جشن نور و آینه منطقه نمونه گردشگری متین آباد

جشن نور و آینه

باورت را به نور بیاویز و شادمانی‌ات را در سنت آینه تکثیر کن.

از آنجا که خورشید مظهر نور است، انسان‌های اولیه خورشید را سرچشمه نور و روشنایی می‌دانستند، حال آنکه درتمام ادیان الهی نیز خورشید مهم‌ترین نماد برای عبادت است. مثلا در دین اسلام عبادت مسلمانان با طلوع و غروب خورشید صورت می‌گیرد و با قسم خداوند در قرآن به خورشید، قداست نور و روشنایی ملموس‌تر می‌شود. جشن نور و آینه مراسمی است که از چهار آیین مهم نوروزی که در گذشته، پیش از فرا رسیدن نوروز مرسوم بوده الهام گرفته شده است.

  • تاریخ برگزاری جشن نور و آینه: اواخر سال و شب عید نوروز
  • فعالیت‌های جشن نور و آینه: برپایی توده‌های آتش – موسیقی محلی و رقص چوب
  • امکانات: پذیرایی از مهمانان اکو کمپ متین آباد
  • محدودیت تعداد نفرات:
  • لوازم و تجهیزات مورد نیاز:
  • مهلت رزرو:

پیروزی نور بر تاریکی در ایران باستان

ایرانیان باستان از تاریکی نفرت داشتند و خورشید رابه عنوان نماد پیروزی نور بر تاریکی می‌دانستند. در گذشته‌های دور از آینه به عنوان یکی از اجزای پنجگانه بدن آدمی نام برده شده است. نیاکان ما بر این باور بوده‌اند که آینه، بخشی از وجود انسان است که بعد از مرگ به خورشید باز می‌گردد و در رستاخیز، خورشید آنها را دوباره به آدمیان می‌دهد تا یکدیگر را باز شناسند. درون آدمیان، آینه کاری دست توانای پروردگار است، این آینه‌ها سرانجام بعد از مرگ در کنار هم قرار می‌گیرند تا آینه تمام قدّی را بسازند که تجلّی‌گر جلوه خداوند است. از جمله کارهایی که در راستای این سنت دیرینه انجام می‌داده‌اند:

  1. روشن نگاه داشتن چراغ ها از قبل از رسیدن نوروز تا روز دوم فروردین: درگذشته اعتقاد بر این بود که در شب سال نو، خانه باید غرق در نور باشد. به همین دلیل اجاق یا منقل و چراغ ها را روشن می کردند و تا صبح روز دوم نوروز آنها را روشن نگه می داشتند. شیوه سوختن این چراغ ها تفسیری خاص داشت که در فرصتی مناسب به آن خواهیم پرداخت.
  2. محاسبه نفس و محاسبه مالی: از آدابی است که در بین کاسبان و تاجران رعایت می شده است. توده های مردمی که دستی بر اقتصاد دارند در آستانه نوروز آغاز به محاسبه مالی می کنند تا اگر حق و حقوقی بر گردنشان است قبل از فرا رسیدن سال جدید به آن رسیدگی کنند. این عمل در روز های پایانی سال آن ها را وا می دارد همانطور که محاسبه مالی می کنند محاسبه نفسانی نیز انجام دهند و قبل از آنکه به حساب‌هایشان رسیدگی کنند، یک سال عمر خود را نیز مورد بازبینی قرار دهند.
  3. خانه تکانی و زدودن آلودگی: در ایران باستان اعتقاد بر این بود که نباید هیچ گونه آلودگی از سال پیش، بر جسم و جان خانه باقی بماند و سال نو باید در محیطی پاکیزه برای اعضای خانواده آغاز شود. به همین جهت، دست به خانه تکانی و زدودن آلودگی از خانه و کاشانه خود می زدند و باور داشتند خانه تنها یک نمود بیرونی از زندگی ماست و آنچه اهمیت دارد این است که باید با دلی پاک و عاری از هر گونه کینه و نفرت به استقبال نوروز رفت.
  4. خرید آینه و شمع: از دیگر کارهایی که قبل از فرا رسیدن نوروز انجام می شد خرید آینه و شمع نو برای قاب ها و شمعدان های کهنه خانه بود که نشانگر احیا شدن روح تازه و شفاف در کالبد زندگی روزمره و باز تاب حقیقت آن الهام بخش محیط زندگی و زندگانی بود.

با مطالعه، جست و جو و شناسایی آیین های ذکر شده در بالا که در گذر زمان کمرنگ شده اند، تلاش بر برپایی مراسمی شد که این چهار آیین جذاب و کمی فراموش شده در آخرین پنجشنبه سال احیا شوند. آخرین پنجشنبه سال که از زمان های بسیار دور اهمیت زیادی برای ایرانیان داشته است روز بازدید از مزار درگذشتگان بود. به همین مناسبت،  برپایی جشنی با شکوه در شبی پر نور در حضور آینه ها بهانه ای شد تا درکنار دوستان خود علاوه بر سر دادن فریاد شادی در آستانه سالی نو، در این شب نورانی قبل از فرا رسیدن نوروز و سال جدید باری دیگر در آینه ها بر خود نظری کنیم تا اگر گَرد نامطلوب نارضایتی درونی از سال جاری همچنان بر چهره ذات وجودمان جاریست آن را بزداییم.

جشن نور و آینه در اکوکمپ متین آباد

با مطرح شدن آیین‌های ذکر شده در بالا که با گذر زمان کمرنگ شده‌اند، تلاش بر برپایی مراسمی شد که این آیین جذاب و کمی فراموش شده در آخرین پنجشنبه سال احیا شوند. آخرین پنجشنبه سال که از زمان‌های بسیار دور اهمیت زیادی برای ایرانیان داشته است روز بازدید از مزار درگذشتگان بود. به همین مناسبت، برپایی جشنی باشکوه در شبی پر نور در حضور آینه‌ها بهانه‌ای شد تا درکنار دوستان خود علاوه بر سر دادن فریاد شادی در آستانه سالی نو، در این شب نورانی قبل از فرا رسیدن نوروز و سال جدید، بار دیگر در آینه‌ها بر خود نظری کنیم .
این جشن با نام نور و آینه برگزار می‌شود. رویدادهای این جشن شامل برپایی توده‌های آتش، موسیقی محلی و رقص چوب است و با پذیرایی از مهمانان تلاش می‌کنیم روزی خاطره‌انگیز را رقم بزنیم و بدین ترتیب رویدادی پر معنا در تقویم رویدادهای منطقه نمونه گردشگری متین‌آباد ثبت کنیم.

قصد سفر به استان اصفهان را دارید و در جستجوی یک اقامتگاه کویری هستید؟ برای رزرو اقامتگاه کاشان، اکو کمپ متین آباد گزینه مناسبی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا