در کویر چی بپوشیم؟ (راهنمای انتخاب بهترین لباس مناسب کویر)

لباس مناسب کویر

آب‌وهوای کویری با درجه حرارت شدید با شرایط آب‌وهوایی بسیار متغیر، با محدوده دمایی بسیار بالا در روز تا شب مشخص می‌شود. برای اینکه بدانید در کویر چگونه لباس بپوشید، باید به‌خاطر داشته باشید که روزها در کویر بسیار گرم است درحالی‌که شب‌ها ممکن است بسیار سرد باشد. همچنین به دلیل این که محیط کویر به‌طورکلی خشک است، می‌تواند در معرض آب‌وهوای شدید مانند سیل ناگهانی، رعدوبرق، طوفان باد و طوفان شن قرار گیرد.

هنگامی که برای مدت طولانی در کویر اقامت می‌کنید، باید تقریباً برای هر چیزی که طبیعت می‌تواند برای شما محیا کند آماده باشید. ما در این مقاله درباره انواع لباس کویرگردی صحبت کرده ایماگر دوست دارید با این ملزومات در سفر کویری آشنا شوید در ادامه با اکوکمپ کویری متین آباد همراه باشید.

در کویر چی بپوشم؟

انتخاب لباس کویرنوردی با انتخاب نحوه لباس پوشیدن برای اکثر اقلیم‌های دیگر متفاوت است. به یاد داشته باشید که باید در کویر تاحدامکان پوست خود را بپوشانید. این کار شما را در برابر اشعه‌های مضر خورشید، وزش باد و شن و انواع حشرات محافظت می‌کند.

لباس مناسب کویر
لباس نخی مناسب کویر است

یکی از مهم‌ترین دلایل پوشاندن خود در این مناطق این است که مقدار آبی که بدن شما با تعریق از دست می‌دهد را محدود می‌کند. با به دام انداختن عرق خود می‌توانید سرعت تعریق بدنتان را کاهش دهید تا دمای مرکزی بدن‌تان پایین بماند.

اگر در کویر لباس مناسب نپوشید، باد و خورشید میزان تبخیر عرق از بدن شما را افزایش می‌دهد. در نهایت برای مقابله با این کار، بدن شما باید عرق بیشتری تولید کند و آب ذخیره شده بدنتان را خیلی سریع‌تر مصرف کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای کویر گردی در کاشان

پارچه‌های کویری پسند

دمای بالا و رطوبت کم در مناطق کویری اغلب سیستم خنک‌کننده طبیعی بدن شما را تبخیر می‌کند و تقریباً تأثیر آن را خنثی می‌کند و زمین نامطلوب می‌تواند به‌سرعت پارچه‌های نرم را فرسوده کند و شما را در معرض انواع خطرات قرار دهد. اینجاست که جنس لباس‌هایی که در کویر می‌پوشید مهم می‌شود. در ادامه به برخی پارچه‌های مناسب برای کویرنوردی اشاره کرده‌ایم.

پنبه‌ای

در مورد پوشیدن لباس پنبه‌ای بحث‌های زیادی وجود دارد. برخی از کویر نوردان به دلیل ماهیت آب‌دوست این ماده با پوشیدن پیراهن‌های نخی مخالف هستند، زیرا شما با پوشیدن این نوع پیراهن در طول روز احساس تعریق و در طول شب احساس سرما خواهید کرد.

پارچه پنبه ای
پارچه پنبه‌ای بسیار مناسب است

در طرف دیگر بحث، عده‌ای معتقدند که رطوبت شما را در گرمای روز خنک نگه می‌دارد، بنابراین پوشیدن مواد فتیله‌ای ممنوع است.در پایان، همه چیز به مکان که شما در آن اقامت دارید، آب‌وهوای آن‌جا، زمان روز و این‌که آیا پیراهنی جایگزین برای زمانی که هوا سرد می‌شود دارید یا نه بستگی دارد.

پلی‌استر

ویژگی‌های مفید این نوع پارچه برای کویرنوردی عبارت‌اند از:

  • مقاوم در برابر آب.
  • عایق است و سریع خشک می‌شود.
  • بادوام و مقاوم در برابر سایش است و برای مقابله با زمین‌های ناهموار انتخاب مناسبی است.
  • شستشو راحت.
در کویر چی بپوشیم؟
بهترین نوع لباس برای کویر، لباس رنگی است

به این نکته توجه داشته باشید که پلی‌استر روغن را جذب می‌کند نه آب را، و نقطه‌ضعف آن این است که بوی بدن بر پایه روغن است، به همین دلیل است که مردم اغلب از استفاده گسترده از این پارچه اجتناب می‌کنند.

پشم گوسفند مرینوس

الیاف پشم مرینوس (برخلاف سایرین) قطر بسیار کمتری دارند و انعطاف‌پذیرتر هستند این عوامل پارچه را فوق‌العاده راحت می‌کند.

ویژگی‌های پشم مرینوس عبارت‌اند از:

  • به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند. 
  • مقاوم در برابر بو
  • رطوبت را تنظیم می‌کند
  • انعطاف‌پذیر و کش‌دار
  • سازگار با محیط‌زیست و پایدار

راهنمای انتخاب لباس مناسب کویرگردی

پیاده‌روی در کویر می‌تواند زیبا و نشاط‌آور باشد، اما دانستن بهترین لباس برای جلوگیری از کم‌آبی بدن، آفتاب‌سوختگی و گرمازدگی بسیار مهم است. اگر تابه‌حال به مناطق کویری سفر نکرده‌اید و قصد دارید برای یک سفر هیجان‌انگیز با ویژگی‌های منحصربه‌فرد برنامه‌ریزی کنید،

دانستن اینکه چگونه لباس بپوشید و چه چیزی به همراه داشته باشید می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. در ادامه ما به شما کمک می‌کنیم تا با نکات سفر به کویر آشنا شوید و لباس مناسب برای هر فصل در کویر را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کمپینگ

لباس مناسب کویر در فصل بهار

با وجود این که در فصل بهار از گرمای طاقت‌فرسای تابستانی خبری نیست و نسیم خنک بهاری در کویر لذت این سفر را دوچندان می‌کند اما یادتان باشد که بهار رایج‌ترین زمان سال برای تجربه طوفان‌های شن در مناطق کویری است. این به این معنی نیست که شما نباید در این فصل به آن‌جا بروید.

در واقع دیدن یک طوفان شن واقعی می‌تواند یک تجربه واقعاً منحصربه‌فرد باشد. اما باید برای این امکان آماده شوید؛ بنابراین علاوه بر همراه داشتن لباس‌های گرم که در شب‌ها از آن‌ها استفاده کنید حتماً لباس‌های عایق که شما را در برابر بادهای شنی محافظت می‌کند را به همراه داشته باشید.

لباس مناسب کویر در تابستان

تابستان سخت‌ترین زمان سال برای بازدید از کویر و رفتن به تور کویر است. بسیاری از کمپ‌ها در واقع به دلیل دمای شدید و خطری که در این ماه‌ها برای مردم وجود دارد، برای یک یا دو ماه تعطیل می‌شوند.

برای تابستان، بهترین توصیه‌ای که می‌توانیم به شما کنیم این است که لباس‌هایی بپوشید که از پوست شما در برابر آفتاب تند و شن و ماسه محافظت کند. پوشیدن لباس‌های نخی گشاد با آستین بلند و شلوار بلند بهترین راه برای این کار است.

لباس کویری
بهترین لباس مناسب کویر

صرف‌نظر از فصل، توصیه می‌کنیم لایه‌های مختلف لباس را همراه داشته باشید زیرا دما می‌تواند بسیار متفاوت باشد؛ بنابراین، در تابستان، یک ژاکت سبک یا یک ژاکت تابستانی برای روزها و عصرهای سردتر همراه داشته باشید.

می‌توانید در تابستان پیراهن‌های آستین‌کوتاه بپوشید، اما به‌خاطر داشته باشید که آفتاب روی پوست شما بی‌رحمانه خواهد بود و دمیدن شن نیز می‌تواند آسیب‌های زیادی را به همراه داشته باشد. گاهی اوقات بهتر است برای محافظت از خود، فقط لباس‌های آستین بلند را انتخاب کنید. همچنین از پوشیدن شلوارک کوتاه برای این سفر خودداری کنید. وسایل مورد نیاز سفر به کویر در فصل تابستان عبارت‌اند از:

  • همراه داشتن مقدار زیادی آب اضافی
  • ضدآفتاب
  • بادبزن یا فن دستی
  • نوارهای کاهش‌دهنده تب که می‌توان از آنها فقط برای خنک شدن استفاده کرد. همچنین اگر شما یا کسی که همراهتان است دچار گرمازدگی شد، آنها را در دسترس داشته باشید.

بیشتر بخوانید: همه آنچه باید از کویر گردی در ایران بدانید

لباس مناسب کویر در فصل پاییز و زمستان

اگر قصد دارید در ماه‌های زمستان از کویر دیدن کنید، باید با کمی آمادگی بیشتری نسبت به دیگر زمان‌های سال به آن جا بروید‌. درحالی‌که دمای روز در کویر به دلیل تابش مستقیم نور خورشید خوب است، به‌محض غروب خورشید، دما می‌تواند به‌شدت کاهش یابد به همین دلیل باید لباس مناسب کویر در زمستان همراه خود داشته باشید.

زمستان می‌تواند زمان مناسب سفر به کویر باشد، زیرا به‌ندرت طوفان شن وجود دارد و لازم نیست نگران دمای بسیار گرم هوا باشید. اما در طول زمستان، لایه‌های مختلفی از لباس را که می‌توانید زیر کت خود راحت بپوشید، همراه داشته باشید. لباس مناسب کویر در فصل پاییز نیز به همین صورت است.

بعضی روزها هوا خوب و مطبوع خواهد بود ولی روزهای دیگر ممکن است سرد شود. در طول شب دما به‌هرحال کمی کاهش می‌یابد؛ بنابراین خوب است که در این فصل این لباس‌ها را همراه خود داشته باشید.

  • یک جفت جوراب پشمی یا جوراب عایق اضافی برای خوابیدن در شب.
  • یک ژاکت سنگین‌تر برای عصرها.
  • یک ژاکت یا یک‌لایه لباس اضافی برای پوشیدن.
  • گرمکن راحتی برای پوشیدن در شب.
  • یک شال یا لحاف برای پوشاندن با آن و در صورت نیاز می‌توانید یک پتو را دوبله کنید.
  • دستکش

شلوار مناسب کویر

شلوار مناسب کویرگردی و کویر نوردی یک شلوار کاملاً بلند است که از پوست در برابر عناصر حیاتی محافظت می‌کند. به شلوارهای نخی گشاد و سبک در رنگ‌های روشن فکر کنید. شلوارهای گشاد هوا را در حرکت نگه می‌دارند و به تبخیر عرق کمک می‌کنند. شلوار بلند همچنین به محافظت از پاهای شما در برابر گیاهان خاردار کمک می‌کند.

شلوار مناسب کویرگردی
شلوار مناسب کویرگردی شلوار نخی و بلند است

جوراب مناسب کویر

وقتی به دنبال جوراب می‌گردید، همیشه بهتر است به دنبال موادی باشید که رطوبت را از بین می‌برند تا به خشکی پاهایتان کمک کنند. مواد مدرن برای این کار بهتر از مواد پنبه‌ای سنتی هستند؛ بنابراین جوراب‌های ضد رطوبت جز لباس مناسب کویر محسوب می‌شود.

مطمئن شوید که جوراب تا وسط ساق پا شما می‌رسد، بنابراین هیچ حیوان گزنده‌ای مثل عقرب نمی‌تواند از او عبور کند. جوراب بافته شده با پشم مرینوس یک شرط عالی برای یک‌پارچه فتیله‌ای طبیعی در روزهای گرم تابستان است. همچنین این نوع پارچه بوها را دفع می‌کند.

از جوراب‌های تمام پنبه‌ای که رطوبت را نزدیک پای شما نگه می‌دارد و می‌تواند باعث ایجاد تاول شود، خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: زمستان کویر چگونه است

کفش مناسب کویر

به دنبال کفش‌هایی باشید که سبک‌وزن هستند و کمی قابلیت تنفس دارند. تقریباً هیچ‌چیز مهم‌تر از استفاده از یک جفت کفش خوب نیست، مخصوصاً اگر بخواهید پیاده‌روی‌های طولانی‌مدت داشته باشید.

اصلاً کار بدی نمی‌کنید اگر برای خرید یک کفش خوب زیاد پول خرج کنید زیرا جنس پوتین در هنگام پیاده‌روی در کویر بسیار مهم است و می‌توانند از شما در برابر آسیب، مار، خار و گرما محافظت کنند. گاهی ممکن است لازم باشد سایز کفش‌های معمولی‌تان را افزایش دهید.

کفش مناسب کویرگردی
در کویر باید کفش راحت و سبک بپوشید.
  • یک کفی محکم و بدون لغزش انتخاب کنید که برای راه‌رفتن بر روی صخره‌ها و زمین‌های ناهموار مناسب باشد.
  • به دنبال پدهای مناسب در اطراف مچ پای خود باشید که برای راحتی طولانی‌مدت بسیار مهم است.
  • هنگام امتحان کردن کفش‌های خود، حواستان باشد که همان جورابی را بپوشید که برای پیاده‌روی می‌پوشید.

کلاه مناسب کویرگردی

کلاه مناسب کویرگردی باید لبه پهن و از پنبه یا الیاف طبیعی قابل تنفس ساخته شده باشند. کلاه لبه کوتاه اصلاً مناسب نیست زیرا به‌اندازه کافی توانایی محافظت در برابر آفتاب ندارند. کلاه می‌تواند تسکین بزرگی باشد وقتی که هیچ گزینه‌ای از سایه خورشید وجود ندارد.

کلاه مناسب کویرگردی باید لبه پهن و از پنبه یا الیاف طبیعی قابل تنفس ساخته شده باشند. کلاه لبه کوتاه اصلاً مناسب نیست زیرا به‌اندازه کافی توانایی محافظت در برابر آفتاب ندارند. کلاه می‌تواند تسکین بزرگی باشد وقتی که هیچ گزینه‌ای از سایه خورشید وجود ندارد. کلاه از مهمترین ارکان یک لباس مناسب کویر است.

بیشتر بخوانید: آداب و رسوم زندگی در کویر

جمع‌بندی

لباس‌هایی که شما در تور کویر باید بپوشید شامل لباس‌های نخی و گشاد است. لایه‌های لباس به جلوگیری از تبخیر سریع عرق شما کمک می‌کند این کار می‌تواند رطوبت را حفظ کند و بدن را خنک‌تر و هیدراته نگه دارد. کلاه با لبه پهن یک اکسسوری عالی است و پیراهن‌های آستین بلند و شلوارهای بلند باعث گردش هوا در بدن می‌شود و درعین‌حال مانعی در برابر نور خورشید هم هستند.

عینک آفتابی می‌تواند به محافظت از چشم‌ها در برابر اشعه ماوراء بنفش کمک کند. جدای از لباس مناسب، بهتر است چند مورد از مایحتاج خود را همراه داشته باشید. کسانی که به کویرگردی علاقه دارند به آب کافی، جعبه کمک‌های اولیه، یک چاقوی محکم و برخی اطلاعات رایج در مورد کویر نیاز دارند.

در جستجوی یک اقامتگاه کویری هستید؟ برای رزرو اقامتگاه کاشان و کویرگردی، اکو کمپ متین آباد گزینه مناسبی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا