آموزش عکاسی در کویر برای مبتدیان

مردم اغلب فکر می‌کنند که کویر جایی خالی، وسیع و بایر است و چیزی برای لذت بردن در آن وجود ندارد. در واقع کویرها کم‌ارزش‌ترین و دست‌ کم گرفته‌شده‌ترین مکان‌ها در دنیای عکاسی هستند. این‌ها فقط تپه‌های شنی نیستند، بلکه جزو خیره‌کننده‌ترین مناظر جهان محسوب می‌شوند.  شما می‌توانید در آن‌جا اشکال، رنگ‌ها، ساختارها، مناظر و محدوده‌های دما مختلفی را پیدا کنید. تور کویر گاهاً نه برای تفریح و کویر نوردی، بلکه تنها برای عکاسی و دیدن آسمان شب برگزار می‌شود. ما در این مقاله مفهوم عکاسی در کویر و بهترین نکاتی که می‌تواند به شما در گرفتن عکس‌های خیره‌کننده از کویر کمک کند را بیان کرده‌ایم. اگر دوست دارید با آموزش عکاسی در کویر آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

عکاسی کویر چیست؟

چشم‌انداز کویر شامل تپه‌های شنی و ماسه‌ای و آسمان بی‌پایان است. این یک روش طبیعی برای گرفتن تمام صحنه‌ها در یک فریم با لنزهای زاویه باز است.کویرها و زمین‌های ماورایی، الهام‌بخش هنرمندان و عکاسانی است که به دنبال سوژه‌های بکر و مناظر خیره‌کننده می‌گردند .

عکاسی در کویر
عکاسی در کویر یک هنر است

عکاسی از منظره کویری می‌تواند مردم را با این مکان‌های عجیب‌وغریب و تقریباً بیگانه آشنا کند. ایده عکاسی در کویر بسیار است اما باید سوژه‌های ناب را پیدا کنید و بهترین ژست عکاسی در کویر را بگیرید.

شروع عکاسی در کویر

آماده‌سازی، کلید عکاسی منظره در طبیعت است، اما وقتی صحبت از بیابان به میان می‌آید، بسیار مهم است که بدانید بیابان‌ها مکان‌های متفاوتی هستند. از دمای شدید هواگرفته تا مارها و عقرب‌های سمی، و همچنین گیاهان پوشیده از خار .نحوه آماده‌ شدن شما برای عکاسی در کویر می‌تواند به معنای تفاوت بین یک سفر موفق یا یک سفر خطرناک باشد؛ بنابراین برای شروع عکاسی در بیابان موارد زیر را در نظر بگیرید.

نور مناسب را پیدا کنید

بر کسی پوشیده نیست که عکاسی در اوایل صبح یا اواخر بعدازظهر نور فوق‌العاده ملایمی را برای تصاویر شما فراهم می‌کند که به شما کمک می‌کند از صاف به نظر رسیدن آن‌ها جلوگیری کنید و بیابان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

نور ملایم می‌تواند درخشندگی زیبایی به ماسه بدهد. اگر می‌خواهید از سرعت شاتر آهسته استفاده کنید، مطمئن شوید که سه‌پایه دارید. حتی فصل سفر به کویر هم می‌تواند در کیفیت عکس‌های گرفته شده شما موثر باشد. در مقاله بهترین زمان سفر به کویر به ایده‌آل‌ترین زمان‌های سفر به کویر متین آباد هم اشاره کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: هیچهایک چیست؟

نقطه موردعلاقه را پیدا کنید

یکی از چالش‌های اصلی عکاسی از بیابان، اجتناب از تصاویر غیرجالب است. از این‌ گذشته، صرفاً عکاسی از شن‌های بی‌پایان نمی‌تواند تصاویر شما را برجسته کند. در عوض، سعی کنید یک نقطه موردعلاقه مانند یک درختچه، یک تپه شنی، یک درخت نخل یا حتی  فردی را پیدا کنید.

ژست عکاسی در کویر
در ابتدا شاید عکس‌هایتان خوب نباشد

عکاسی از کویر بسیار کسل‌کننده به نظر می‌رسیدند اگر نکته جالبی در آن‌ها وجود نداشت. در اقامتگاه کویری متین آباد، فضای اختصاصی برای عکاسی تعبیه شده است و غیر از آن می‌توانید از محوطه اکو کمپ برای کاشتن سه پایه دوربین استفاده کنید.

به جزئیات توجه کنید

یکی از زیبایی‌های عکاسی در کویر، خطوط شنی فوق‌العاده‌ای است که باد ایجاد می‌کند. این‌ها می‌توانند در عکس‌ها فوق‌العاده به نظر برسند زیرا سایه‌های پشت آن‌ها واقعاً می‌تواند متمایزشان کند؛ بنابراین گاهی اوقات ارزش دارد به‌جای تلاش برای ثبت کل صحنه و منظره، به جزئیات توجه کنید.

داستان بگویید

هنگامی عکاسی در بیابان، وسوسه‌انگیز است که همیشه از منظره عکس بگیرید. تپه‌های شنی دراماتیک معمولاً وقتی به عکس‌ها نگاه می‌کنیم ما را شگفت‌زده می‌کنند. اما عکس گرفتن از تصاویری که می‌توانند داستانی را بیان کنند نیز ارزش دارد. ممکن است یک مرد محلی باشد که شترهایش را راه می‌رود و یا ردپا روی شن‌ها یا حیوانی که زیر سایه درخت ‌خوابیده است.

عکاسی در کویر
عکاسی در کویر | عکاسی در شب

این کار می‌تواند به مجموعه شما تنوع بدهد و از شباهت بیش از حد تصاویر شما جلوگیری کند. هنگام کویر گردی در دشت متین آباد، با سوزه‌های زیادی روبرو خواهید شد. اما این نوع نگاه و ذوق هنری شماست که می‌تواند عکس‌هایتان را خاص و جذاب کند.

مراقب دوربین خود باشید

متأسفانه شن و ماسه می‌تواند برای دوربین‌ها بسیار مخرب باشد، بنابراین باید در صحرا مراقبت بیشتری داشته باشید. حتی در آرام‌ترین روزها باد شن می‌وزد، بنابراین بهتر است دوربینتان را در زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید در یک‌پارچه بپیچید. همچنین همیشه یک فیلتر UV روی لنزها برای محافظت از شیشه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به متین آباد

تنظیمات دوربین برای عکاسی در کویر

سؤالی که معمولاً برای همه پیش می‌آید درباره تنظیمات دوربین برای عکاسی در کویر است. باید بدانید که تنظیمات دوربین تا حد زیادی به آن‌چه در حال عکاسی هستید و نورپردازی شما بستگی دارد. این یکی از آن موضوعاتی است که واقعاً مستلزم حضور در مکان و تماشای یک صحنه است. بااین‌حال، در این‌جا چند نکته اساسی وجود دارد که به شما  در حل این مشکل کمک می‌کند.

  • برای عکاسی منظره، ISO خود را تا حد امکان پایین نگه دارید. حدود ISO 50 یا 100 خوب است که تا می‌توانید نویز کمتری در عکس‌های خود داشته باشید. فقط زمانی ایزو را افزایش دهید که غیرقابل‌اجتناب باشد.
  • از کوچک‌ترین (بالاترین عدد f) دیافراگم استفاده کنید تا همه چیز از پیش‌زمینه تا بی‌نهایت در فوکوس باشد. هنگامی که می‌خواهید با استفاده از عمق میدان، سوژه را برجسته کنید، مانند گل‌ها یا جزئیات در عکاسی ماکرو، از دیافراگم‌های باز (کمترین عدد f) استفاده کنید.
  • یاد بگیرید که هیستوگرام را بخوانید تا مطمئن شوید که نوردهی مناسب را دریافت می‌کنید. اغلب اوقات، وقتی بیرون زیر نور خورشید ایستاده‌اید، صفحه LCD شما می‌تواند از نظر روشن یا تیره بودن تصویر شما گمراه‌کننده باشد. هیستوگرام هرگز شما را فریب نمی‌دهد.
  • هنگام عکاسی در شب، سرعت شاتر خود را زیر 25 ثانیه نگه دارید. این کار برای اطمینان از این است که حرکت ستارگان در سراسر آسمان در عکس‌های شما نشان داده نمی‌شود.

بهترین اپ برای هواشناسی کویر

به دلیل موقعیت جوی و شرایط کویر بهتر است قبل از سفر وضعیت آب‌وهوایی آن منطقه را بررسی کنید. امروزه با وجود گوشی‌های هوشمند این کار به‌راحتی میسر می‌شود. در زیر به معرفی ۱۰ اپلیکیشن برتر هواشناسی پرداخته‌ایم.

  • Carrot Weather
  • Dark Sky
  • Flowx
  • NOAA Weather Radar Live
  • The Weather Channel
  • Weather on the Way
  • Yahoo Weather
  • AccuWeather
  • 1Weather
  • Appy Weather

نکات پس از پردازش برای عکاسی در کویر

هنگام پردازش عکس‌های بیابانی، حتماً مراقب سطوح کنتراست باشید. در نور شدیدتر، کنتراست بسیار بیشتری در تصاویر خود خواهید داشت. به ‌منظور متعادل کردن این، می‌توانید کنتراست را کاهش دهید.

یک راه متفاوت و مفیدتر این است که نقاط برجسته خود را کاهش دهید و درعین‌حال مقادیر سایه را افزایش دهید. این کار کنتراست‌ها را صاف می‌کند و درعین‌حال ظاهر دقیق های‌لایت‌ها و سایه‌ها را کنترل می‌کنید.

تجهیزات ضروری برای عکاسی در کویر
ابزارهای تخصصی عکاسی

اگر تصاویری دارید که در آن های‌لایت‌ها به دلیل نور شدید بریده شده‌اند (بیرون‌زده شده‌اند)، می‌توانید برای بازیابی برخی از داده‌های تصویر در های‌لایت یا سفیدی را کاهش دهید. همچنین می‌توانید بیشتر آسیب‌ها را اصلاح کنید، مشروط بر این‌که نواحی بیش از حد در معرض نور قرار نگیرند.

وقتی عکس‌های گرفته شده را در نور بسیار ملایم ویرایش می‌کنید، مانند هنگام غروب یا قبل از طلوع، تصاویر می‌توانند بسیار صاف یا کسل‌کننده باشند. افزایش کنتراست به تصاویر شما ضربه بسیار بیشتری می‌دهد و همچنین باعث اشباع رنگ بیشتر می‌شود.

یک راه عالی برای نشان‌دادن جزئیات، استفاده از نوار لغزنده “Clarity” یا “Texture” در لایت روم است. این نوارهای لغزنده فقط کنتراست را به میان‌تن‌ها اضافه می‌کنند و در نتیجه جزئیات را افزایش می‌دهند. ابزارهای شفافیت و بافت نیز برای از بین ‌بردن بافت‌های ظریف در ماسه، سازنده‌های سنگی یا آب عالی هستند.

تجهیزات ضروری برای عکاسی در کویر

همراه داشتن ابزارهای تخصصی عکاسی در کویر ضروری است. در این‌جا چند وسیله‌ای که برای موفقیت در عکاسی منظره خود در بیابان به آن‌ها نیاز دارید آورده‌ایم مثل:

سه‌پایه

یک سه‌پایه دوربین شما را به‌اندازه کافی ثابت می‌کند تا بدون تاری عکس بگیرید که ممکن است در اثر لرزش دوربین ایجاد شود. همچنین اگر با یک گوشی هوشمند خوب کار می‌کنید، سه‌پایه‌هایی نیز برای ثابت نگه‌ داشتن گوشی شما طراحی شده است.

لنز

شما می‌توانید هم لنزهای واید و هم لنز تله فوتو را با خود حمل کنید. دسترسی به هر دو گزینه فرصت‌های بیشتری را باز می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که می‌توانید عکس‌های حرفه‌ای‌تری بگیرید. با این کار شما قادر خواهید بود تصاویر منظره و جذاب و همچنین فشرده بگیرید.

فیلترها و یک هود لنز

فیلترها برای محافظت از لنزهای شما مفید خواهند بود. یک فیلتر UV تضمین می‌کند که لنزهای شما در برابر بادهای شنی که  احتمالاً در بیابان با آن روبه‌رو خواهید شد محافظت می‌شود. نور روشن صحرا می‌تواند عکس‌های شما را خراب کند. یک فیلتر چگالی خنثی در برابر این حجم از نور به شما کمک می‌کند. مثلاً زمانی که می‌خواهید آسمان آبی روشن را تیره کنید تا آسمان را در سایه تیره‌تر و عکاسی غنی‌تر داشته باشید، یک پلاریزه به کارتان می‌آید.

عکاسی در کویر متین آباد
کویر متین آباد یکی از کویرهای دیدنی و جذابی برای عکاسی در آسمان شب

بهترین زمان رصد ستارگان و عکاسی در آسمان شب کویر متین آباد

ایران کشوری است که کویرهای زیادی در آن وجود دارد. کویر متین آباد یکی از کویرهای دیدنی و جذابی است که برای رصد ستارگان و عکاسی از آسمان شب بسیار مناسب است. این کویر به دلیل داشتن آسمان صاف و شفاف و همچنین مجهز بودن به امکانات نجومی مثل تلسکوپ و دوربین برای علاقه‌مندان به رصد ستارگان و عکاسی از آسمان شب کویر انتخاب خوبی است. بهترین زمان رصد ستارگان و عکاسی در کویر متین آباد فصل پاییز و زمستان است. زیرا این فصول از سال با داشتن شب‌های طولانی‌تر به شما فرصت بیشتری می‌دهد تا به تماشای ستارگان بپردازید.

جمع‌بندی

کویرها زیبا و پر از زندگی هستند. در واقع بیابان‌ها می‌توانند مناظر بسیار دراماتیک و زیبایی ایجاد کنند، درعین‌حال می‌تواند چالش‌برانگیز هم باشند. عکاسی از صحرا چالش‌های منحصربه‌فردی دارد که آن را بسیار جالب و سرگرم‌کننده می‌کند. در اکوکمپ کویری متین آباد، بالکن اختصاصی برای رصد ستارگان شب و آسمان کویر و همچنین عکاسی حرفه ای در کویر وجود دارد و می‌توانید به رایگان از آن استفاده کتید.

وسعت طولانی چالشی منحصربه‌فرد را هنگام جست‌وجوی ترکیب‌بندی در این زمینه ایجاد می‌کند. همچنین، گرما می‌تواند برای کسانی که در آب‌وهوای معتدل‌تر سفر می‌کنند بسیار چالش‌برانگیز باشد. اما زمانی که به‌درستی با نکات عکاسی در کویر آشنا شوید، عکاسی از تپه‌های شنی می‌تواند باورنکردنی باشد و صحنه‌هایی در کویر وجود دارد که هرگز در هیچ جای دیگری نخواهید دید.

قصد سفر به استان اصفهان را دارید و در جستجوی یک اقامتگاه کویری هستید؟ برای رزرو اقامتگاه کاشان، اکو کمپ متین آباد گزینه مناسبی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا