رسد اما به دلیل گرمای هوا و نور خورشید به سرعت تبخیر می‌شود و دوباره همان زمین نمکی می‌شود که می‌شناسیم.

هنگامی که دریاچه آب دارد، بازدید از آن کمی سخت‌تر می‌شود اما یادتان نرود که با ماشین معمولی به آن سر نزنید، همچنین با یک راهنمای حرفه‌ای و آشنا به منطقه به دریاچه نمک قم بروید تا از خطرات احتمالی که در بازدیدتان پیش خواهد آمد جلوگیری شود.

دریاچه نمک قم و دریاچه حوض سلطان قم متفاوت هستند؟

دریاچه نمک قم و دریاچه حوض سلطان قم دو دریاچه متفاوت از هم هستند که گاهی گردشگران آن‌ها را با هم اشتباه می‌گیرند. در واقع حوض سلطان و حوض مره دو چاله‌ای هستند که قبل از قرن سیزدهم شمسی وجود نداشتند و در نتیجه تغییر مسیر جاده تهران به قم به وجود آمدند. باید خاطر نشان کرد که دریاچه حوض سلطان قم نیز از جاذبه های دیدنی قم است و گردشگران بیشتر آن را با رنگ قرمزش می‌شناسند.

اگر مسیرتان به قم یا کویر مرنجاب افتاد بازدید از دریاچه نمک قم، حوض سلطان و حوض مره را در برنامه خود قرار دهید چون این مکان‌ها یکی از جذابیت‌های طبیعی هستند که در نوع خود خاص و زیبا به شمار می‌روند. جایی که نمک و شوری حرف اول را می‌زند حتی اگر آب در این دریاچه‌ها باشد.

جمع بندی

دریاچه نمک قم از جاذبه‌های بی بدیل این استان است. مهمانان اکو کمپ متین آباد هنگامی که از تهران به این کمپ می‌آیند یا بعد از بازگشت از کمپ، می‌توانند از دریاچه نمک قم بازدید کنند تا یک سفر کویر گردی و طبیعت گردی تمام کمال را داشته باشند. از بزرگترین مزایای دریاچه نمک قم این است که می‌توانید بر رویش قدم بزنید و لذت ببرید. امروزه تور های کویر بسیاری وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را رزرو کنید تا از دریاچه نمک قم بازدید کنید. اگر خودتان قصد بازدید از این دریاچه را دارید می‌توانید برای اقامت شب، اکو کمپ متین آباد را از سایت رزرو آنلاین، رزرو کنید تا یک سفر به یاد ماندنی داشته باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا