ماجراجویی در کویر با وجود معلولیت

سفر به کویر با معلولیت

مدت‌ها بود فکر سفر و ماجراجویی در کویر میان اعضای گروه مطرح شده بود. کویر به سبب ویژگی‌های منحصر بفردش می‌توانست حس ماجراجویی را در میان افراد گروه «باما» – باوری‌های ماجراجو  به وجود آورد. اعضای این گروه که بنیان‌گذاران آن دارای معلولیت هستند برآنند تا با تجربه کردن کارهای ماجراجویانه از تک تک لحظات زندگی لذت ببرند و به سایرین نشان دهند معلولیت یک تفاوت است و همواره می‌توان از زندگی لذت برد. «باما» گروهی متشکل از افراد دارای معلولیت و غیر معلول است که نقطه مشترکشان خطر پذیری و داشتن روحیه ماجراجویانه است، افرادی که در کنار زندگی عادی خود تلاش می‌کنند علاوه برفائق شدن بر موانع شهری و اجتماعی و تبعیض‌های موجود در جامعه، کلیشه‌ها را در رابطه با معلولیت کنار زده و تصویر ناتوانی را از ذهن سایر افراد پاک کنند.

با توجه به اینکه سفر عادی برای بسیاری از افرادی که محدودیت‌های جسمی و حرکتی دارند با چالش‌های بیشماری همراه است، برنامه‌ریزی سفری ماجراجویانه که تامین کننده انتظارات گروه باشد کاری مشکل و پیچیده می‌نمود. شناخت چالش‌ها و برنامه‌ریزی برای رفع موانع موضوعی مهم و حیاتی بود که مدت‌ها ذهن گروه اجرایی را به خود مشغول کرده بود.

کویر معلولیت
کمپ متین آباد برای معلولین مناسب سازی شده است

انتخاب محل مناسب که اقلیم و ویژگی‌های کویر را داشته باشد و از نظر امکانات مناسب افراد دارای معلولیت باشد موضوعی مهم بود که در نهایت اکو کمپ متین آباد (حد فاصل میان کاشان و نطنز) به دلیل ویژگی‌ها، زیبایی منطقه و داشتن امکانات مناسب به عنوان مقصد سفر انتخاب شد. سرمای هوا در شب، حرکت در شن‌های روان با صندلی چرخدار و حوادث پیش‌بینی نشده از جمله مواردی بودند که می‌توانستند گزینه سفر به کویر را حذف کنند. از طرفی وسوسه نشستن کنار آتش و تماشای آسمان کویر، موتور سواری، شتر سواری و تجربه آفرود بر روی رمل‌ها و حتی پرواز در آسمان کویر از موضوعاتی بودند که انگیزه و انرژی کافی برای مقابله با چالش‌ها را فراهم می‌کردند.

با وجود هماهنگی‌ها و تلاش‌های فراوان جهت تحقق پرواز با پاراموتور بر فراز آسمان کویر، پرواز ممنوع بودن منطقه، گزینه پرواز را حذف کرد که می‌توانست تجربه‌ای ناب و بی‌نظیر برای افراد دارای معلولیت باشد و پرواز از روی تپه‌های شنی که می‌گفتند مانع چرخ‌های شما خواهند شد جدای از ماجراجویی برای گروه نماد پرواز از روی موانع بود. مانند هر جنبش و حرکتی، هستند افرادی که سعی می‌کنند چنین حرکت‌هایی را زیر سوال ببرند و بپرسند چرا کویر؟ چرا این سبک سفر؟ چرا خطر پذیری؟ لیست باورهای ما نوشته شده توسط محمد مقدم شاد از موسسین گروه باما پاسخی است که پرسشگران همواره به آن ارجاع داده می‌شوند.

این لیست نشان دهنده باورها و اهداف گروه است که عبارتند از: «باور داریم زندگی زیباست و ارزش زیستن و خطر کردن دارد- باور داریم این زیبایی زندگی را کسی درک می‌کند که قدر شناس لحظه لحظه آن باشد- باور داریم می‌توانیم از لحظه لحظه معجزه زندگی لذت بریم و اجازه ندهیم زندگی جولانگاه درد و رنج خودمان و دیگران شود-زندگی مقدمه ای برای زیستن ندارد، فرصت آن نیست که آماده لذت بردن از زندگی شویم از همین لحظه لذت بردن را شروع کنیم،

این لحظه آغاز بقیه زندگی است- هیچ گونه محدودیتی حتی معلولیت نمی‌تواند بهانه‌ای برای محرومیت از لذت باشند- در دل هستی آوای ناقوس لذت طنین انداز است هرکه گوش دارد بشنود- باور داریم که انسانها فارغ از تفاوت‌های طبیعی و اجتماعی و فرهنگی مانند رنگ، نژاد، جنسیت، قومیت و ملیت، دین و مذهب حق بهره‌مندی از فرصت برابر برای لذت بردن دارند-باور داریم که فقط مالک اکنونیم گذشته را از کف داده‌ایم و آینده را هنوز به دست نیاورده‌ایم پس باید از اکنون خود بهره تمام عیار ببریم نه اینکه آن را با حسرت، پشیمانی و اندوه گذشته یا با دلنگرانی و ترس آینده بر باد دهیم- اگر امروز را زندگی نکنیم فردا، بار افزوده حسرت، پشیمانی و اندوه امروز را نیز بر دوش خواهیم داشت- باور داریم در هر وضع و حال می‌توان عزمی جزم داشت برای مکیدن شیره زندگی، بهره‌بردن از مواهب معجزه حیات و لذت زیستن در اینجا و اکنون-هیچ وضع و حالی نمی‌تواند عذرخواه و توجیه‌گر لذت نبردن از اینجا و اکنون باشد- باور داریم چنانچه اکنون ما نتیجه انتخاب‌های گذشته ماست آینده ما نیز نتیجه انتخاب‌های اکنون ماست پس می‌کوشیم تا از لحظه لحظه عمرمان برای شاد شدن، شاد بودن، شاد ماندن خودمان و شاد کردن همنوعانمان بهره بجوییم و از این راه برای همه، زندگی خوش، خوب و ارزشمند رقم زنیم-باور داریم که مسائل، مشکلات، تنگناها و درد و رنج‌ها می‌توانند دیر یا زود از میان برداشته شوند فقط با سه مدیریت درست، مدیریت بر باورها، مدیریت بر احساسات و عواطف و مدیریت بر زمان یعنی تبدیل تهدیدها به فرصت و نه بالعکس».

کویر با معلولین
کویر برای معلولین

ماجراجویی در کویر برای گروه، نوعی تجربه جدید و ناب بود که بر اساس همین باورهای گروه بدون حمایت ارگان یا نهاد خاصی توسط انجمن باور برنامه ریزی و اجرا شد. پس از تلاش‌های فراوان تیم اجرایی بویژه خانم فاطمه‌تقی‌زاده از اعضای گروه «باما»، دبیر کانون معلولان منطقه یک شهرداری تهران و مسوول دفتر انجمن باور، گروهی متشکل از 17 نفر از افراد دارای معلولیت و غیر معلول، صبح زود روز پنجشنبه یازدهم دی ماه به سمت اکو کمپ متین آباد حرکت کرد. سفر با خودرو‌های شاسی بلند (4×4) متعلق به اعضای گروه، از همان ابتدا هیجان سفر را دوچندان کرده بود.

تلاش شد برای مشکلات پیش رو تدابیری اتخاذ شود تا افراد بتوانند بیشترین بهره را از محیط کویری ببرند، از اینرو برای حرکت بر روی شن‌ها تعدادی تشک تاتمی (تشک‌های سفت که قابلیت اتصال بهم را دارند) توسط آقای قابضی از باشگاه هوایی براق در اختیار گروه قرار داده شدند و نگرانی‌ای در رابطه با گیر کردن صندلی‌های چرخدار در شن‌ها وجود نداشت. پیش از رسیدن به اکو کمپ متین آباد، رمپی فلزی توسط مدیریت کمپ، آقای واقفی، سفارش داده شده و در جلوی ورودی اتاق‌ها تعبیه شده بود. با رسیدن به اکو کمپ متین آباد و مشاهده سکوهای چادر‌ها، مدیریت مجموعه دستور ساخت رمپ مناسب برای ورود به چادر‌ها را صادر کردند که بسرعت رمپی موقت برای تسهیل در تردد افراد در جلو ورودی چادرها ساخته شد.

او همچنین با حضور در جمع اعضای گروه «باما»، تمایل خود را برای عضویت در این گروه اعلام داشته و قول مناسب سازی کامل و اصولی مجموعه را جهت استفاده بیشتر اعضای دارای معلولیت از امکانات مجموعه دادند. تجربه کویر نوردی با خودروی هایلوکس از جمله مواردی بود که به کمک آقای علی دشتی، از دوستان فعال و همراه «باما»، رقم خورد و با عبور از روی رمل‌ها و تپه‌های شنی تجربه حضور در کویر و لمس آن کامل شد.

غلت زدن افراد دارای معلولیت از روی رمل‌ها به پایین از جمله مواردی بود که حس حضور در کویر را چند برابر کرد. شتر سواری در کویر و تجربه سوار شدن موتورهای ATV چهار چرخ، تماشای آسمان شب در کنار آتش هم هیجان خاص خودش را داشت که با کمک همسفران، افراد دارای معلولیت هم توانستند تجربه‌های جدیدی در عبور از مرز محدودیت‌هایشان و ماجراجویی در کویر کسب کنند.

در میان اعضا مانی رضایی از جمله ماجراجویان دارای معلولیت است که علیرغم معلولیت شدید در تمام برنامه‌های گروه شرکت می‌کند و در رابطه با تجربه این سفر می‌گوید: «احساس تعلق به گروهی که افراد حاضر در آن روحیه متفاوتی داشتند حس خوبی بود و از نظر ذهنی و فکری آرامش خاصی داشتم و تجربه آفرود در کویر برای من فوق العاده بود».

حسین حاجی‌ها از دیگر اعضای دارای معلولیت آشنایی با این گروه را بهترین اتفاق زندگی خود قلمداد می‌کند که منجر به شناخت بیشتر نسبت به توانایی‌ها، تغییر روحیه و سطح انرژی و تجربه حس زندگی‌اش شده است و اینکه در دنیا کارهای زیادی برای تجربه کردن وجود دارد و به عقیده او رهایی از روزمرگی از مهمترین تاثیرات چنین سفرها و اقداماتی است. فاطمه تقی‌زاده از اعضای تیم اجرایی که برای اولین بار سفر دو روزه با افراد دارای معلولیت را تجربه کرده است همکاری کارکنان کمپ و روحیه افراد گروه را عالی توصیف می‌کند و تجربه آفرود برایش دلنشین و پر از هیجان بوده است.

آزاده مهدوی که لیدر این ماجراجویی در کویر بوده است، انجام کارهای پرهیجان را بخشی از زندگی خود می‌داند و همواره بدنبال تجربه کارها و فعالیت‌های جدید بوده است اما درگیری‌های روزانه مانعی برای تحقق این خواسته او بوده است اما گروه باما را فرصتی برای پیگیری لیست کارهای ماجراجویانه می‌داند و امیدوار است در کنار افراد دارای معلولیت و اراده‌های پولادینشان دست به کارهای ماجراجویانه بزند.

2 در مورد “ماجراجویی در کویر با وجود معلولیت”

  1. فرزانه کرمی

    سلام و عرض ادب
    خدا رو شاکرم که سعادت شد چند روز در اقامتگاه متین آباد باشم .چند روز از بهترین روزهای زندگیم رقم خورد از لحظه ورود با مهربانی نگهبان شروع شد تا رزوشن و کارکنانی که در آشپزخانه و جای جای این اقامتگاه فعالیت می کنند بسیار مهربان و خوش اخلاق و خنده روبودند خدا رو شکر که در سرزمینم انسانهای نازنینی زندگی می کنن من هر چه از روزهایی که اونجا اقامت داشتم بنویسم کم گفتم .تا این سنم نه شتر دیده بودم نه شتر مرغ ، و متین آباد اینها رو نشونم داد با بوی خوش نان محلی تازه ، چای نعناع بینظر، شیرینی مخصوص ، و……..
    اولین بار طلوع و غروب زیبای خورشید را دیدم و کلی انرژی گرفتم و خدا رو هزاران بار شکر می کنم.
    باز از همه دست اندر کاران متین آباد تشکر و قدردانی می کنم و از خداوند منان آرزوی سلامتی برای تک تک شما عزیزان دارم.در پناه خدا در نور و عشق الهی باشید

    1. Amirhosein Sarbisheh

      با تشکر از نظر شما.
      خوشحالیم که لحظات خوبی رو گذروندید و خاطرات خوشی رو از متین آباد به یادگار بردید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا