کویر مرنجاب کجاست؟ + بهترین زمان سفر، عکس ها، مسیر، اقامتگاه ها

کویر مرنجاب

ایران مقصدی محبوب در بین دوستداران کویر است و کویر مرنجاب یکی از کویرهای باورنکردنی آن است. امنیت، معتدل بودن نسبی و تنوع زندگی گیاهی و جانوری از عواملی است که این کویر را به مقصدی جذاب برای طبیعت گردان تبدیل کرده است. به‌علاوه تپه‌های ماسه‌ای مرتفع، دریاچه نمک آران و بیدگل و جزیره سرگردان اصفهان زیبایی خارق‌العاده‌ای به مرنجاب بخشیده‌اند. اگر دوست دارید در مورد این جلوه از طبیعت متنوع ایران بیشتر بدانید، در این مقاله با اکوکمپ کویری متین آباد همراه شوید.

کویر مرنجاب کجاست؟

کویر مرنجاب در نزدیکی شهر کاشان یکی از شهرهای کویری باستانی استان اصفهان است. نام آن به نام قلعه‌ای در اطراف آن مربوط به دوره صفویه بوده است. دارای آب‌وهوای معمولی گرم و خشک در تابستان، سرد و خشک در زمستان و بارندگی بسیار کم در طول سال است.

سفر به کویر مرنجاب
سفر به کویر مرنجاب هیجان انگیز است

کویر مرنجاب یکی از زیباترین نقاط کویر ایران است. تپه‌های بلند و طاق جنگلی از جاذبه‌های این منطقه است. بیشتر پوشش گیاهی از گیاهان هالوفیتی مانند درختان تاماریکس، درختان هالوکسیلون و بوته‌های زیگوفیلوم تشکیل‌شده است.

منطقه تحت پوشش حیوانات متشکل از حیواناتی مانند گرگ، شغال، کفتار، شن روباه، گربه شنی، مارمولک، آفتاب‌پرست، انواع مارمولک، مار، عقرب، کبک زرد مات، عقاب، شاهین و غیره است.

بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب چه زمانی است؟

اگر گرما و نور مستقیم خورشید شما را آزار می‌دهد، باید بدانید که در طول سال در کویر مرنجاب در معرض هر دوی این‌ها خواهید بود. اما به‌طورکلی پاییز، زمستان و اوایل بهار قابل‌تحمل‌تر است. اواسط پاییز و اواخر آبان به دلیل خشکی مسیر، هوای معتدل و کمبود حشرات بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب است.

اما این را هم باید در نظر داشته باشید که شب‌های کویر مرنجاب در زمستان به‌شدت سرد است. اگر در زمستان به کویر مرنجاب سفر می‌کنید، راه‌اندازی کمپ خود را در کویر فراموش کنید. هوای بیرون واقعاً غیرقابل‌تحمل است. پس فقط شب‌ها را در کاروان‌سرای بگذرانید و از امکانات ارائه‌شده استفاده کنید.

چطور به کویر مرنجاب برویم؟

برای رفتن به کویر مرنجاب با ماشین شخصی راه‌های مختلفی وجود دارد. مسیر اصلی از کاشان به جاده آران و بیدگل به پادگان است و برای رسیدن به کویر مرنجاب باید حدود 45 کیلومتر را در جاده خاکی طی کنید.

باتوجه ‌به پایگاه نظامی که در این منطقه قرار دارد، یک لیدر باید شما را همراهی کند. کویر گردی مرنجاب را می‌توان با یک تور یک‌روزه بازدید کرد. از کاشان تا کویر مرنجاب حدود یک ساعت و نیمه‌راه است.

سفر مرنجاب
کویر مرنجاب بسیار زیباست

می‌توانید تمام‌روز خود را با کویر گردی مرنجاب سپری کنید و پس از دیدن غروب زیبای خورشید به تهران بازگردید. در غیر این صورت می‌توانید از تپه‌های شنی و کاروان‌سرا دیدن کنید و بعدازظهر به تهران برگردید.

کجا اقامت کنیم؟

اکثر کسانی که به کویر سفر می‌کنند، کمپینگ را به اقامت در اقامتگاه کویری را ترجیح می‌دهند. اما اگر کمپینگ گزینه‌ای برای شما نیست، می‌توانید در این مکان‌ها بمانید: کاروان‌سرای مرنجاب و اکو کمپ کویری احمد.

چه کارهایی باید در کویر گردی مرنجاب انجام دهید؟

کارهای جالب زیادی می‌توانید در زمان کویر گردی مرنجاب انجام دهید که زمان کافی برای تجربه همه آن‌ها را نخواهید داشت مثل:

پابرهنه راه رفتن

وقتی شدت خورشید کمتر می‌شود و گرما پایین می‌آید، می‌توانید با پای‌برهنه روی تپه‌های شنی راه بروید. اگر ارتباط نزدیک با طبیعت شما را مجذوب خود می‌کند، توصیه می‌کنم برای بالارفتن از تپه‌های شنی با پای‌برهنه روی قسمت‌هایی که عمق کمتری دارند و کفش به پا دارید راه بروید.

کویر مرنجاب کجاست
پیاده روی بر روی شن و ماسه لذتی وصف ناپذیر است

اسکی روی شن و ماسه

دامنه‌های روی تپه‌های شنی، سوارشدن به شن و اسکی روی شن را از جاذبه‌های اصلی کویر گردی مرنجاب تبدیل کرده است. اسکی روی شن مفرح و هیجان‌انگیز است و به محیط‌زیست آسیبی نمی‌رساند. تخته یا اسکی خود را به مرنجاب ببرید و از اوقاتی حماسی در آنجا لذت ببرید.

شترسواری

یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات کویر گردی مرنجاب شترسواری است. زیباترین صدایی که آرامش کویر را می‌شکند، موسیقی ناقوس بر شتر است.

موتورسواری 4 چرخ

سرخوردن به سمت پایین و از میان تپه‌های شنی با موتورسیکلت‌های 4 چرخ یکی از هیجان‌انگیزترین فعالیت‌هایی است که می‌توانید در کویر گردی مرنجاب تجربه کنید.

آفرود

آفرود یکی از جاذبه‌های محبوب کویر گردی مرنجاب بوده است. اما برای کاهش اثرات مخرب این فعالیت هیجان‌انگیز بر محیط‌زیست، تعداد خودروهای آفرود مجاز در این منطقه محدودشده است؛ بنابراین قبل از سفر قوانین و مقررات را بررسی کنید.

جاذبه‌های نزدیک کویر مرنجاب

اگر می‌خواهید بیش از 1 روز از کویر گردی مرنجاب استفاده کنید، توصیه می‌کنیم جاذبه‌های مرنجاب را از دست ندهید، مثل:

کاروان‌سرای مرنجاب

کاروان‌سرای مرنجاب یکی از معروف‌ترین کاروان‌سراهای ایران است که به دستور شاه‌عباس صفوی ساخته شد. قلعه مرنجاب، کاروان‌سرا در مسیر ابریشم قرار داشت. درگذشته همیشه 500 سرباز در بالای قلعه حضور داشتند تا مراقب کاروان‌های تجارت از چین به اروپا باشند.

کاروانسرای مرنجاب
نمایی از کاروانسرای تاریخی مرنجاب

کاروان‌سرای مرنجاب دارای قناتی با آب شیرین است که پدیده‌ای است در دل کویر که پر از دریاچه‌های نمک است. امروزه کاروان‌سرای مرنجاب به‌عنوان مهمانسرا مورداستفاده قرار می‌گیرد. 29 اتاق دارد و پذیرای گردشگرانی است که از این کویر فوق‌العاده دیدن می‌کنند. اطراف کاروان‌سرای مرنجاب امن است و مکانی عالی برای کمپینگ است.

دریاچه نمک

دریاچه نمک مرنجاب در حدود 100 کیلومتری شرق شهر قم و 60 کیلومتری کاشان قرار دارد. مساحت این دریاچه حدود 1800 کیلومترمربع است. بسیاری از مردم دریاچه نمک مرنجاب را با دریاچه نمک حوض سلطان اشتباه می‌گیرند. این دریاچه شبیه مثلث است و عمق آن بین 5 تا 50 متر است.

از دریاچه نمک مرنجاب نیز برای استخراج نمک استفاده می‌شود. زمین‌های اطراف دریاچه نمک باتلاقی است، پس بهتر است با راهنمای کویرگردی که منطقه را می‌شناسد، از دریاچه نمک دیدن کنید.

تپه‌های شن و ماسه

یکی دیگر از جاذبه‌های کویر گردی مرنجاب تپه‌های شنی است. بلندترین تپه‌های ماسه‌ای در شرق، حدود 70 متر است. در ضلع جنوبی کاروان‌سرای مرنجاب کوهی به نام «کوه کولنگ» وجود دارد که اطراف آن را تپه‌های شنی احاطه کرده است.

تپه‌های شنی متحرک، منظره‌ای شگفت‌انگیز در دل طبیعت

اگر به دنبال ماجراجویی کوچکی هستید، با 15 دقیقه پیاده‌روی می‌توانید به قله برسید، منظره کویر از بالای آن بسیار خیره‌کننده است. تپه‌های شنی متحرک منظره‌ای شگفت‌انگیز در بیابان ایجاد می‌کند. می‌توانید با پای‌برهنه از راه رفتن روی تپه‌های شنی لذت ببرید.

چاه هندوانه

چاه هندوانه علی‌رغم آنچه از نامش پیداست چاه نیست. منطقه‌ای است که در آن هندوانه کشت می‌کنند. برای این کار چاله‌هایی روی زمین حفر می‌کنند و از آبیاری خاصی استفاده می‌کنند.

کمپینگ در کویر مرنجاب

اکثر افرادی که واقعاً عاشق کویر هستند ترجیح می‌دهند شب را در کویر بگذرانند. اگر در این گروه هستید، نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • آب کافی بیاورید
  • از چادر ضد آب با توری استفاده کنید
  • هرگز به‌صورت انفرادی کمپ نزنید. برای کمپ در کویر مرنجاب حداقل باید 5 نفر باشید
  • دور چادر خود را با بنزین یا گازوئیل یک دایره بکشید تا حشرات و حیوانات را دفع کنید
  • بهتر است یک آتش بزرگ درست کنید و تا صبح روشن نگه‌داری
  • قبل از خواب از اسپری‌های دافع حشرات استفاده کنید
  • شب‌های کویر بسیار سرد است. داشتن پتو و لباس گرم الزامی است
  • همراه داشتن لباس مناسب کویر در پاییز
  • بهتر است کمپ خود را نزدیک ماشین خود برپا کنی.
  • همراه داشتن نقشه کویر مرنجاب

جمع‌بندی

مرنجاب جایی است که روزگاری جاده ابریشم نامیده می‌شد. این منطقه رابط بین استان خراسان به استان اصفهان بود. برخلاف دیگر بیابان‌های خشک ایران، آب‌وهوای اینجا زیستگاهی ایده‌آل برای گیاهان و جانوران را ممکن می‌سازد. گیاهان و حیوانات در اینجا غذای کافی پیدا می‌کنند.

برخی از گونه‌ها مانند روباه، گربه، آفتاب‌پرست، عقاب یا هاوک می‌توانند در اینجا زندگی کنند. ترکیب ویژگی آرام تپه‌های شنی و سرسبز درختان دلیل جذابیت مرنجاب برای گردشگران است. این زیبایی باورنکردنی با دریاچه نمک درخشان و آسمان پرستاره شب کامل می‌شود. بازدید از کویر مرنجاب سفری خاطره‌انگیز را در زندگی شما رقم خواهد زد.

قصد سفر به استان اصفهان را دارید و در جستجوی یک اقامتگاه کویری هستید؟ برای رزرو اقامتگاه کاشان، اکو کمپ متین آباد گزینه مناسبی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا