معرفی اقامتگاه‌های کویری نزدیک تهران

معرفی اقامتگاه های نزدیک تهران

اقامتگاه کویری نزدیک تهران، یکی از بهترین گزینه‌ها برای دوستداران طبیعت آرامش‌بخش کویر و تماشای آسمان پرستاره‌اش است. در ادامه قصد داریم تا با بهترین اقامتگاه‌های بوم گردی کویری آشنا شوید.

کویرهای دیدنی اطراف تهران

با اندکی فاصله گرفتن از پایتخت، اقامتگاه کویری نزدیک تهران به راحتی‌ در دسترس شما است. با ما همراه باشید تا بهترین اقامتگاه‌های کویری اطراف تهران را معرفی کنیم.

متین آباد؛ مجهزترین اقامتگاه کویری نزدیک تهران

متین‌‌آباد یکی از زیباترین طبیعت اطراف تهران است و کمپ و اقامتگاه متین آباد جزو مجهزترین اقامتگاه کویری نزدیک تهران به شمار می‌رود و دارای پارکینگ، سیستم گرمایشی و سرمایشی، اینترنت پرسرعت رایگان، تلویزیون، محوطه سنتی ایرانی، انواع غذاهای محلی ارگانیک است.

اکوکمپ متین آباد
نمایی از اکوکمپ متین آباد

جالب است بدانید درسال 2014، سازمان ملل UN DESA این منطقه را جزو 18 سایت برتر گردشگری جهان معرفی کرد. تماشای طلوع و غروب خورشید، آسمان پرستاره کویر، شترسواری برای دوستداران کویر معنای بسیاری دارد.

کویر مرنجاب؛ پربازدیدترین اقامتگاه کویری نزدیک تهران

یکی دیگر از اقامتگاه کویری نزدیک تهران، کویر مرنجاب است. این کویر در شمال شهرستان آران و بیدگل (جزو توابع کاشان) قرار دارد. فاصله تهران تا کویر مرنجاب، حدودا 300 کیلومتر است، که نزدیک سه ساعت رانندگی است. این کویر جزو پربازدیدترین کویرها در فصل زمستان است.

پیاده‌روی در تپه‌های شنی، دریاچه کویری که به جای آب، مملو از نمک است، سافاری، شترسواری، موتور چهار چرخ، شبگردی در دل کویر و رصد ستارگان در شب یکی از اصلی‌ترین انگیزه برای علاقه‌مندان به طبیعت بکر مرنجاب است.

اقامتگاه در کویر مرنجاب
کویر مرنجاب از جاهای دیدنی کویری ایران

کاروانسرای مرنجاب جزو مهم‌ترین اقامتگاه کویری نزدیک تهران است که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد. این کاروانسرا در بند ریگ (معروف‌ترین و بزرگ‌ترین ریگزار ایران) قرار گرفته است. کاروانسرای مرنجاب، قلعه‌ای مربعی شکل به مساحت 3500 متر مربع با شش برج است که در زمستان پذیرای گردشگران و مهمانان است.

طبیعت بند ریگ در بهار واقعا دیدنی است؛ پوشش گیاهی منحصربه‌فردش در این فصل و حرکت تپه‌های ماسه‌ای بر اثر باد، مناظری واقعا بدیعی به وجود می‌آورد.

کاروانسرای 400 ساله کویر ابوزید آباد

دیگر کویر اطراف تهران، کویر ابوزید آباد است.  شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید ابوزیدآباد مهد گویش‌های کهن ایرانی مانند بیذوی است. فرهنگ غنی مردم منطقه، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه به شمار می‌رود.

رمل‌های ماسه‌ای، تپه‌های شن روان و آثار متعدد تاریخی (مانند آب انبار صفوی، شهر زیر زمینی اویی، شهر تاریخی نوش آباد، قلعه کرشاهی، کوه یخاب، روستای ابیانه) از زیبایی‌هایی این کویر بکر و خارق‌العاده است.

کویر ابوزیدآباد، مهد گویش‌های کهن ایرانی!

کاروانسرای 400 ساله شاه عباسی ابوزید آباد، از پرطرفدارترین اقامتگاه کویری نزدیک تهران استکه تا همین 60 سال پیش، استراحتگاه شتربانانی بوده که در مسیر خود از این محل می‌گذشتند.

آفرود سواری، شتر سواری، عکاسی در کویر، تماشای آسمان شب، موتور چهار چرخ از جمله مهیج‌ترین تفریحات این کویر است.

کویر مرکزی ایران؛ بکرترین کویر اطراف تهران

دشت کویر جزو صحرا اطراف تهران است که با تهران در حدود 300 کیلومتر فاصله دارد. 

تمامی سطح این بیابان پوشیده از گل‌ولای و باتلاق‌های نمک است. دمای هوا در روز گاها به 50 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. نکته جالب توجه اختلاف دمای 70 درجه در روز و شب آن است. این دشت تا کیلومترها بیابان و بدون هیچ آب اشامیدنی است و هسته مرکزی‌اش، هنوز هم ناشناخته باقی مانده است.

دشت کویر ایران
کویر بزرگ ایران

عجیب‌ترین پدیده‌ منطقه، گنبد نمکی است که تعدادشان به 50 عدد می‌رسد. این گنبدهای نمکی همان لایه‌های نمکی‌اند که از دل دریاچه تیس بیرون آمده و زیر گل‌ولای مدفون گشته‌اند. پس از گنبدهای نمکی، می‌توان به پدیده‌های خارق‌العاده پلی‌گون و چند ضلعی‌های نمکی در قسمت‌های مرکزی و جنوبی اشاره کرد.

به یاد داشته باشید که پوشش گیاهی این منطقه، تقریبا صفر است و زمین‌ها دشت‌های کم‌ارتفاع با خاک بسیار نرمی‌اند که با کوچکترین بارانی، باتلاق‌های خطرناکی شکل می‌دهند. به همین دلیل، بازدید از آن بدون راهنما و به تنهایی بسیار خطرناک است.

دیگر کویرهای ایران

فاصله از تهران را که کمی بیشترکنیم، گزینه‌های دیگری هم می‌تواند در لیست کویرگردی‌مان قرار بگیرد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کویر مصر؛ زیباترین صحرا اطراف تهران

از جمله اقامتگاه کویری نزدیک تهران، اقامتگاه‌های بوم گردی کویر مصر است. این کویر که در منطقه خور و بیابانک (واقع در استان اصفهان) و در کنار روستایی با همین نام واقع شده، جزو زیباترین کویر اطراف تهران است تپه‌های شنی، شتر سواری، سافاری، آفرود سواری، بازدید از آسمان شب تماما فعالیت‌های مهیجی است که باعث جذب گردشگران ایرانی و خارجی شده است.

کویر مصر
کویر مصر مقصد بسیاری از کویرنوردان

اگر قرار است با ماشین شخصی به کویر مصر سفر کنید، توجه داشته باشید که خودروی شما باید مجهز با لاستیک‌های مناسب باشد و حتما وسایل کمپینگ در کویر را به همراه داشته باشید.

فراموش نکنید که کویر در عین زیبایی، فوق‌العاده بی‌رحم و خشن است. تپه‌های شنی روان، خطای دید در طول روز، تشنگی، گم شدن و غیره تنها بخش کوچکی از خطرات تنها سفر کردن به کویر است. بهترین زمان سفر به دل کویر مصر از آبان تا اواسط اردیبهشت است.

کویر شهداد؛ اقامتگاه کویری نزدیک تهران

یکی از باشکوه‌ترین کویر اطراف تهران، کویر شهداد است. شهداد جزو توابع کرمان با پیشنه تاریخی 6000 ساله است که جزو نخستین تمدن‌ و سکونتگاه‌های ایران باستان به شمار می‌رود.

جالب است بدانید شهداد در ایران باستان، مرکز ایالت باستانی آراتا بوده است. درفش شهداد قدیمی‌ترین درفش فلزی در جهان شناخته شده و کهن‌ترین موزائیک‌های جهان نیز به شهداد نسبت داده‌ شده است.

درفش شهداد، قدیمی‌ترین درفش فلزی جهان!

از جالب‌ترین ویژگی‌های کویر شهداد، برجستگی‌هایی 20 هزار ساله‌ای با نام کلوت است که بالاترین سطحش تقریبا صاف و سطح رو به باد، شیب‌دار است. زمین‌شناسان دلیل این برجستگی‌ها را رسوبات قدیمی دریاچه‌هایی می‌دانند که میلیون‌ها سال قبل در این منطقه قرار داشته‌اند. این کلوت‌ها، 11.000 کیلومتر مربع از وسعت لوت را به خود اختصاص داده‌اند. تنها نقطه زمین که کلوت‌های مشابه دارد، منطقه یونا در ایالات‌متده است.

نام «کلوت» از دو بخش «کل» به معنای آبادی و «لوت» به معنای برهنه (اشاره به دشت لوت)  تشیل شده است.

شهداد به سه قسمت سبز، نارنجی و قرمز تقسیم می‌شود. بخش سبز با دو کیلومتر وسعت برای کسانی مناسب است که قصد کویرنوردی حرفه‌ای ندارند. این منطقه قسمتی از جاده شهداد-نهبندان است که در آن می‌توانید از کلوت‌های حیرت‌انگیز شهداد دیدن کنید.

کویر شهداد کلوت
کویر شهداد

منطقه نارنجی و قرمز دو منطقه ممنوعه در کویر است که برای رفتن به راهنما و اخذ مجوز نیاز دارید. دقت کنید بدون وجود راهنما، گم شدن در این مناطق حتمی است. به همین دلیل، حتما باید در قالب تورهای گردشگری از این کویر زیبا دیدن کرد.

بهترین زمان برای بازدید از کویر شهداد، پاییز است. بهترین اقامتگاه کویری نزدیک تهران را می‌توان در شهداد پیدا کرد که سفری خاطره‌انگیز از شب‌های کویری را برایتان رقم خواهد زد.

کویر لوت؛ بکرترین کویر اطراف تهران

بی‌شک بکرترین طبیعت اطراف تهران، کویر لوت است که در 100 کیلومتری مرکز استان کرمان واقع شده است. این کویر لقب زیباترین، بکرترین و گرم‌ترین نقطه جهان را نیز به خود اختصاص داده است. در دل این کویر، منطقه‌ای به نام «گندم بریان» یا «ریگ سوخته» است که در تابستان دمای آن گاهی به 100 درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد! دسترسی به این منطقه به دلیل نبود مسیر مشخص عملا غیرممکن است.

دشت لوت
کویر لوت، جذابترین کویر ایران

یکی از زیباترین شگفتی‌های لوت، آسمان شبش است، گویی می‌توان ستاره‌ها را در دست گرفت. بهترین اقامتگاه‌های کویر لوت، اقامتگاه‌های واقع در کویر شهداد است که می‌توان آن‌ها را بهترین اقامتگاه کویری نزدیک تهران به شمار آورد.

شگفتی‌های کویر لوت

  • نبکا: در کویر همیشه باد می‌وزد و باعث جابه‌جایی خاک می‌شود. این خاک در اطراف گیاه جمع شده و به مرور همچون دیواره‌ای دور تا دور گیاه را احاطه می‌کند. در نهایت شبیه گلدانی می‌شود که گیاه را در خود جای داده است. 
  • تنگه ریل: تنگه ریل، بزرگ‌ترین تنگه لوت و از بکرترین نقاط جهان است که تا امروز کاملا دست نخورده باقی مانده است. خطرناک‌ترین عنکبوت‌های جهان مانند رتیل خورشیدی یا شتری را تنها می‌توان در این منطقه یافت.
  • گندم بریان: این منطقه برای چندین سال متوالی، لقب گرم‌ترین نقطه جهان را از آن خود کرد. گرمای منطقه به حدی شدید است که تقریبا هیچ گیاه یا جانداری در آن یافت نمی‌شود. ورود به این منطقه، تقریبا غیرممکن است.
  • رود کال شور: در دل کویر و در فصل زمستان رودی جریان دارد که آبش بسیار اسیدی و خطرناک است. همین آب است که با چسبناک کردن خاک، سبب ایجاد کلوت‌ها و نبکاها شده است.

در پایان نکات مهم هنگام سفر به دل کویر را رعایت کنید

  • قبل از سفر، حتما به شرایط آب‌وهوایی توجه کنید
  • سفر در تابستان به هیچ عنوان ممکن نیست
  • سفر به کویر حتما باید گروهی و تحت یک راهنمای مسلط انجام شود
  • به همراه داشتن وسایلی همچون کلاه آفتابگیر، قطب‌نما، جی.پی.اس، غذاهای کنسروی، ضدآفتاب، آب اشامیدنی و تجهیزات کویر نوردی الزامی است

قصد سفر به استان اصفهان را دارید و در جستجوی یک اقامتگاه کویری هستید؟ برای رزرو اقامتگاه کاشان، اکو کمپ متین آباد گزینه مناسبی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا