روستای ابیانه کجاست؟ (روستای سرخ) + جاهای دیدنی با عکس

روستای ابیانه

ابیانه روستایی تاریخی در دل استان اصفهان است که هر سال گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. این روستای تاریخی و باستانی به روستای سرخ نیز معروف است. اگر به استان اصفهان سفر می‌کنید از جاهای دیدنی ابیانه نگذرید و حتما به تماشای آن‌ها بروید. با ادامه مطلب همراه باشید.

ابیانه کجاست؟

ابیانه از توابع بخش مرکزی شهرستان نطنز، استان اصفهان است این روستا در۴۰ کیلومتری غرب نطنز در دامنهٔ کوه کرکس قراردارد و از بلندترین نقاط مسکونی در ایران است. ابیانه دارای معماری بومی و بناهای تاریخی متنوعی است،

جاهای دیدنی ابیانه
ابیانه را باید دید

خانه‌ها بر روی دامنه‌ای شیب‌دار در شمال رودخانه برزرود بنا شده اند و داراری آب و هوای مساعدی است و یکی از روستاهای مشهور ایران به شمار می آید.آثار و بناهای تاریخی روستای ابیانه مربوط به دوره‌های ساسانی، سلجوقی، صفوی و قاجار است که این آثار نشان‌دهندهٔ قدمت تاریخی این زیست‌گاه انسانی است.

بیشتر بخوانید: بادرود کجاست؟

جاهای دیدنی ابیانه

ابیانه در نگاه اول، روستایی چند طبقه به‌نظر می‌آید که در بعضی موارد تا چهار طبقهٔ آن‌را می‌توان مشاهده کرد. پوشش سنتی مردم این روستا همچنان رواج دارد و اهالی در حفظ آن تأکید و تعصب نشان می‌دهند. مردان از شلوارهای گشاد و بلند از پارچهٔ سیاه (دبید) و زنان پیراهن بلندی از پارچه‌های گل‌دار و رنگارنگ (چیت) استفاده می‌کنند.

روستای ابیانه

پیرزنی زیبا در روستای ابیانه | عکس: تریپ ادوایزر

ابیانه سه قلعه دارد که عبارتند از:

  • قلعه پال همونه یا تخت‌هامان در جنوب غربی ابیانه قرار دارد و متعلق به محله بالا و یوسمون است.
  • هرده قلعه دیگر است که در شمال شرقی روستا قرار دارد و متعلق به محله‌ای با هم همین نام است.
  • قلعه پاله در شمال غربی روستا قرار دارد و به محله پل تعلق دارد.

از دیگر جاذبه‌های روستای ابیانه آتشکده، آسیاب، موزه مردم شناسی و زیارتگاه شاهزاده یحیی و شاهزاده عیسی است. زیارتگاه شاهزاده یحیی و شاهزاده عیسی در شرق ابیانه در محله هرده قرار دارد. شاهزاده یحیی و شاهزاده عیسی، فرزندان امام موسی‌بن‌جعفر است، این زیارتگاه برخلاف ساختمان‌های روستا دارای حیاط مرکزی است.

ابیانه کجاست
معماری ابیانه نظیر ندارد

مسجد جامع ابیانه (ملقب به میان‌ده) دو شبستان دارد که کف آن چوبی است. منبر و در ورودی این مسجد با نقوش گل‌وبوته، گل هشت‌پر و کتیبه‌هایی به خط کوفی آذین شده است و مربوط به دوره سلجوقیان می باشد.

بیشتر بخوانید: قلعه کرشاهی کجاست؟

جمع بندی

اگر به استان اصفهان رفتید و از شهر اصفهان بازدید کردید، کمی دل را به آن نزدیکی‌ها یعنی ابیانه ببرید تا با جاذبه‌های سرخش شما را جادو کند. گردشگران زیادی به روستا ابیانه می‌روند و از آنجا بازدید می‌کنند، پس حیف است اگر شما یکی از آن‌ها نباشید.

قصد سفر به استان اصفهان را دارید و در جستجوی یک اقامتگاه کویری هستید؟ برای رزرو اقامتگاه کاشان، اکو کمپ متین آباد گزینه مناسبی است.

1 در مورد “روستای ابیانه کجاست؟ (روستای سرخ) + جاهای دیدنی با عکس”

  1. من امروز به ابیانه رفتم جدای از اینکه هیچ گونه خدمات دهی مناسب در شان و شخصیت مردم ایران زمین ندیدم (با وجود احداث عوارضی در ورودی روستا و اخذ هزینه خدمات دهی) رفتار بسیار زشتی از مسئولین روستا دیدم که باعث شد از همون ورودی روستا برگردم و تصمیم بگیرم دیگه هیچ وقت به این روستا نرم. چیزی که دیدم غیر قابل تصور بود.(دهیار روستا به مسافری که از ضعف خدمات گلایه داشت به جای پاسخگویی و عذرخواهی حمله ور شد ) واقعا متاسفم که سیستم گردشگری ایران اینقدر ضعیفه که به جای احترام و تکریم گردشگر به بدترین شکل ممکن با گردشگر برخورد میشه. واقعا حیف همچین مکان زیبایی و صد جای تاسف از رفتار مسئولین اجرایی روستا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا