افسون آسمان کویر

افسون آسمان کویر

شنیده شده که هر کس یک‌بار افسون آسمان کویر شود، دیگر تا پایان عمر از آن رها نخواهد شد.

جادوی ستارگان بر پرده نیلگون آسمان کویر چشم‌اندازی فوق‌العاده از زیبایی پدید می‌آورد که هر انسانی را مسحور خود می‌کند، زیبایی نهفته در شب‌های پر‌ستاره کویری سال‌ها است که در لای کتاب‌های نویسندگان و شاعران رسوخ کرده است، اما درک این همه زیبایی تنها در صورتی برایمان حاصل می‌شود که خود از نزدیک آن را مشاهده کنیم.

با این وجود سوالاتی مدام ذهنمان را به چالش می‌کشد که آیا آسمان کشورمان برای رصد مناسب است؟ آیا می‌توانیم به تماشای کهکشان راه شیری بدون هیچ گونه مزاحمت‌های نوری بپردازیم؟ مناسب‌ترین زمان برای رصد بهترین پدیده‌های آسمان شب مانند شهاب باران‌ها چه‌وقت می‌باشد؟ و کجا می‌توان با خیال آسوده به تماشای آسمان سحرانگیز نشست؟

مناطقی که معمولا دارای آب وهوای خشک و بیابانی و دارای کویر و کوهپایه‌ می‌باشند مناسب‌ترین مکان برای رصد آسمان است چرا که دارای آسمانی صاف‌تر و با آلودگی جوی پایین‌تری می‌باشند.

ایران از نظر آب و هوایی یک کشور خشک و نیم‌بیابانی می‌باشد و در موقعیت جغرافیایی جایگاه بسیار مناسبی دارد پس به راحتی می‌توان گفت که کشورمان ایران و آسمانش برای رصد آسمان مناسب است اما بهترین زمان برای تماشای آسمان و پدیده‌های جذاب چون راه شیری و شهاب باران‌ها چه‌وقت می‌باشد.

وقتی بیشتر مردم صحبت از “دیدن کهکشان راه شیری” می‌کنند منظورشان مرکز آن است که در صورت فلکی قوس واقع شده و درخشان ترین بخش کهکشان است که خطوط غباری، سحابی‌ها، و خوشه های ستاره‌ای همگی تمرکزشان در این نقطه بیشتر است.

لازم به دانستن آن است که مرکز کهکشان راه شیری فقط در نصف سال قابل رویت است و نصف دیگر سال زیر خط افق قرار دارد. در ماه‌های سرد سال به ویژه در زمستان (اواسط آذر تا اواسط اسفند ماه) مشاهده این بخش از کهکشان راه‌ شیری اصلا امکان پذیر نیست چرا که بسیار به خورشید نزدیک است.

در بهار (اواسط اسفند تا اواسط خرداد ماه ) تنها چند ساعت قبل از بالا آمدن خورشید قابل رویت است که مدت زمان آن بسیار کوتاه بوده و مجالی برای دریافت عجایب آن نیست.

اما در نیمه‌های خرداد تا تیر این مسیر زودتر از نیمه‌های شب طلوع می‌کند که بطور کلی در تابستان(نیمه های خرداد تا نیمه های شهریور) بهترین زمان برای مشاهده زیبایی‌های راه شیری است چون تمام شب کهکشان در آسمان قابل رویت می‌باشد.

همچنین در این بازده زمانی (نیمه های خرداد تا نیمه های شهریور) که آسمان در بهترین حالت خود جهت رصد قرار دارد بارش شهابی برساوشی که یکی از مهم‌ترین بارش‌های شهابی سالیانه است به وقوع می‌انجامد.

بیشینهٔ نرخ ساعتی سرسویی این بارش غالباً در حدود ۱۰۰ است. این بارش شهابی از که تودهٔ ذرّات برجای‌مانده از دنباله‌دار سوئیفت‌تاتل به وجود می‌آید.

این رخ‌داد از بیست و هفتم تیر تا سوم شهریور (بیش از یک ماه) فعّال است که بازهٔ زمانی بلندی برای بارش شهابی به‌شمار می‌آید.

حال که دانستیم فصل تابستان بهترین زمان برای رصد آسمان است، این سوال پیش می‌آید که برای سفر به مناطق کویری در این ماه‌ها و روبرو شدن با هوای بسیار گرم و خشک کجا می‌توان با خیال آسوده و آرامش به تماشای آسمان سحرانگیز نشست؟

اکوکمپ کویری متین‌آباد، یکی از بهترین مناطق در دشت کویر ایران است که از امکانات خوب رفاهی و خدماتی بالایی برخوردار می‌باشد.

این مجموعه دارای همه نوع امکاناتی و خدمات از جمله اجاره اتاق، سوئیت و چادر والبته برخرداری از رستوران، غذاهای ارگانیک و … می‌باشد.

این منطقه نه‌تنها آمادگی لازم جهت فراهم کردن امکانات ویژه برای گروه‌های نجومی را در طول سال دارد، بلکه حتی در طول روزهای گرم سال در زمان‌بندی مناسب مسافران می‌توانند در مناطق اطراف به کویرگردی و شترسواری بپردازند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا