اکو کمپ چیست؟ تفاوت اکو کمپ و بوم گردی، بهترین اکو کمپ های ایران

اکوکمپ چیست؟

اکو کمپ چیست؟ آیا تابه‌حال این کلمه به گوشتان خورده است؟ برای آشنایی با مفهوم اکو کمپ و ویژگی‌های آن لازم است ابتدا در مورد بوم گردی اطلاعاتی را به دست آورید. اکوتوریسم یا بوم‌گردی درواقع یک سفر مسئولانه به مناطق بکر طبیعی است. اکو کمپ هم یک اقامتگاه موقت در این مناطق بکر و طبیعی محسوب می‌شود. برای اطلاع بیشتر از ویژگی‌های اکو کمپ و پاسخ جامع به این سوال که اکو کمپ چیست؟ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

اکو کمپ چیست؟

در بوم گردی هدف شما به‌عنوان مسافر این است که کمترین اثر را در محیط‌زیست منطقه باقی بگذارید. همچنین ایجاد شرایط مناسبی برای اقتصاد مردم محلی یکی از ویژگی‌های بوم گردی است. با توجه به اینکه در سال‌های اخیر تعداد افرادی که به‌جای رزرو هتل در شهرهای شلوغ به بوم‌گردی علاقه نشان می‌دهند، افزوده شده است.

اولین اکوکمپ ایران
اولین اکوکمپ در ایران

بنابراین برای ایجاد مقاصد گردشگری در مناطق طبیعی، خدمات و زیرساخت‌هایی برای گردشگران ایجاد شد و به‌این‌ترتیب اکو کمپ‌ها ساخته شدند. اکو کمپ درواقع یک اقامتگاه برای شما در مناطق بکر طبیعی است. تمام خدماتی که در این اقامتگاه ارائه می‌شود با محیط‌زیست منطقه و استانداردهای بین‌المللی، هماهنگی لازم را دارد.

تفاوت اکو کمپ با اقامتگاه بوم گردی چیست؟

اکو کمپ‌ها نوع ویژه‌ای از اقامتگاه‌های بومی و سنتی محسوب می‌شوند که در ساخت آن‌ها هیچ‌گونه آسیبی به طبیعت نمی‌رسد. در اکو کمپ‌های ایران شما به‌عنوان گردشگر نه‌تنها از چشم‌اندازهای طبیعی بهره می‌برید، بلکه با زندگی سنتی مردم آن منطقه نیز آشنا شده و از غذاهای محلی استفاده می‌کنید.

اقامتگاه‌ بوم گردی برای پذیراییِ آن دسته از افرادِ بوم گرد و مسافرینی است که بیشتر به محیط‌زیست و سبک بومی آن منطقه علاقه‌مند هستند. در اقامتگاه‌های بوم گردی می‌توانید به‌راحتی فضای قدیمی هر شهر را در اقامتگاه‌ها حس کنید.

اکوکمپ‌ها نوعی از اقامتگاه‌های بومی و سنتی

در اقامتگاه بوم گردی، طراحی‌ها به صورتی است که ویژگی‌های آن منطقه خاص طبق با معماری سنتی را نشان می‌دهد. بیشتر این نوع اقامتگاه‌ها در ابتدا خانه‌ها و بناهایی قدیمی بوده‌اند که احیاشده‌اند و مورداستفاده گردشگران قرار می‌گیرند. همچنین صرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها و غذاهای خوشمزه محلی یکی دیگر از ویژگی‌های اقامتگاه‌های بوم گردی است.

در یک‌خانه بوم گردی شما می‌توانید چند روزی را در محیطی سنتی با طراحی زیبا بگذرانید. دکوراسیون مورداستفاده در این خانه‌ها عبارت‌اند از صنایع‌دستی، نوع سفره و محل غذا خوردن، چیدمان رختخواب و تخت، کرسی و غیره.

ویژگی اکو کمپ‌ها چیست؟

  1. قرار گرفتن در مکان‌های طبیعی
  2.  استفاده از خانه‌های بومی، سوئیت‌های مختلف، خیمه‌ها و چادرهای سنتی به‌عنوان اقامتگاه
  3. مدیریت اکو کمپ‌های هر منطقه توسط بومیان آن منطقه
  4. رعایت آداب‌ورسوم در طراحی اکو کمپ‌ها
  5. پذیرایی‌ مطابق با آیین و رسوم بومی همان منطقه

اکو کمپ‌ها به چه اشکالی هستند؟

اکو کمپ‌ها به شکل‌های گوناگونی هستند که در این قسمت به تعدادی از انواع اشکال اکو کمپ‌ها اشاره‌کرده‌ایم:

  • خانه‌های سنتی و بومی
  • خانه‌های گنبدی
  • کلبه‌های چوبی
  • چادرهای عشایری
  • خیمه
  • اتاقک‌هایی ساده با تزئینات ویژه
چادر اکوکمپ متین آباد
نمای داخل چادرهای متین آباد

به‌طورکلی طراحی و دکوراسیون انواع اکو کمپ‌ها با رعایت احترام به طبیعت و استفاده از فرهنگ و آداب‌ورسوم مردمان بومی اکو کمپ است.

تاریخچه اکو کمپ در ایران

نخستین اکو کمپ‌ها در ایران به یک دهه قبل برمی‌گردد. نخستین اکو کمپ‌های ایران در اطراف شهر اصفهان تشکیل شدند. اکو کمپ‌های ایران دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند. در این اکو کمپ‌ها امکان انجام تفریحات گوناگون بسته به نوع اکو کمپ و منطقه جغرافیایی آن برای شما فراهم است. برخی از این تفریحات را در این قسمت برای شما ارائه کرده‌ایم:

  • رصد ستارگان
  • شتر سواری در کویر
  • بازدید از مزارع ارگانیک
  • صخره‌نوردی
  • ورزش‌های یوگا، دوچرخه‌سواری و…
  • تماشای گله حیوانات مختلف
  • آشنایی با آداب‌ورسوم مختلف ایرانی
  • معاشرت با اقوام گوناگون
  • تجربه زندگی کردن به شیوه عشایر و…

انواع اکو کمپ

با توجه به تنوع اقلیمی ایران، در هر فصل طیفی گسترده از انواع اکو کمپ‌ها را می‌توانید استفاده کنید. تورهای کویر نوردی، تورهای کوهستانی، تورهای جنگل نوردی ازجمله اکو کمپ‌های ایران هستند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اکو کمپ‌های ایران به‌صورت فصلی برپا می‌شوند و همیشه قابل‌دسترس نیستند.

اکوکمپ‌های متنوع و تجربه‌های متفاوت

ایران جزو 5 کشوری است که بیشترین تنوع طبیعی را دارد. موقعیت جغرافیایی ویژه و 4 فصل بودن ایران، وجود انواع پوشش‌های گیاهی، تنوع گسترده طبیعی، وجود فرهنگ‌ها، اقوام و سنت‌ها متفاوت باعث شده است تا ایران اکو کمپ‌های متنوعی را داشته باشد.

انواع اکو کمپ در ایران

در این قسمت به بررسی بانواع اکو کمپ در ایران پرداخته‌ایم:

  • اکو کمپ مرنجاب: کویر و کاروانسرا مرنجاب آران و بیدگل یک اقامتگاه معمولی و بکر با طبیعتی زیبا و منحصربه‌فرد
  • اکو کمپ شهداد: اکو کمپ شهداد یکی از انواع اکو کمپ‌های ایران با امکانات و تفریحاتی نظیر پیست سافاری، زمین تنیس، پیست موتورهای چهارچرخ، بالن‌سواری و شترسواری
  • اکو کمپ شمال: اکو کمپ یارا در تنکابن، جاده‌ی سه هزار، روستای کلاچ پا بعد از امامزاده یحیی، یک اقامتگاه دوست‌داشتنی با شش کلبه است که مسافران را در همان نگاه اول مجذوب خود می‌کند.
  • اکو کمپ جنگلی: اکو کمپ چال دره تنکابن یک اکو کمپ جنگلی در قلب جنگل‌های دو هزار و سرسبز مازندران در بهترین منطقه شهر توریستی تنکابن با چشم‌اندازی از طبیعت بکر شمال ایران است.
  • اکو کمپ عشایری دورنا: اکو کمپ دورنا درواقع اکو کمپ عشایری ملک سویی است. اکو کمپ دورنا در نزدیکی مشگین شهر و در منطقه ییلاقی ملک سویی، جایی در میان ابرها واقع‌شده است. ترکیب طبیعت بکر دامنه سبلان و جاذبه‌های تاریخی خیره‌کننده در مشگین شهر، این اکو کمپ را به یکی از مهم‌ترین اکو کمپ‌های ایران تبدیل کرده است. اکو کمپ عشایری دورنا در فصل زمستان با ورزش‌های زمستانی و منظره‌ کوه‌های پوشیده از برف و در فصل تابستان با هوای خنک و جاذبه‌های منحصربه‌فرد ازجمله اکو کمپ‌هایی است که گردشگران زیادی آن را برای یک اقامت لذت‌بخش انتخاب می‌کنند.
اکوکمپ متین آباد
اکوکمپ متین آباد اولین اکوکمپ کویری ایران
  • اکو کمپ کویری متین آباد: اکو کمپ متین آباد نخستین کمپ کویری ایران است. اکو کمپ‌های کویری از شگفت‌انگیزترین و زیباترین اکو کمپ‌ها هستند. هرکسی که اولین بار با این اقامتگاه‌های اعجاب‌انگیز روبه‌رو شود در مقابل این عظمت، دهانش از حیرت بازمی‌ماند. این اکو کمپ در شمال نطنز و جایی میان دو شهر تاریخی کاشان و اصفهان، قرار دارد.
  • اکو کمپ سوباتان: اکو کمپ سوباتان یکی از اقامتگاه‌های بی‌نظیر در ایران است. در سوباتان شما یک اقامت منحصربه‌فرد را خواهید داشت. تماشای گوشه‌ای از شاهکار خلقت در طبیعت بکر این منطقه و در میان ییلاق پوشیده از چمنزار و گلزار یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده آن است. اقامت در چادرهای عشایر، استفاده از چشمه‌های گوارا و کلبه‌هایی از جنس چوب بلوط، تصویری آرامش‌بخش را با تمام وجود به شما منتقل خواهد کرد.

جمع‌بندی

در این مطلب پاسخ جامعی به این سوال دادیم که اکو کمپ چیست؟ همچنین ویژگی‌های اکو کمپ را به‌طور کامل توضیح دادیم. انواع اکو کمپ‌ها در ایران را معرفی کرده و تعدادی از آن‌ها را معرفی کردیم.

اگر تجربه‌ی اقامت در اکو کمپ‌های ایران را دارید با ما و دیگر کاربران عزیز این تجربه را به اشتراک بگذارید. توصیه شما به دیگر کاربران عزیز برای انتخاب یک اکو کمپ مناسب برای اقامت چیست؟ بی‌صبرانه منتظر نظرات شما در بخش کامنت هستیم.

قصد سفر به استان اصفهان را دارید و در جستجوی یک اقامتگاه کویری هستید؟ برای رزرو اقامتگاه کاشان، اکو کمپ متین آباد گزینه مناسبی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا