سوغات اصفهان چیست؟ (صنایع دستی اصفهان، راهنما خرید، عکس)

سوغاتی اصفهان

اصفهان نصف جهان است پس باید بدانیم که به یک شهر معمولی سفر نمی‌کنیم. بیشتر توریست‌هایی که به ایران می‌آیند به اصفهان می‌روند تا از جاهای دیدنی اصفهان بازدید کنند، همچنین از سوغاتی های اصفهان خرید کنند که برخی از آن‌ها شیرین و خوشمزه است و برخی از آن‌ها آنقدر زیبا هستند که فقط در موزه پیدا می‌شوند. با این مطلب همراه باشید تا با سوغات اصفهان بیشتر آشنا شویم.

گز اصفهان

مهمترین و خوشمزه‌ترین سوغات اصفهان، گز اصفهان است. گزی که انواع و اقسام و مدل‌های مختلف دارد و با ذائقه‌های مختلف جور است، حتی آن‌ها که زیادی شیرینی دوست ندارند. گز از گلاب، سفیده تخم مرغ، شکر، انواع مغز آجیل مانند بادام، پسته و خلال بیدمشک درست شده است. در گذشته به گز عصاره انگبین و عسل هم می‌زدند تا مرغوبتر شود، این کار در حال حاضر نیز ادامه دارد.

گز اصفهان
گز اصفهان بسیار خوشمزه است

گز را می‌توان به دسته‌های، گز لقمه‌ای، گز سکه‌ای، گز آردی و گز برشی تقسیم کرد اما از نظر مغزی که در آن به کار رفته است و درصد آن هم می‌تواند متفاوت باشد، مانند گز پسته‌ای، گز گردویی، گز بادام، گز مخلوط و …. حتی انواع گز مانند گز شکلاتی و شیره خرمایی هم می‌توانید از مغازه‌های بازار قیصریه اصفهان پیدا کنید. بهترین مکان برای خرید سوغات اصفهان بازار قیصریه است که تمام نیازهای شما را برآورده می‌کند.

پولکی

پولکی آبنبات شفاف و رنگی است که در طعم‌های مختلف مانند لیمو عمانی، توت فرنگی، پرتقالی، لیمویی، دارچینی، عسلی، زنجبیلی و کاکائویی در اصفهان درست می‌شود. برخی از پولکی‌ها آنقدر خوشمزه هستند که دوست دارید برایشان جان بدهید. پولکی را برای شیرین کردن کامتان در کنار چای سرو می‌کنند.

پولکی در لیست سوغاتی های اصفهان جایگاه مهم و ویژه‌ای دارد چون در لیست خرید سوغات اصفهان توریست‌های خارجی قرار دارد. حتی هموطنان خودمان بدون خرید پولکی به شهرشان برنمی‌گردند، به همین دلیل پولکی در اصفهان فروش خوبی دارد.

بیشتر بخوانید: سوغاتی های کاشان

سوهان عسلی

سوهان عسلی از دیگر سوغاتی های اصفهان است که در اصفهان طرفدار دارد. طرز درست شدن سوهان عسلی بسیار ساده است و شما می‌توانید در خانه‌تان هم آن را درست کنید. مراحل درست کردن سوهان عسلی با تفت شکر شروع می‌شود و سپس موادی مانند عسل، کره، خلال پسته و بادام و کنجد، گلاب و زعفران به آن اضافه می‌شود تا جادو تکمیل شود.

سوغاتی های اصفهان
سوهان عسلی در عید نوروز رایج است

سوهان عسلی را می‌توانید در کنار چای میل کنید. پخت این شیرینی خوشمزه در عیدها رونق می‌گیرد و مردم ایران در عید سوهان عسلی می‌خرند تا شیرینی سال جدید را مزه کنند، هر چند که در روزهای دیگر سال هم پرفروش است، اما به کسانی که دیابت دارند پیشنهاد نمی‌شود.

نبات اصفهان

هر شهر نبات خاص خودش را دارد و نبات آن شهر معروف است مانند نبات مشهد، نبات یزد و … در اصفهان نیز نبات اصفهان معروف است و گردشگران به دنبال خرید آن‌ها با طعم‌هایی مانند دارچینی، نعنایی، زنجبیلی، زیره و زعفرانی هستند. درست کردن نبات‌ها یک روش خاص و یکسان دارد اما طعم‌هایشان با هم فرق دارد. پس اگر خواستار نبات هستید و در اصفهان حضور دارید خرید آن را فراموش نکنید.

عسل فریدونشهر از سوغات اصفهان

عطر و طعم این عسل مدهوشتان می‌کند. عسل فریدونشهر از بهترین عسل‌هایی‌ست که می‌توانید در ایران پیدا کنید. اگر به اصفهان سفر می‌کنید حتما یک شیشه عسل فریدونشهر برای خود از مغازه‌های سوغاتی فروشی اصفهان یا عسل فروشی‌ها بخرید. این عسل انواع مختلفی مانند عسل قنقال، عسل گون و عسل زوال دارد که براساس ذائقه خود و خواص بی‌نطیرشان می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

شیرینی کرکی

حال که داریم از خوشمزه‌جات اصفهان می‌گوییم و سوغات خوراکی اصفهان را نام می‌بریم، جای دارد شیرینی کرکی را فراموش نکنیم. شاید بگویید این شیرینی مانند شیرینی برنجی کرمانشاهی است اما شیرینی کرکی کمی فراتر از آن است، به این دلیل که در این شیرینی از انواع آرد مثل آرد برنج، گندم و نخودچی استفاده می‌شود.

لیست سوغاتی اصفهان
نام دیگر شیرینی کرکی، شیرینی بهشتی است

شیرینی کرکی روغن، هل و پودر پسته هم دارد، به همین دلیل بسیار خوشمزه می‌شود. این شیرینی را می‌توانید در مهمانی‌ها سرو کنید یا در کنار چای میل کنید. قطعا چند بسته از این شیرینی در چمدانتان خواهد بود و آن را به عنوان سوغات اصفهان به دوستان و آشنایانتان خواهید داد.

جوز قندی

جوز قندی کمی گران است و ممکن است سلیقه‌ی همه نباشد، اما اگر طالب خرید جوز قندی که از هلوی مخصوص به نام آلگ یا انجیر درست می‌شود هستید، می‌توانید آن را از سوغاتی فروش های اصفهان تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: سوغاتی های متین آباد

صنایع دستی اصفهان

صنایع دستی اصفهان از مهمترین سوغاتی های اصفهان است که بسیاری از گردشگران به آن علاقه‌ی ویژه دارند چون نمایانگز فرهنگ و تاریخ این شهر و ایران است. در زیر است به معرفی برخی از صنایع دستی اصفهان می‌پردازیم که می‌توانید در لیست سوغاتی های اصفهان خود قرار دهید.

خاتم کاری

شگفت‌انگیزترین و زیباترین و چشم‌نوازترین هنر صنایع دستی اصفهان را می‌توان در خاتم کاری دید. این هنر در دوران صفویان رواج داشته است و هنر روی چوب به حساب می‌آید. گاهی در خاتم کاری از آلومینیوم، نقره، استخوان شتر یا اسب، طلا، عناب، چوب نارنج، آبنوس هم استفاده می‌شود تا زیبایی‌ها دوچندان شود.

خاتم کاری اصفهان
خاتم کاری اصفهان

در خاتم کاری که هنری دیرینه است، اشکال چند ضلعی کوچک کنار هم قرار می‌گیرند تا طرحی بزرگ و زیبا را خلق کنند. گاهی طرح‌ها به صورت اشکال هندسی است و گاهی می‌توانید تصاویر طبیعت و جاهای دیدنی اصفهان را در آن‌ها ببینید. جا دستمالی، شکلات خوری، جا قلمی، جعبه در ابعاد مختلف، جا سورمه و … از صنایع دستی اصفهان است که می‌توانید به صورت خاتم کاری شده آن‌ها را تهیه کنید.

فیروزه کوبی اصفهان

فیروزه کوبی از دیگر هنرهای اصفهانی‌ست که چشمانتان را به خود خیری می‌کند. تکه‌های فیروزه بر روی فلز گرانبها کوبیده می‌شود تا طرحی زیبا را خلق کنند. معمولا جنس فلز از مس، طلا و نقره است، به همین دلیل این صنایع دستی اصفهان گران است. همچنین هر چه تکه‌های فیروزه کوچکتر و طرح آن‌ها سخت‌تر باشد گران‌تر هستند.

مینا کاری

اگر می‌خواهید سوغاتی بخرید که شما را به یاد آسمان آبی می‌اندازد، ظروف میناکاری اصفهان برای شماست. واژه مینا به معنی آسمان است، به همین دلیل سطح کار این هنر آبی است و معمولا با قلم سفید روی آن طرح‌های خاص و زیبایی می‌کشند.

لیست سوغاتی های اصفهان
کاسه مینا کاری شده اصفهان

برعکس فیروزه کاری که بر روی فلز بود و خاتم کاری روی چوب، مینا کاری را می‌توان روی سطوح مختلفی انجام داد و محدود به یک جنس خاص نیست. اصالت این هنر بسیار دیرینه است و حداقل به 5 هزار سال قبل باز می‌گردد، به همین دلیل طرفداران خاص خود را دارد.

مسگری

مسگری از شغل‌های فراموش شده بود که اخیرا دوباره به دلیل خواص خاص مس دوباره رونق گرفته است. آثار قلم زنی که بر روی مس و ظروف مسی در اصفهان فراوان است و اگر می‌خواهید ظروف مسی بخرید حتما آن‌را از اصفهان بخرید، چون هنر مسگرهای اصفهان را نمی‌توان دست کم گرفت.

پارچه قلمکاری

به هنر چاپ روی پارچه به وسیله قالب‌های چوبی قلمکاری می‌گویند. قطعا سفره‌های سنتی پارچه‌ای که رستوران‌ها در اصفهان از آن استفاده می‌کنند را دیدید. یا پارچه‌هایی که برای نان استفاده می‌شود. این پارچه‌های خوشگل و زیبا را می‌توانید از اصفهان به سوغات ببرید و به جای رومیزی، سفره استفاده کنید. یکی از مراکز پارچه‌های قلمکاری اصفهان است پس خرید سوغاتی اصفهان را فراموش نکنید.

جمع بندی

سوغاتی های اصفهان را می‌توان به دو دسته خوراکی و صنایع دستی تقسیم کرد اما باید در لیست سوغاتی اصفهان خود از هر دو دسته سوغاتی‌های را بگذارید. خوراکی‌ها را برای دوستان و خانواده ببرید تا دهانشان را با گز و پولکی شیرین کنند یا از خاتم کاری و مینا کاری لذت ببرند. سوغاتی اصفهان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد که نگو و نپرس!

قصد سفر به استان اصفهان را دارید و در جستجوی یک اقامتگاه کویری هستید؟ برای رزرو اقامتگاه در کاشان، اکو کمپ متین آباد گزینه مناسبی است. رزرو آنلاین اکو کمپ متین آباد از طریق این لینک و رزرو تلفنی از طریق تماس با شماره 09210617336 امکان‌پذیر است.

1 در مورد “سوغات اصفهان چیست؟ (صنایع دستی اصفهان، راهنما خرید، عکس)”

  1. صنایع دستی پارسیان

    سلام. مطلب بسیار مفید و خوبی بود. با تشکر از وبسایت خیلی خوبتون.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا