زیباترین کویرهای ایران در شهرهای کویری ایران + عکس و آدرس

زیباترین کویرهای ایران

تا همین چند سال پیش اولین و تنها مقصد افراد برای سفرهای کوتاه و چند روزه شهرهای شمالی بود. اما چند سالی هست که افراد با جاذبه‌های شهرهای کویری ایران نیز آشنا شده‌اند و جذابیت این شهرها را نیز کشف کرده‌اند. در این میان از خود کویرها نباید غافل شد که با داشتن جاذبه‌های مختلف و رمز و راز خود از بهترین مقاصد برای سفرهای ماجراجویانه‌ هستند. در این مطلب از بلاگ اکو کمپ متین آباد می‌خواهیم به زیباترین و بهترین کویرهای ایران و جاذبه های گردشگری کویر بپردازیم تا بتوانید مقصد سفر بعدی خود را راحت‌تر انتخاب کنید.

بزرگ‌ترین شهر کویری ایران کجاست؟

نمی‌توان به‌طور دقیق گفت کدام شهر کویری‌ترین شهر ایران است. با این‌وجود یزد می‌تواند کاندیدای خوبی بین شهرهای کویری ایران باشد. کویر‌های زیادی بافاصله‌ی کم نسبت به این شهر وجود دارند که هرکدام جذابیت و زیبایی خاص خودشان را دارند.

اگر به یزد سفر کنید می‌توانید خیلی راحت تورهای یک یا دو روزه کویرهای اطراف یزد را ثبت‌نام کنید و اوقات فوق‌العاده‌ای را در آنجا سپری کنید. کویر شباهنگ، کویر کارال، کویر مغان و کویر بهادران از معروف‌ترین کویرهای یزد هستند که سالانه افراد زیادی به آن‌ها سفر می‌کنند.
کویری ترین استان ایران

زیباترین کویرهای ایران
کویر متین آباد از زیباترین کویرهای ایران

یزد، کرمان و اصفهان از کویری‌ترین استان‌های ایران محسوب می‌کنند. بله، اگر کمی از اصفهان سرسبز با قدمت تاریخی و آثار تاریخی فوق‌العاده دور شوید، با کویرهای پرجاذبه اطراف آن آشنا می‌شوید که شامل پرطرفدارترین کویرهای ایران هستند و انتخابی عالی برای سفرهای کویرگردی شما محسوب می‌شوند. خیلی از این کویرها با تهرآن‌هم فاصله زیادی ندارند و نیازی به روزهای تعطیل زیادی برای سفر به شهرهای کویری ایران نخواهید داشت.

کویرهای استان اصفهان

برای انتخاب کویر در اصفهان انتخاب‌های زیاد و متنوعی پیش روی شماست. برای همه این کویرها تورهای مناسبی وجود دارد. پس اگر تجربه اولتان برای کویرگردی است ریسک نکنید و از این تورها استفاده کنید. هرچند کمپ‌های مختلفی هم وجود دارد که با ماشین شخصی می‌توانید به آن‌ها سفر کنید.

کویر مصر

اگر تابه‌حال نگاهی به لیست تورهای کویری کرده باشید، احتمالا نام کویر مصر را شنیده‌اید. این کویر معروف و محبوب به نام روستای مصر نام‌گذاری شده است که در نزدیکی آن قرارگرفته است. این کویر در 55 کیلومتری شهرستان خور واقع‌شده است و با اصفهان حدود 400 کیلومتر فاصله دارد.

اگر می‌خواهید از این کویر جذاب دیدن کنید می‌توانید هم با تورهای مسافرتی و هم با ماشین شخصی به آنجا سفر کنید. چال سنکون، تخت عروس و دریاچه نمک کویر مصر از دیدنی‌های اطراف این مصر هستند که علاوه بر خود کویر می‌توانید به آن‌ها هم سری بزنید.

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب از دیگر جاذبه‌های شهرهای کویری ایران است. مرنجاب از کویرهای استان اصفهان است که در نزدیکی شهرستان آران و بیدگل از توابع کاشان قرارگرفته است.  

کویر مرنجاب و شگفتی‌های بی‌نظیرش!

نام این کویر از کاروانسرای مرنجاب در این منطقه وام گرفته‌شده است که متعلق به دوران صفویه است. بنابراین علاوه بر کویر گردی و لذت بردن از آن، می‌توانید در این کاروانسرا هم‌اتاقی اجاره کرده و اقامتی در یک مکان تاریخی زیبا را تجربه کنید.  

کویر ابوزیدآباد

کویر ابوزیدآباد نیز فاصله نزدیکی تا شهر کاشان دارد و در استان اصفهان قرارگرفته است. این کویر هم با تپه‌های داغ شنی خود هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. کویر ابوزیدآباد بخشی از بیابان بند ریگ است که در شمال شهرستان ابوزیدآباد و در شمال شرقی کاشان قرارگرفته است. به‌علاوه فاصله نزدیکی تا  تهران دارد و تهرانی‌ها هم می‌توانند برای یک سفر کوتاه به شهرهای کویری ایران روی آن حساب کنند.

کویر متین آباد نطنز

کویر متین آباد در 60 کیلومتری کاشان و 15 کیلومتری بادرود قرار دارد و به دلیل فاصله نزدیک با تهران و اصفهان یک مقصد خوب برای کویر دوستان است. علاوه بر سایر جاذبه‌های طبیعی شهرهای کویری ایران، متین آباد یک جذابیت ویژه هم دارد که آن‌هم اقامتگاه کویری متین آباد است.

کویر متین آباد
کویر متین آباد در نزدیکی کاشان

در این کمپ نه‌تنها می‌توانید در یک اقامتگاه آرام و زیبا از کویر لذت ببرید، بلکه خیالتان ‌هم راحت است که هیچ آسیبی به محیط‌زیست نمی‌زنید. انرژی این اقامتگاه از منابع انرژی تجدید پذیر تامین می‌شود و سیستم مدیریت پسماند مناسبی نیز دارد. در این کمپ هم در خانه‌ها و هم در چادرهای مجهز می‌توانید اقامت داشته باشید و اوقات خوشی را سپری کنید.

کویر ورزنه

کویر ورزنه در بخش شرقی اصفهان واقع‌شده است. این کویر حدود 110 کیلومتر با اصفهان فاصله دارد و در ده کیلومتری شهر ورزنه واقع‌شده است. تپه‌های شنی بزرگ و با اشکال خاص از مهم‌ترین جذابیت‌های این کویر هستند. به‌علاوه می‌توانید از تالاب گاوخونی نیز دیدن کنید که در نزدیکی این کویر قرارگرفته است.


جاذبه های شهرهای کویری اصفهان

جاذبه‌های شهرهای کویری ایران بیش از آن‌اند که فکرش را می‌کنید. مطمئن باشید با یک‌بار سفر به کویر متوجه می‌شوید که چقدر فراتر از انتظارتان بوده است و همین هم آغازی برای سفرهای بعدی‌تان خواهد شد. تعدادی از جاذبه‌های شهرهای کویری و کویر‌های اطراف را در زیر آورده‌ایم:

رصد ستارگان

راز و رمز آسمان‌ها انکارپذیر نیست. می‌توانید ساعت‌ها به زیبایی آسمان شب خیره شوید بدون این‌که خسته شوید و هر بار دیدنی جدیدی را در آن کشف کنید. مشکل اینجاست که آلودگی نوری در شهر‌های بزرگ عملا این لذت را از ما گرفته است و شب‌ها به‌جز سوسوی چند ستاره چیز دیگری را نمی‌توانیم ببینیم.

بارش برساوشی کویری
بارش برساوشی در کویر متین آباد از زیباترین کویرهای ایران

در کویر خبری از چنین مشکلی نیست. آسمان شفاف‌تر از هر زمان دیگری است و ستارگان را از همیشه نزدیک‌تر به خود احساس می‌کنید. به‌علاوه اکثر کمپ‌های کویری دارای تجهیزات لازم رصد هستند و راهنمایی‌های لازم را نیز به شما می‌کنند.

شتر سواری

در اکثر کمپ‌های کویری شترهای تربیت‌شده‌ای هستند که آماده‌اند تا هم‌سفر شما شوند. می‌توانید در صورت تمایل سوار شتر شوید و گشتی در کویر بزنید و از مناظر اطراف خود لذت ببرید. تجربه‌ی شتر سواری در کویر لذت‌بخش است که تنها در شهرهای کویری ایران می‌توانید به آن دست پیدا کنید.

تجربه فوق‌العاده شتر سواری در کویر‌های زیبای ایران

لذت گشت و گذار در شن و ماسه‌

خورشید سوزان کویر تپه‌های شنی را هم در امان نمی‌گذارد و آن‌ها را داغ می‌کند. اطراف غروب که خورشید کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌شود، شن‌ها هنوز داغ بودن خود را حفظ کرده‌اند. در این زمان است که در عین این‌که نسیم خنکی به صورتتان می‌خورد، می‌توانید در گرمای لذت‌بخش تپه‌های شنی بدون کفش قدم بزنید و از آن لذت ببرید.

آفرود سواری

تجربه ماشین‌سواری در تپه‌های پرفراز و فرود شنی بسیار هیجان‌انگیز و جالب است و تفریح پرهیجانی است که می‌توانید از آن لذت ببرید. البته افرود سواری نیاز به تجربه و آموزش‌های لازم دارد و هرکسی نمی‌تواند آن کار را انجام دهد.

دانلود ویدیو از آپارات | افرود و سافاری در کویر

به‌علاوه در صورت نابلدی، افرود سواری در کویر می‌تواند به بافت طبیعی آسیب برساند. درهرصورت می‌توانید در کمپ‌های کویری و با پرداخت هزینه‌ای ناچیز، به همراه افراد حرفه‌ای و کاربلد آفرود سواری کنید و هیجان فوق‌العاده‌ی آن را تجربه کنید.

جمع‌بندی

بخش بزرگی از ایران را کویر و شهرهای کویری تشکیل می‌دهند. شهرهای کویری ایران پتانسیل بسیار بالایی برای جذب گردشگر و توریست دارند و در طی سال‌های اخیر، با ایجاد کمپ‌ها و تورهای مختلف کویری این پتانسیل بیشتر خودش را نشان داده است. فراموش نکنید مهم‌ترین لازمه لذت بردن از این کویرهای بکر، محافظت و نگهداری آن‌هاست تا علاوه بر ما، آیندگان ‌هم بتوانند از آن‌ها لذت ببرند.

قصد سفر به استان اصفهان را دارید و در جستجوی یک اقامتگاه کویری هستید؟ برای رزرو اقامتگاه کاشان، اکو کمپ متین آباد گزینه مناسبی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا