دریاچه حوض سلطان کجاست؟ + عمق، مساحت، بهترین مسیر

دریاچه حوض سلطان

در کنار دریاچه نمک قم، دریاچه حوض سلطان قرار دارد که با رنگ صورتی خاص خود بسیار معروف شده است. برخی این دو دریاچه که در شهر قم واقع شدند را با هم اشتباه می‌گیرند اما در این مطلب سعی داریم از این اشتباه جلوگیری کنیم و به شما بگوییم دریاچه حوض سلطان قم کجاست و چگونه می‌توانید در بهترین زمان از آن بازدید کنید. پس با مجله متین آباد همراه باشید.

دریاچه حوض سلطان کجاست؟

از جاهای دیدنی نزدیک تهران می‌توان به حوض سلطان اشاره کرد که در مسیر جاده تهران-قم هنگامی که حدود 70 کیلومتر از تهران دور می‌شوید به این دریاچه می‌رسید.

حوض سلطان را به اسم‌های متفاوتی صدا می‌کنند. برخی می‌گویند دریاچه حوض سلطان قم، برخی آن را تالاب می‌دانند و بعضی افراد آن را تنها یک چاله می‌دانند. هر چه که باشد این دریاچه بزرگترین آینه ایران است که مناظر هیجان انگیزی رقم می‌زند که تا به حال جایی ندیدید.

مساحت حوض سلطان
چاله حوض سلطان

بهترین مسیر به دریاچه حوض سلطان کدام است؟

از دو مسیر می‌توانید به این دریاچه دسترسی پیدا کنید:

  • مسیر اول: از سمت قم، پس از مجتمع مهتاب که بسیار معروف است عبور کنید و به کنار تپه دوم بروید، سپس جاده اصلی معدن نمک را خواهید دید (در ۹۵ کیلومتری تهران).
  • مسیر دوم: از سمت تهران، پس از ۷۰ کیلومتر، در سمت چپ اتوبان به سمت روستا چشمه شور بروید. یادتان باشد که برای رسیدن به‌طرف مقابل اتوبان، از اولین زیرگذر اقدام کنید.

چرا دریاچه حوض سلطان قم را ببینیم؟

از رنگ صورتی زیبایش که چشمان انسان را به خودش خیره می‌کند تا منعکس کردن تصویر آسمان آبی بر روی زمین، بزرگ‌ترین حوضچه آب شور در ایران زیبایی‌های منحصر به فردی دارد. گردشگران زیادی از دریاچه نمک قم و حوض سلطان همزمان بازدید می‌کنند. اگر بخواهید طول دریاچه حوض سلطان را بروید بهتر است با ماشین‌های آفرود این کار را انجام دهید و حتما یک راهنمای محلی نیز همراه خود داشته باشید.

عبور از این دریاچه ممکن است خطراتی هم داشته باشد که با رعایت نکات ایمنی می‌توان از آن‌ها در امان ماند. از آن‌جا که در فصول مختلف ممکن است عمق آب دریاچه کم یا زیاد شود، ممکن است بتوانید با پای پیاده هم از طول دریاچه عبور کنید و از آینه آسمان نما ایران عکس‌های فوق‌العاده‌ای بگیرید. همچنین در ذهن خود داشته باشید که دریاچه نمک با دریاچه‌های معمولی فرق دارد و نمی‌توان برای گشت و گذار از قایق استفاده کرد.

دریاچه مره
دریاچه ساوه (دریاچه حوض سلطان)

گونه‌های جانوری، باکتریایی و پوشش گیاهی منطقه بسیار خاص است. پرندگانی مانند هوبره، انواع کبوتر، غاز خاکستری، آنقوت، انواع عقاب، لک‌لک و غیره در این تالاب وجود دارند. همچنین پستاندارانی چون خرگوش، موش صحرایی، روباه و گاهی آهو نیز در منطقه دیده می‌شود. خزندگان نیز جایگاه خاصی در جانوران دریاچه حوض سلطان دارند که مارها و سوسمارها از بارزترین آن‌هاست.

به هر حال اگر دوست دارید یک برنامه یک تا دو روره داشته باشید یا مسیرتان از جاده قم-تهران است یا برای زیارت به جمکران می‌روید، بهتر است در لیست بازدید جاهای دیدنی خود، دریاچه حوض سلطان را هم قرار دهید چون شگفت زده خواهید شد.

مساحت حوض سلطان قم چقدر است؟

شاید برایتان سوال باشد که مساحت حوض سلطان قم چقدر است؟ باید بگوییم نمی‌توان مساحت دقیقی برای آن داد، چون مساحت حوض سلطان نسبت به بارش‌های فصلی دائما در حال تغییر است. اما با قطعیت می‌توان گفت که در گذشته‌های دور مساحت بسیار بیشتری نسبت به الان داشته است، همچنین پر آب‌تر و شاداب‌تر بوده است. عمق آن نیز از چند سانتیمتر تا چند ده سانتیمتر می‌رسد که منوط به بارندگی‌هاست.

دریاچه حوض سلطان چگونه شکل گرفت؟ (تاریخچه دریاچه حوض سلطان قم)

در سال ۱۸۸۳ میلادی هنگامی که می‌خواستند جاده تهران-قم را بسازند، بر اثر این واقعه حوض سلطان به وجود آمد. به این دریاچه، دریاچه ساوه هم می‌گویند چون باقیمانده‌ی دریای بزرگ ساوه است. نام دیگری که می‌توان به آن داد دریاچه شاهی است. شاید برایتان سوال باشد که اصلا همین نام حوض سلطان از کجا آمده است؟ می‌گویند این نام به دلیل وجود کاروانسراها و آب‌انبارهای قدیمی از زمان سلطان سنجر است.

حوض سلطان کجاست؟
سطح زمین حوض سلطان

نکته‌ای که باید در نظر بگیرید، حوض سلطان با دریاچه نمک قم تفاوت دارد و این دو یکی نیستند. همچنین این مجموعه از دو چاله بزرگ به نام حوض سلطان و چاله مره تشکیل می‌شود که نوع آبگیری آن‌ها نیز جالب است. هنگام آب شدن برف‌ها و بارندگی اول حوض مره پر می‌شود و سپس حوض سلطان شروع به آب‌گیری می‌کند.

در برخی از سال‌ها، جلبکی در این دریا وجود دارد که رنگ دریاچه را به رنگ صورتی یا قرمز در‌می‌آورد، همین اتفاق باعث می‌شود گردشگران بسیاری به دیدن این دریاچه بروند و از نماهای زیبایی که می‌بینند لذت کافی ببرند.

حوض سلطان قم آب دارد؟

دریاچه حوض سلطان قم در زمانی که بارندگی‌های فصلی بسیار است و برف خوبی نیز آمده است، پر آب می‌شود و سطح آینه‌ای زیبایی را رقم می‌زند که باید دید. پوشش جانوری و گیاهی خاص منطقه در این روزها بسیار دیدنی است، اما باید دقت داشته باشید که بعضی از آن‌ها سمی و خطرناکند.

جمع بندی

به هر کجای ایران پهناور می‌روید جاذبه‌ی دیدنی خواهید دید که هئش از سرتان می‌برد. استان قم هم از این قائده مستثنی نیست و غیر از نقش مذهبی خود، نقش گردشگری سیاحتی هم ایفا می‌کند و با دریاچه نمک قم و دریاچه حوض سلطان خود دل گردشگران را می‌برد. جادوی طبیعت چیزی است که برای دیدن آن می‌روید. پس دودل نشوید و نگویید چرا باید در میان کویر به تماشای آب و نمک بروم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا