راهنمای کویرگردی در کاشان

کویر های کاشان

بسیاری از مردم، کویر را برای رفتن به تعطیلات انتخاب می‌کنند تا از سکوت و آسمان صاف لذت ببرند و کارهای خارق‌العاده‌ای مانند آفرود انجام دهند. کاشان اگرچه شهر کویری کوچکی است، اما جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی در داخل و اطراف این شهر دوست‌داشتنی مثل کویر گردی کاشان وجود دارد. اگر دوست دارید با جاذبه‌های گردشگری شهر کاشان، کویرهای کاشان، بهترین زمان سفر به کویر، آشنا شوید مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

کویرهای کاشان کدام است؟

کاشان از آن دسته شهرهای تاریخی و خوش عطر و بوی ایران است که سالانه مسافران داخلی و خارجی بسیاری به سمت آن سفر می‌کنند. این شهر پر از جاذبه‌های گردشگری است که در فاصله‌های بسیار کمی در کنار هم قرارگرفته‌اند. مثل کویرهای زیبا و منحصربه‌فرد آن‌که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب یکی از زیباترین مناطق کویری ایران است. تپه‌های شنی بلند و جنگل‌های قوسی از جاذبه‌های این منطقه است. بلندترین تپه‌های ماسه‌ای در شرق حدود 70 متر طول دارد. در جواب این سؤال که کویر مرنجاب کجاست؟

کویرگردی کاشان
راهنمای کویرگردی کاشان | کویر مرنجاب

باید گفت که این کویر در شمال آران و بیدگل در استان اصفهان در ایران قرار دارد. از دیگر جاذبه‌های مرنجاب می‌توان به کاروان‌سرایی در جاده ابریشم اشاره کرد. امروزه کاروان‌سرای مرنجاب به‌عنوان مهمانسرا مورداستفاده قرار می‌گیرد. 29 اتاق دارد و پذیرای گردشگرانی است که از این کویر زیبا دیدن می‌کنند.

کویر متین آباد

مزرعه ارگانیک و اکو کمپ متین آباد در 60 کیلومتری شهر کاشان و 169 کیلومتری اصفهان، دو شهر بزرگ گردشگری در مرکز ایران قرار دارد. اقامتگاه بوم گردی در دل کویر ایران است که ازیک‌طرف رو به بلندترین کوه‌های مرکزی ایران یعنی کوه‌های کرکس و از طرف دیگر رو به کویر دشت کویر و دریاچه نمک قم است.

کویر ابوزید آباد

به گفته کویر نوردان کویر ابوزید آباد کاشان در کنار کویر مرنجاب و کویر مرس محبوب‌ترین مقصد برای کسانی است که قصد دیدن این نوع جاذبه‌ها را دارند. قلعه کرشاهی، کوه یخاب، روستای ابیانه، آب‌انبار صفوی، شهر زیرزمینی اویی و شهر تاریخی نوش آباد ازجمله جاهای دیدنی کویر ابوزید آباد هستند. در کویر گردی کاشان دیدن این مناطق را از دست ندهید.

کویر ابوزید آباد یا مرنجاب؟

کویر گردی در کاشان طرفداران زیادی دارد. اما بهترین کویر برای سفر کدام است؟ در این بخش به این سوال پاسخ‌خواهیم داد. کویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل در شهرستان کاشان قرار دارد. این کویر زیبا با چشم‌اندازهای فوق‌العاده از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل، از غرب به کویر مسیله و دریاچه نمک حوض سلطان و حوض مره، از شرق به کویر ریگ و پارک ملی کویر محدود می‌شود.

شهرستان آران و بیدگل از جنوب. امنیت، دمای معتدل‌تر نسبت به مناطق کویری، جاذبه‌های گردشگری فراوان، تنوع گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی در مناطق کویری، محیطی بکر و جذاب را برای گردشگری در این منطقه فراهم کرده است.

کویر ابوزید، جزو برترین و زیباترین کویرهای ایران

کویر ابوزید آباد در شمال شرقی کاشان و شمال شهر ابوزید آباد قرار دارد. این کویر یکی از برترین کویرهای ایران برای بازدید است. یکی از ویژگی‌های جذاب کویر ابوزید آباد، داستان‌ها و افسانه‌های مردم محلی است. گویش مردم منطقه ابوزید آباد بسیار متنوع است. شنیدن چنین لهجه‌هایی در سفر به کویر ابوزید آباد را می‌توان خاطره‌ای به‌یادماندنی دانست.

شهر تاریخی نوش‌آباد یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این منطقه است. روستای تاریخی و دوهزارساله ابیانه که در 35 کیلومتری جنوب ابوزید آباد قرار دارد، یکی دیگر از مناطقی است که در کویر گردی کاشان می‌توانید از آن دیدن کنید.

کویر ابوزید آباد را بیشتر بشناسیم

همان‌طور که اشاره کردیم کویر ابوزید آباد یکی از بهترین گزینه‌ها برای علاقه‌مندان به کویر گردی کاشان است. این منطقه ازنظر موقعیت مکانی در بخشی از کویر بند ریگ در شمال ابوزید آباد و شرق شمال کاشان قرار دارد.

کویر ابوزید آباد
کویر ابوزید آباد

هنگام قدم ‌زدن بر روی تپه‌های شنی می‌توانید آرامشی باورنکردنی را احساس کنید و همچنین از مهمان‌سرای صفویه و آب‌انبار به‌جز شهر بزرگ زیرزمینی دیدن کنید. یک روز برای موج‌سواری در این کویر کافی است اما اگر وقت بیشتری دارید می‌توانید روزهایی را در این منطقه سپری کنید و از خانه‌های تاریخی دیدن کنید یا به روستای ابیانه و جاذبه‌های دیگر مانند قلعه کرشاهی و کوه یخاب بروید.

تجهیزات موردنیاز برای سفر به کویر ابوزید آباد

  • کلاه آفتاب‌گیر
  • کفش مخصوص پیاده‌روی ترجیحاً ساق بلند
  • کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی
  • قطب‌نما
  • کرم دفع حشرات
  • میان وعده و تنقلات قندی
  • کوله‌پشتی کوچک
  • راهنمای سفر به کویر ابوزید آباد
  • پول نقد
  • شال‌گردن یا ماسک صورت
  • بادگیر
  • فندک
  • جعبه کمک‌های اولیه
  • پاور بانک
  • پتو سفری
  • دوربین دوچشمی و دوربین عکاسی
  • داروهای موردنیاز
  • وسایل شخصی و بهداشتی مثل لیوان، دمپایی و غیره
  • قمقمه آب

راه‌های دسترسی به کویر ابوزید

برای رفتن به کویر ابوزید آباد با ماشین شخصی تقریباً نیاز به 4 ساعت رانندگی از تهران است. از بزرگراه تهران – قم شروع و تا آزادراه امیرکبیر یا جاده قم – کاشان ادامه می‌یابد. وقتی به کاشان رسیدید به سمت چپ به بلوار قطب راوندی بپیچید و به سمت چپ به سمت بلوار ملاصدرا ادامه دهید و به سمت چپ بپیچید تا به کویر ابوزید آباد کاشان برسید.

دسترسی به کویر ابوزید و اتفاقات هیجان‌انگیز آن

شهر زیرزمینی اویی نیز در نوش‌آباد در 5 کیلومتری غرب آران و بیدگل واقع‌شده است. برای بازدید از شهر زیرزمینی باید از بلوار قطب راوندی کاشان، وارد بلوار کویر شوید و ازآنجا به نوش آباد برسید. در صورت عدم تمایل می‌توانید ابتدا به آران و بیدگل رفته سپس به بلوار شمس‌آباد رفته و تا نوش‌آباد و شهر زیرزمینی ادامه دهید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی کاشان

بهترین زمان سفر به کویر کاشان

اگر می‌خواهید به کویر سفر کنید، کویر گردی کاشان در نیمه اول بهار، پاییز و زمستان بهترین زمان است. در این زمان میانگین دمای روزانه 19 درجه سانتی‌گراد و در شب 5 درجه سانتی‌گراد است و در تابستان دمای روز نیز به 40 درجه سانتی‌گراد می‌رسد بنابراین تابستان برای سفر به کویر مناسب نیست.

راهنمای کویرگردی در کاشان
پیاده‌روی در کویر فوق‌العاده است

همان‌طور که می‌دانید هوای کویر در روزها گرم و شب‌ها بسیار سرد می‌شود اما این شرایط در مقایسه با فصل‌ها می‌تواند متفاوت باشد. در این صورت بهترین فصل پاییز، زمستان و درنهایت اولین ماه بهار خواهد بود.

چیزهایی که باید در مورد کویر گردی کاشان بدانید

  1. در این منطقه حیوانات زیادی مانند شاهین، عقاب، خرگوش، روباه شنی و گربه، شغال، جرک، آگاما و مار و غیره وجود دارد.
  2. اگر تمام وسایل ضروری برای یک سفر کویری را داشته باشید، هیچ خطری برای از دست دادن آن وجود ندارد.
  3. لازم به ذکر است که حتی اگر برنامه سفر یک‌روزه باشد، سعی کنید تمام لوازم موردنیاز را به همراه داشته باشید.
  4. برای بازدید از کویر ابوزید آباد کاشان نیازی به مجوز ندارید. مراقب باشید برای جلوگیری از کاهش قند خون، مقداری غذای عرق آور مصرف کنید و به خاطر داشته باشید که غذاهای عرق آور، به‌ویژه قندهای مصنوعی، نیاز بدن شما به قند را برای مدت کوتاهی برآورده می‌کنند.
  5. اگر قبلاً به کویر نرفته‌اید، حتماً با دوستان یا افرادی که با این منطقه آشنا هستند، سفر خود را برنامه‌ریزی و همراه داشتن نقشه کویر ابوزید آباد را فراموش نکنید، زیرا کویر دنیای ناشناخته‌هاست.

تفریحات کویر گردی کاشان

برخی از تفریحاتی که در کویر گردی کاشان به‌ویژه کویر ابوزید آباد می‌توانید تجربه کنید عبارت‌اند از:

  • کویر پیمایی یا پیاده‌روی در کویر
  • عکاسی در کویر
  • آفرود سواری
  • شترسواری
  • موتور چهارچرخ
  • تماشای آسمان شب
  • رصد ستارگان

اقامت در کویر

اگر قصد اقامت شبانه در کویر را داشتید می‌توانید از اقامتگاه کویری کاشان استفاده کنید. مثلاً در کویر ابوزید آباد علاوه بر مهمانسرا، مرکز اقامتی آران و بیدگل یا زائرسرای آقا علی عباس از بهترین اقامتگاه‌های این منطقه است.

جمع‌بندی

کویر گردی در ایران عاشقان زیادی دارد. اگر برای تور کویر گردی کاشان برنامه‌ریزی کرده‌اید، باید توجه داشته باشید که کویر در روز گرم و در شب سرد است. در سفر به کویر می‌توانید شب را در کمپ‌های کویری یا اقامتگاه‌های شگفت‌انگیزی که به کاروان‌سرا معروف هستند بمانید. امکانات ابتدایی هستند، اما تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از گذراندن یک‌شب در آنجا خواهید داشت.

همچنین می‌توانید با منظره‌ای تماشایی از تپه‌های طلایی درخشان، غذای خود را روی آتش میل کنید. اگر فقط یک‌بار کویر گردی کاشان و حس راه رفتن روی تپه‌های نرم شنی را تجربه کرده باشید، خوب می‌دانید که این نوع طبیعت‌گردی تا چه اندازه خاص و آرامش‌بخش است. غرق شدن در این طبیعت کاریزماتیک زمین، لذت بی‌نظیری دارد که باید تجربه‌اش کرد.

قصد سفر به استان اصفهان را دارید و در جستجوی یک اقامتگاه کویری هستید؟ برای رزرو اقامتگاه کاشان، اکو کمپ متین آباد گزینه مناسبی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا