آش چیست؟ تاریخچه و انواع آش

آش محلی

فرهنگ ها و جوامع مختلف، بسته به شرایط اقلیمی و شیوه زندگی، رژیم غذایی و نحوه طبخ متفاوت دارند و غذاهای هر منطقه مبین نکاتی فرهنگی درمورد آن است. به عنوان مثال، پخت غذاهای سنتی ایرانی، مانند هلیم و آش در مراحل مختلف نیازمند صبر و حوصله و همکاری اعضای خانواده یا ایل است. از غذاهای سنتی ایرانی می توان به انواع آش اشاره کرد. پخت آش، به ویژه آش نذری، به خوبی نشان دهنده همیاری در فرهنگ ایرانی است. معمولاً تمام اعضای فامیل یا همسایگان در تهیه مواد لازم، پخت و توزیع آش مشارکت می کنند و همین امر بهانه ای برای دیدار اقوام به دست می دهد.

آش چیست؟

آش نوعی غذای ایرانی است که با حبوبات و سبزی‌های معطر درست می‌شود. از آش می‌توان به عنوان غذای اصلی و پیش غذا استفاده کرد. از آنجا که درست کردن این غذای ایرانی مانند دیگر غذاهای ایرانی زحمت زیاد و زمانی طولانی می‌خواهد، اغلب این غذا توسط جمعی از آشنایان انجام می‌شود و هر کدام یک وظیفه را بر عهده می‌گیرد.

رویداد آش کویر
آش انار

از معروفترین آش‌های ایرانی می‌توان به آش رشته، آش شله قلمکار، آش دوغ، آش بلغور، آش جو، آش انار و … اشاره کرد که هر کدام عطر و طعم مخصوص به خود را دارند. خوردن آش در روزهای سرد سال بسیار پیشنهاد می‌شود.

تاریخچه آش ایرانی

آش، این غذای نمادین ایرانی، ریشه در دوران باستان دارد و برخی روایت‌ها آن را به امپراتوری ساسانی مرتبط می‌کنند. ساسانیان از قرن سوم تا هفتم میلادی بر ایران حکومت می‌کرد. آش در اصل یک غذای روستایی بود که مردمی که کشاورزی می‌کردند، آن را به وجود آوردند. آش ترکیبی هوشمندانه از مواد موجود محلی، مانند حبوبات، سبزیجات، و گیاهان دارویی بود که اغلب در ماه‌های سردتر به دلیل گرما و ارزش غذایی‌اش مورد استفاده قرار می‌گرفت.

با گذشت زمان، آش از خاستگاه خود فراتر رفت و به یک غذای اصلی در غذاهای ایرانی تبدیل شد. اهمیت این غذا فراتر از قلمرو خوراک شناسی است و جایگاه ویژه ای در فرهنگ ایرانی دارد.

آش چیزی بیش از غذا است و به نوعی نماد مهمان نوازی و خونگرمی ایرانیان شده است. در خانوارهای ایرانی، تهیه آش اغلب یک فعالیت مشترک است و اعضای خانواده دور هم جمع می‌شوند تا سبزی‌ها را خرد کنند، داستان‌ها را با هم به اشتراک بگذارند و روی اجاق با هم پیوند بزنند. علاوه بر این، این غذای آبکی خوشمزه، نقش برجسته‌ای در جشن‌ها و مجالس ایرانی ایفا می‌کند.

آش رشته ایرانی
آش رشته

وجود ضرب­ المثل ها و داستان هایی درمورد آش در ادبیات فولکلور و رسمی فارسی و منابع تاریخی بیانگر اهمیت آن در تغذیه مردم ایران است. به عنوان مثال ابو اسحاق اطعمه شیرازی (شاعر سده 9 هجری) در کتاب «کنزالاشتها» و  عین السلطنه در کتاب روزنامه خاطرات خود از انواع آش نام برده اند.

آش در فرهنگ ایرانی نه تنها به عنوان غذای رایج، به ویژه در سرمای زمستان، اهمیت دارد، بلکه به عنوان درمان و یا نذری در مراسم مذهبی یا سوگواری و یا خیرات نقشی پررنگ دارد. در وقف نامه ربع رشیدی (اواخر سده 7 هجری) از خیرات آش به فقرا و مستمندان و همچنین آش نذری در اعیاد سعید فطر و قربان و شب میلاد حضرت محمد (ص) یاد شده است.

حتی امروزه نیز آش در فرهنگ تغذیه ایران زمین اهمیت خود را از دست نداده است؛ چنان که جشنواره آش ملی ایرانی، به عنوان قدیمی ترین جشنواره غذای کشور، از سال 1384 برای ترویج فرهنگ غذایی صحیح در مناطق مختلف، به عنوان یکی از رویدادهای مهم فرهنگی در سطح کشور به طور سالانه برگزار می شود.

همان آش و همان کاسه اما با طعم کویر

هر منطقه در ایران آش مخصوص به خود را دارد. آش سنتی هر منطقه با توجه به ظرفیت های بومی و محصولات کشاورزی آن منطقه تهیه می شود. به عنوان مثال، آش در مناطق کویری متفاوت است با آش در نواحی جنگلی یا کوهستانی.

همین امر باعث شده تا منطقه نمونه گردشگری متین آباد، میزبان همیشگی دوستداران کویر و محیط زیست، شما عزیزان را در یکی از روزهای دی ماه به صرف آش در جشنواره آش کویری متین آباد دعوت کند. این بار متین آباد با انواع آش های گرم و خوش طعم و ارگانیک محلی، به همراه موسیقی سنتی، از مهمانان خود پذیرایی خواهد کرد و فضای آن آکنده از عطر خوش آش کویری خواهد شد. برای رزرو انلاین جشنواره آش کویری و اخبار مزبوط می‌توانید به بخش رزرو آنلاین متین آباد مراجعه کنید.

قصد سفر به استان اصفهان را دارید و در جستجوی یک اقامتگاه کویری هستید؟ برای رزرو اقامتگاه کاشان، اکو کمپ متین آباد گزینه مناسبی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا