جاهای دیدنی اصفهان کجاست؟

جاهای دیدنی اصفهان

اصفهان نصف جهان است. بیشتر گردشگرانی که به ایران می‌آیند سفر به اصفهان را در دستور کار خود قرار می‌دهند تا جاهای دیدنی اصفهان را ببینند. از پل‌های بسیار زیبا تا کلیساهای رویایی و مساجد با معماری ایرانی اسلامی بگیرید، اصفهان چیزی برای پیشکش دارد. با این مطلب همراه باشید تا ببینیم بهترین جاهای دیدنی اصفهان کجاست.

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان یکی از جذابترین میدان‌های تاریخی ایران است که هر طرفی از آن را نگاه کنی یک شاهکار معماری ایرانی و اسلامی را پیدا خواهید کرد. مسجد شیخ لطف الله، عمارت عالی قاپو و مسجد شاه و بازار قیصریه در این میدان بزرگ و زیبا قرار دارد. اینجا از پاتوق‌های همیشگی گردشگران برای درشکه سواری، پیک نیک، خرید سوغاتی های اصفهان نیز است.

میدان نقش جهان از جاهای دیدنی اصفهان
میدان نقش جهان در اصفهان

اصفهان دوران صفوی را در این میدان ببینید، زمانی که شاه عباس صفوی مسابقات چوگان را در همین منطقه می‌دیده است. این میدان در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و جزو بناهای مهم ایرانی به حساب می‌آید که با طول 560 متر و عرض 160 متر ساخته شده است.

راه‌های زیادی برای رسیدن به میدان نقش جهان دارید و تقریبا با وسایل عمومی و حتی ماشین شخصی می‌توانید خود را به این میدان برسانید. پارکینگ‌های زیادی در اطراف میدان وجود دارد که خودرو خود را در آن‌ها پارک کنید.

مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله نمونه بارز معماری ایرانی اسلامی است که بدون مناره ساخته شده است. این مسجد فوق‌العاده زیبا که هوش را از سرتان می‌برد در میدان نقش جهان قرار دارد. به همین دلیل کسانی که برای دیدن میدان نقش جهان از دیدنی های اصفهان به آن‌جا می‌روند سری هم به مسجد شیخ لطف الله می‌زنند.

گنبد این مسجد به قدری زیباست که ساعت‌ها دوست دارید بنشینید و به نقوش زیبای آن خیره شوید. کاشی‌های آبی لاجوردی آن مانند قلب آسمان است و رنگ‌های سفید و خاکستری و زرد آن دل شما را می‌برد.

مسجد شیخ لطف الله اصفهان
مسجد شیخ لطف الله | عکس: ایگور بیلیر

18 سال طول کشیده است تا این کسجد ساخته شود. این مسجد از جاهای دیدنی اصفهان منسوب به شیخ لطف الله جبل عالمی از علمای بزرگ است. همانطور که در بالا گفتیم نداشتن مناره این مسجد را از دیگر مساجد مستثنی می‌کند، اما تفاوت دیگری هم دارد. تفاوت دیگر این مسجد با مساجد دیگر این است که دیگر خبری از شبستان ورودی یا حیاط مسجد نیست و مردم با گذر از چند پله وارد مسجد شیخ لطف الله می‌شوند.

عمارت عالی قاپو (کاخ عالی قاپو)

دیگر بنای چشمگیر میدان نقش جهان، کاخ عالی قاپو است. زیبایی کاخ چشم نواز است. از در ورودی تا بلندترین نقطه عمارت می‌توانید تبحر معماران آن را ببینید. بهتر است تا در ساعات اولیه صبح به این عمارت سر بزنید تا هم از گرمای ظهر در امان باشید و هم بتوانید چشم اندازی بی نظیر نسبت به میدان نقش جهان داشته باشید. این کاخ در 5 مرحله ساخته شده است.

عمارت عالی قاپو
عمارت عالی قاپو در اصفهان

از ویوی ابدی عمارت به میدان نقش جهان که عبور کنیم باید از اتاقی نام ببریم که در گذشته در آن گروه‌های موسیقی، قطعه‌های خود را می‌نواختند. این اتاق صدای موسیقی را جوری به گوش شنونده می‌رساند که انگار در یک تالار موسیقی بزرگ نشستید.

آثار هنرمندان معروف ایرانی دوران صفویه بر روی تزئینات داخلی این کاخ نقش بسته است، چون اینجا محل استقرار صفویان و شاه عباس بوده است، به همین دلیل از هر نظر خاص است.

مسجد امام (مسجد شاه)

مسجد امام یا مسجد شاه هدیه‌ی شاه عباس صفوی است. بر عکس مسجد شیخ لطف الله که مناره ندارد، مسجد شاه دو منار لاجوردی بلند دارد که از دور خودنمایی می‌کند. این مسجد نیز در میدان نقش جهان قرار دارد تا مثلث برمودا جاهای دیدنی اصفهان در میدان نقش جهان مستطیلی تکمیل شود. معماران این مسجد از معماران نامی آن دوران یعنی استاد علی‌اکبر اصفهانی و ناظر ساختمان محب‌علی بیک الله بودند.

مسجد شاه در اصفهان
مسجد شاه | عکس: Massimiliano P

مجد امام در فهرست آثار ملی و فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این مسجد از نظر خوشنویسانی که در آن کتیبه نگاری کردند نیز خاص می‌شود. افرادی همچون علیرضا عباسی، محمد رضا امامی، عبدالباقی تبریزی و محمد صالح امامی هنر خود را به نمایش گذاشتند تا مسجد آن چیزی شود که امروزه می‌بینیم. از ساعت 9 تا 17 می‌توانید از این مسجد با شکوه که در لیست جاهای دیدنی اصفهان قرار دارد بازدید کنید.

کاخ هشت بهشت

هشت بهشت به دستور شاه اسماعیل شاخته شده است. این عمارت در دوران صفویان در یک باغ زیبا قرار داشت و برای خودش عمارت فوق‌العاده‌ای به حساب می‌آمد اما در دوران قاجار با بی کفایتی پادشاهان و درباریان از شکوه آن کاسته شد.

این عمارت تغییرات زیادی را به خود دیده است، به همین دلیل چیزی که الان از عمارت هشت بهشت می‌بینیم با آن چیزی که در دوران صفویان بود زمین تا آسمان فرق می‌کند.

کاخ هشت بهشت
کاخ هشت بهشت در اصفهان

این عمارت هم در فهرست ملی ثبت شده است اما اکنون آنقدرها هم به آن سر زده نمی‌شود و شاید بعضی‌ها حتی نتوانند این کاخ را شناسایی کنند. به هر حال عمارت هشت بهشت قطعا ارزش بازدید دارد و باید در لیست جاهای دیدنی اصفهان خود آن را قرار دهید.

کاخ چهلستون از جاهای دیدنی اصفهان

در واقع کاخ چهلستون تنها بیست ستون دارد، شاید از خود بپرسید بیست ستون دیگر کجاست؟ کافیست درون حوض آب نگاه کنید تا بیست ستون دیگر را بیابید. کاخ چهلستون در میان باغی سلطنتی قرار دارد که هنوز هم برای جشن‌ها و دیگر مراسم استفاده می‌شود. این عمارت نیز مانند دیگر جاهای دیدنی معروف اصفهان در میزاث جهانی یونسکو ثبت شده است.

چهل ستون اصفهان
کاخ چهلستون

وجه تسمیه کاخ چهلستون را به بیست ستونی که درون آب انعکاس پیدا می‌کنند نسبت می‌دهند اما باید بدانید که عدد 40 نماد تعدد و زیادی نیز است. درون عمارت می‌توانید نقاشی‌های بسیاری را ببینید که درباره نبردهای بزرگ و مهمانی‌های دوران صفوی است.

چهلستون در خیابان استانداری قرار دارد و از ساعت 9 تا 15:45 پذیرای بازدیدکنندگان است. هر چقدر از زیبایی‌های این مکان دیدنی بگوییم کم گفتیم، پس بهتر است خودتان به اصفهان سفر کنید و آن را از نزدیک ببینید.

منارجنبان اصفهان

منارجنبان از زمان ایلخانی برای ایرانیان به یادگار مانده است. دو مناره 9 متری که در سر جای خود می‌لرزند. منارجنبان در کیلومتر ۶ جاده اصفهان به نجف آباد در بلوار آتشگاه، محله کارلادان قرار دارد. شاید دورترین دیدنی اصفهان نباشد اما کمی از بافت شهری اصفهان دورتر است. پس از تهیه‌ی بلیط باید منتظر ساعات نمایش باشید که در ساعات خاصی انجام می‌شود.

منارجنبان اصفهان
منارجنبان | عکس: علی علیرضایی

در این ساعات خاص یکی از مسئولین منارجنبان به بالای مناره می‌رود و آن‌ها را می‌لرزاند. هنگامی یکی از مناره‌ها به لرزه در می‌آید مناره دیگر نیز می‌لرزد. این مهم از عجایب معماری جهان است. در گذشته این مناره‌ها به صورت اتوماتیک می‌لرزیدند اما امروزه باید به صورت دستی به حرکت درآیند.

کلیسا وانک از جاهای دیدنی اصفهان

کلیسا وانک از معروفترین و باشکوهترین کلیساهای ایران است که فقط باید رفت و باید دید. پس از خرید بلیط وارد کلیسا می‌شوید. در یک طرف ورودی کلیسا قرار دارد، هنگامی که وارد آن می‌شوید نقاشی‌های بسیار زیبایی از طبقات آسمان خواهی دید که با جزئیات بی نظیری طراحی شدند. از شیاطین تا فرشتگان و انسان‌ها را می‌توانید در این نقاشی مشاهده کنید.

کلیسا وانک جاهای دیدنی اصفهان
کلیسا وانک | عکس: هادی اسماعیلی

در سمت دیگر حیاط کلیسا اما موزه نسل کشی ارمنستان قرار دارد. جایی که ایرانیان نسل کشی ارامنه را توسط عثمانی محکوم می‌کنند. این نسل کشی و جنگ حتی تا زمان حال هم ادامه دارد و ارمنستانی‌ها برای حق خودشان که به رسمیت شناختن این نسل کشی است، می‌جنگند.

تصاویر و مدارک زیادی را در این موزه می‌توانید ببینید که بسیار دردناک است، پس اگر روح لطیفی دارید بهتر است وارد این موزه نشوید. این کلیسا در محله جلفا اصفهان قرار گرفته است که کلیساهای زیادی در خود جای داده است.

کلیسای بیت اللحم در اصفهان

کلیسا بیت اللحم در جهان شهره خاص و عام است. به نقل از دیلی گراف در سال 2016 این کلیسا در بین زیباترین کلیساهای جهان قرار داشت. شاید معمار بیرون کلیسا شما را جذب نکند و از بازدید از این مکان بگذرید اما اگر بیرون آن را نادیده بگیرید و وارد کلیسا شوید با زیبایی متحیر کننده‌ای روبه‌رو خواهید شد.

کلیسا در دو طبقه ساخته شده است که طبقه دوم آن مخصوص بانوان است. تالار اصلی کلیسا مربعی و گنبدی شکل است و در آن از طلاکاری و لایه چینی استفاده کردند. نقاشی‌های زیبای کلیسا نیز شما را مات و مبهوت می‌کند.

لیست جاهای دیدنی اصفهان
نقاشی کلیسا بیت اللحم

در ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ می‌توانید از کلیسا بازدید کنید. بلیط بازدید برای ایرانیان 10 هزار تومان است که کاملا ارزشش را دارد. خواجه پطرس ولیجانیان در سال ۱۳۰۶ هجری قمری در دوران شاه عباس صفوی این کلیسا را بنا کرد تا امروزه این کلیسا از زیباترین‌های جهان باشد که گردشگران خارجی برای دیدن آن سر و دست می‌شکنند.

پل خواجو

پل خواجو که در قدیم در نزدیکی راه شیراز قرار داشت و مدتی نیز با همین نام خوانده می‌شد به دستور شاه عباس صفوی بر روی خرابه‌های پل حسن بیک ساخته شد. شاه عباس دستور داد تا بر روی این پل یک عمارت شاه نشین نیز درست کنند تا هنگامی که با خانواده خود به اینجا می‌آید اقامت کوتاهی داشته باشد. اگر نمی‌دانید شاه نشین چیست می‌توانید مطلب اتاق شاه نشین را مطالعه کنید.

پل خواجو
پل خواجو اصفهان

پل خواجو ۱۳۳ متر طول، ۱۲ متر عرض و ۷٫۵ متر معبر دارد و از قدیمی‌ترین پل‌های تاریخی ایران به حساب می‌آید. راه‌های زیادی برای رسیدن به پل خواجو است اما اگر با مترو به این جای دیدنی می‌روید در ایستگاه سی و سه پل از مترو پیاده شوید و فاصله بین این ایستگاه تا پل را پیاده یا با تاکسی طی کنید.

سی و سه پل

این پل تاریخی نماد شهر اصفهان است. سی و سه پل 33 دهانه، 295 متر طول و 14 متر عرض دارد و بر روی زاینده رود قرار گرفته است. این پل نام‌های بسیاری از جمله پل شاه عباسی، پل الله وردی خان، پل جلفا، پل چهل چشمه و پل سی و سه چشمه دارد و در دوران شاه عباس ساخته شده است. این پل را الله وردی خان اوندیلادزه گرجی ساخت که در ابتدا 40 دهانه داشت اما به مرور با انحراف آب و رشد درختان 33 دهانه دارد.

سی و سه پل اصفهان
عکس: مرجان مهدیان

البته برخی از کارشناسان می‌گویند عدد 33 به الهه آب ییعنی آناهیتا مربوط است که با عدد 133 نشانش می‌دهند. به هر حال تفاوتی ندارد کدام درست باشد چون این پل در لیست جاهای دیدنی اصفهان در شب قرار دارد. در گذشته جشن نوروز، جشن خاج شویان و جشن آب پاشونک در این محل برگزار می‌شده است، اما به مرور این سنت‌ها تغییر یافت.

جمع بندی

در پایان باید بگوییم که جاهای دیدنی اصفهان تمام هنر و معماری است. هنر دست خطاطان، نقاشان، معماران، شاعران و کسانی که سعی داشتند سنت و فرهنگ خود را حفظ کنند. اگر به اصفهان رفتید یادتان نرود از لیست جاهای دیدنی که ما در این مطلب معرفی کردیم بازدید کنید. بازدید برخی از مکان‌ها رایگان و برخی دیگر باید بلیط ورودی بخرید اما نگران نباشید چون پولی که می‌پردازید ارزشش را دارد.

در سفر به استان اصفهان، نمی‌توان از شهر کاشان چشم‌پوشی کرد. اگر قصد سفر به کاشان را دارید و به دنبال رزرو اقامتگاه در کاشان هستید، اکو کمپ کویری متین آباد یکی از گزینه‌های شماست. برای رزرو اکو کمپ متین آباد از این لینک اقدام کنید یا با شماره 09210617336 تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا