تجربه همزیستی با طبیعت در اکوکمپ متین آباد

حیوانات اکوکمپ متین آباد


تقریبا همه ما از سفر به مناطق مختلف و تماشای مناظر طبیعی لذت می‌بریم. آنچه مهم است این است که در این سفرها چقدر مراقب طبیعت و منابع طبیعی هستیم. آیا فرصت تماشای آن را برای نسل‌های بعد و آیندگان خود فراهم می‌آوریم؟ کشور ما با وجود منابع گردشگری فراوان از لحاظ حفاظت از این منابع با مشکل روبروست. اکوکمپ‌ها در همین راستا و برای پاسداشت طبیعت و حفاظت از آن شکل گرفته‌اند. اگر سفر به قلب کویر، تماشای صافیِ نیلگون پهنه آسمان و حیات مختص آن را در برنامه دارید، زندگی در اکوکمپ متین آباد حتی برای چند روز هم که شده با تجربه همزیستی با طبیعت یک انتخاب به یادماندنی و هیجان‌انگیز خواهد بود.

تفاوت های اقامتگاه و اکوکمپ

در کویر که کیلومترها دور از مناطق مسکونی و شهرهای پُرجمعیت هستید، دسترسی به خیلی از چیزهایی که در زندگی روزمره به حضور آن‌ها عادت داریم، سخت خواهد بود. از طرف دیگر با شرایط آب و هوایی جدیدی روبرو خواهیم بود که احتمالا برای ما تازگی دارد.

اقامتگاه کویری، جایی است در قلب کویر که با تأمین این امکانات، ریسک‌ها و خطرات کویرگردی را به حداقل رسانده و آرامش مسافران و گردشگران را برای لذت بردن از مناظر کویری فراهم می‌کند.

تفاوت اقامتگاه با اکو کمپ
تفاوت اقامتگاه با اکوکمپ

کوکمپ یا اقامتگاه کویریِ دوستدار طبیعت، که در آن  منابع انرژی و امکانات موجود و ساختمان مجموعه در راستای حفاظت از محیط زیست و همسویی با طبیعت ساخته شده نیز بهترین نوع اقامتگاه به لحاظ حفظ منابع طبیعی و خدادادی است. برای مثال در اکوکمپ متین آباد، برق مجموعه با پنل‌های خورشیدی تأمین می‌شود.

درباره اکوکمپ متین آباد

قبل از اینکه بخواهیم از اکو کمپ متین آباد کاشان و امکانات و قابلیت‌های آن بگوییم، بهتر است سری به این روستا و جاذبه‌های شگفت‌انگیزش بزنیم.

روستای متین آباد

متین آباد؛ روستایی کویری واقع در کیلومتر 55 اتوبان کاشان به اصفهان، از توابع بخش امامزاده، شهرستان نطنز، استان اصفهان و هم‌جوار با خالد آباد و بادرود است. در سرشماری 1395 جمعیت متین آباد ۶۵۴ نفر بوده و همین مردم خونگرم و مهمان‌نواز در گویش محلی به روستای خودشان متین آوا هم می‌گویند.

اکوکمپ متین آباد

متین آباد با تلاش صادقانه اهالی و سرمایه گذاران و با ایده‌های خلاقانه و هیجان انگیز برای جذب گردشگر، خود را به عنوان یک مقصد گردشگری جذاب توسعه داده است. اساساً یک روستای کویری با زیرساخت‌های فوق العاده و امکانات توریستی خوب است. موقعیت مکانی آن راحت و قابل دسترس بوده و کمتر از 10 دقیقه تا ایستگاه قطار و 313 کیلومتر؛ یعنی 3 تا 4 ساعت با تهران فاصله دارد.

اکوکمپ متین آباد و ایده‌های هیجان‌انگیزش برای جذب گردشگر!
اکوکمپ متین آباد و ایده‌های هیجان‌انگیزش برای جذب گردشگر!

اقامتگاه کویری متین آباد با هدف فراهم نموندن امکانات رفاهی و آسایشی برای گردشگران و علاقه مندان به کویرگردی و به حداکثر رساندن پتانسیل‌های طبیعی منطقه افتتاح شده است. اکوکمپ متین آباد اولین کمپ طبیعتی ایران است که منطبق با اصول توسعه پایدار و سازگار با محیط زیست تأسیس شده است.

برای زندگی در اکوکمپ متین آباد و در ساخت و اداره آن، از منابع قابل بازیافت، انرژی‌های تجدید پذیر و دوستدار طبیعت استفاده شده و با مدیریت صحیح پسماند و ایجاد مزارع ارگانیک، همسویی خود با طبیعت و محافظت از محیط زیست را جلوی چشم قرار داده است.

زندگی در اکوکمپ متین آباد

هنگامی که آفتاب در کویر متین آباد غروب می‌کند، یکی از چشمگیرترین نمایش‌های طبیعت آغاز می‌شود. شن‌های خشک، زرد و نمکی از سایه‌های سفید به طلایی تغییر می‌کنند و ابرهای موزون با حرکتی خیره کننده می‌چرخند و از نارنجی به صورتی و در نهایت به بنفش تبدیل می‌شوند.

آسمان شب کویر متین آباد بسیار صاف است، به وضوح می‌توان شاعرانگی شب کویر را دید. یک نمایش خیره کننده و تحسین بر انگیز، پرده‌ای از هنرمندی خالق هستی با میلیون‌ها ستاره و جسم درخشان در زمینه‌ای از شب و تاریکی.

زندگی در اکوکمپ متین آباد
تجربه زندگی در اکو کمپ متین آباد بی‌نظیر است

زندگی در اکوکمپ متین آباد، این تجربه بهشتی در کویر، شگفتی‌های خلقت را با فرهنگ شگفت‌انگیز ایرانی در هم آمیخته و خاطره ماندگار برای هر گردشگری می‌سازد. این تجربه همیشه در دسترس نخواهد بود. پس برای تجربه یک شب فراموش نشدنی در کویر متین آباد آماده شوید!

صبح‌ها نیز مناظر مسحورکننده کویر در زیر نور‌اندک صبحگاهی و فضای آرامش بخش آن، صدای پرندگان و پرده‌ای صاف و بی انتها از طبیعتی بکر، حال و هوای کاملاً منحصر به فردی را ایجاد می‌کند. آرامش، حال خوب و تجربه‌ای خاص در کنار طبیعت؛ این آن چیزی است که ما از سفر می‌خواهیم.

بعد از دوری در کویر، شتر سواری و دیدن تپه‌های شنی و حیات در کویر تا بیش از گرم شدن هوا به اقامتگاه خود برخواهید گشت و در آنجا تفاوت زندگی در اکوکمپ متین آباد را خواهید دید. همه امکانات برای رفع دغدغه‌ها و کسب آرامش در دسترس شما خواهد بود.

فضای اکوکمپ متین آباد

فضای این اکوکمپ و استراحتگاه‌های آن با الهام از سبک کاروانسراهای قدیمی ایرانی طراحی و اجرا شده است. خیمه‌ها و آلاچیق‌های سنتی، کلبه‌ها و اتاقک‌های گلی، دست‌بافت‌های ایرانی، از ویژگی‌های برجسته این اقامتگاه برای تجلیل از فرهنگ غنی ایرانی بود. زندگی در اکوکمپ متین آباد، تجربه‌ای آشنا و در عین حال کاملا متفاوت از گردشگری است که حس بی‌نظیری به شخص دست می‌دهد.

اول خرداد؛ روز بهره وری و بهینه سازی مصرف

در تقویم سال 1401، روز اول خرداد مصادف است با روز بهره وری و بهینه سازی مصرف. مفهوم بهره وری یعنی؛ استفاده مطلوب، مؤثر و بهینه از مجموعه امكانات، ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها، سرمایه‌ها، نیروها و منابعی كه برای رسیدن به رشد و شكوفایی همه جانبه یک جامعه كمك می‌كند.

محصولات اکوکمپ متین آباد
مزارع ارگانیک اکوکمپ متین آباد

اکوکمپ متین آباد بر همین اصل و اساس با رویکردی علمی و استفاده از ظرفیت‌های بومی و اقلیمی منطقه، مجموعه‌ای دوستدار طبیعت و همسو با آن پدید آورده که در آن انرژی لازم، مواد مصرفی و ساختمان کمپ در کنار ظرفیت‌های دیگر برای حمایت از محیط زیست و طبیعت به کار گرفته شده است.

تأمین برق با پنل‌های خورشیدی در اکوکمپ متین آباد

با توجه به آسیب رساندن شبکه برقی و ساختار آن به اکوسیستم و همچنین سخت گذر بودن مناطق کویری، دوری از شبکه توزیع و هزینه‌های بالای برق رسانی به این مناطق، استفاده از پنل‌های خورشیدی یک گزینه مطلوب در تأمین برق محسوب می‌شود.

هم به لحاظ صرفه جویی در انرژی تولیدی شبکه برق کشور و هم کاهش هزینه‌های جاری و در همسویی کامل با طبیعت، پنل‌های خورشیدی در ساخت اکوکمپ متین آباد به کار گرفته شده است. هم اکنون 70% آب گرم مصرفی کمپ از این طریق تأمین می‌گردد.

مزارع گل و گیاه ارگانیک متین آباد

از ویژگی‌های دیگری که اکوکمپ متین آباد دارد می‌توان به استفاده از کشاورزی سنتی یا کشاورزی آلی اشاره کرد.

در این فرآیند اکوکمپ متین آباد، بدون استفاده از کود و سموم شیمیایی و با تکنولوژی روز به تولید محصولات کشاورزی می‌پردازد. کشاورزی ارگانیک با زیست بوم منطقه هماهنگ است و باعث تثبیت بافت خاک، حفظ چرخه آب، چرخه کربن، چرخه مواد غذایی و در نهایت آلودگی کمتر زمین و آب و هوا می‌گردد.

وجود محصولات ارگانیک در اکوکمپ متین آباد!
وجود محصولات ارگانیک در اکوکمپ متین آباد!

به دلیل شرایط خاص اقلیمی منطقه، انواع صیفی‌جات و سبزی‌جات متناسب با فصول مختلف در مزرعه کمپ کشت می‌شود که بدون استفاده از سموم شیمیایی به دست آمده و به صورت ارگانیک تولید می‌گردند، علاوه بر آن باغ‌های انار، پسته و دیگر میوه‌های فصلی به عنوان بخشی از خدمات تفریحی در دسترس گردشگران قرار دارد.

پرورش حیوانات بومی و اهلی در اکوکمپ متین آباد

اکوکمپ متین آباد در راستای نیل به گردشگری سالم و هم راستایی با طبیعت چندین مزرعه پرورش حیوانات بومی و اهلی احداث کرده است. به همین منظور در قسمت شمال منطقه نمونه گردشگری متین آباد فضایی برای پرورش و نگهداری شتر در نظر گرفته شده است. در حال حاضر تعداد 12 نفر از آن‌ها جهت خدمات تفریحی و سواری استفاده می‌شود و بقیه در حال آموزش بوده که در آینده به گروه سواری ملحق می‌شوند.

حیوانات اکوکمپ متین آباد
شترمرغ اهلی در اکوکمپ متین آباد

در کنار آن مزرعه پرورش شترمرغ به مساحت 3000 مترمربع وجود دارد که تعدادی شترمرغ بالغ و تخم گذار در آن نگهداری می‌شوند. یکی از اهداف آینده توسعه مزرعه پرورش شترمرغ و استفاده از آن در رستوران می‌باشد که در آینده نزدیک در محل دیگری تکثیر آن‌ها شروع خواهد شد. در کنار محل نگهداری شترها، تعدادی از پرندگان اهلی نظیر مرغ، خروس، بوقلمون و سایر پرنده‎ها بومی از جمله کبوتر جهت بازدید مهمانان در نظر گرفته شده است.

مدیریت مجموعه در نظر دارد در آینده از مرغ و ماکیان محلی جهت استفاده در رستوران بهره‌ ببرد. در گام دیگر نیز اکوکمپ متین آباد شروع به پرورش و نگهداری از اسب‌های اصیل ایرانی نموده‌ که خوشبختانه با آب‌و‌هوای منطقه سازگاری داشته‌اند.

بیشتر بخوانید:

سخن پایانی

اکو کمپ متین آباد در کنار فعالیت و اهتمام به تعالی حوزه گردشگری و احیای بافت فرهنگی و تاریخی در جذب گردشگر، همواره در تلاش برای حفظ و حراست از محیط زیست و پوشش گیاهی و جانوری این منطقه بوده است و تمامی تلاشش را برای آبادانی و اعتلای فرهنگ زیست محیطی به کار برده است. با این وصف در سفر به اکوکمپ متین آباد واقعاً یک تجربه به یاد ماندنی برای همزیستی با طبیعت خواهد داشت. یک سفر لذتبخش با خاطراتی ماندگار برای  زندگی در اکوکمپ متین آباد؛ محیطی یک دست، زیبا، الهام گرفته از فرهنگ کهن ایرانی و بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا!

قصد سفر به استان اصفهان را دارید و در جستجوی یک اقامتگاه کویری هستید؟ برای رزرو اقامتگاه کاشان، اکو کمپ متین آباد گزینه مناسبی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا