بوم ‌گردی چیست و چه مزایایی دارد؟

اکوتوریسم

در جواب این سوال که بوم ‌گردی چیست باید گفت که در واقع اکو توریسم شکلی از گردشگری است که شامل سفر مسئولانه به مناطق طبیعی شکننده، بکر و نسبتاً دست‌نخورده است. این مناطق طبیعی معمولاً برنامه‌هایی برای حفظ محیط‌زیست و رفاه مردم محلی دارند. درمجموع، اکو توریسم قصد دارد مسافران را با واقعیت‌های آب‌وهوای اجتماعی و اقتصادی در سراسر جهان آشنا کند. در ادامه این مقاله جواب این سؤال که منظور از بوم ‌گردی چیست، انواع بوم‌گردی، تفاوت گردشگری و بوم ‌گردی، مزایای بوم گردی چیست را بیان می‌کنیم پس با بلاگ اکوکمپ کویری در متین آباد کاشان همراه شوید.

معنی بوم‌گردی

اکو توریسم شکلی از گردشگری است که سعی در به حداقل رساندن تأثیر آن بر محیط‌زیست دارد، ازنظر اکولوژیکی سالم است و از تأثیرات منفی بسیاری از توسعه‌های گردشگری در مقیاس بزرگ که در مناطقی که قبلاً توسعه‌نیافته‌اند دوری می‌کند.

بوم گردی چیست
اکوتوریسم رونق بسیاری گرفته است

طبق تعریف UNWTO، اکو توریسم به اشکال گردشگری اطلاق می‌شود که دارای ویژگی‌های بوم گردشگری زیر باشد:

  • کلیه اشکال گردشگری مبتنی بر طبیعت که در آن‌ها انگیزه اصلی گردشگران مشاهده و درک طبیعت و همچنین فرهنگ‌های سنتی حاکم بر مناطق طبیعی است.
  • به‌طورکلی، اما نه منحصراً توسط اپراتورهای تور تخصصی برای گروه‌های کوچک سازمان‌دهی شده است. شرکای ارائه‌دهنده خدمات در مقاصد معمولاً مشاغل کوچک و محلی هستند.
  • اثرات منفی بر محیط طبیعی و اجتماعی – فرهنگی را به حداقل می‌رساند.
  • حفظ مناطق طبیعی که به‌عنوان جاذبه‌های اکو توریسم استفاده می‌شود.
  • ایجاد منافع اقتصادی برای جوامع میزبان، سازمان‌ها و مقاماتی که مناطق طبیعی را با اهداف حفاظتی مدیریت می‌کنند.
  • ایجاد فرصت‌های شغلی و درآمدی جایگزین برای جوامع محلی.
  • افزایش آگاهی نسبت به حفاظت از سرمایه‌های طبیعی و فرهنگی، هم در بین مردم محلی و هم در بین گردشگران.

مزایای بوم‌گردی چیست؟

اکو توریسم، گردشگری است که مسئولانه برای حفظ محیط‌زیست و حفظ رفاه مردم محلی انجام می‌شود. برخی از فواید بوم‌گردی عبارت‌اند از:

  • ایجاد آگاهی زیست‌محیطی
  • احترام به فرهنگ محلی
  • ارائه منافع مالی مستقیم برای حفاظت
  • تأمین منافع مالی و توانمندسازی برای مردم محلی
مزایای بوم گردی
منطقه نمونه گردشگری متین آباد
  • به حداقل رساندن اثرات زیست‌محیطی خود گردشگری
  • مقرون‌به‌صرفه بودن و عدم ضایعات در قالب لوکس
  • فرهنگ محلی، گیاهان و جانوران به‌عنوان جاذبه‌های اصلی
  • بهره‌مندی ساکنان بومی از منافع اقتصادی بوم‌ گردی

انواع بوم‌گردی

اقامتگاه‌های بوم‌گردی مدل‌ها و انواع مختلفی از میزبانی را شامل می‌شوند.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی درواقع همان خانه‌هایی هستند که مردم بومی در آن زندگی می‌کنند و انواع مختلفی از انواع اقامتگاه‌های بوم‌گردی وجود دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

بوم‌گردی اقلیمی

بوم‌گردی اقلیمی به معنای بازدید از طبیعت و محیط‌زیست باتوجه ‌به شرایط آب‌وهوایی آن منطقه است. گردشگران سلایق و علایق مختلفی دارند. برخی گردش مناطق آب‌وهوای گرم و خشک را دوست دارند.

کویر گردی و ماندن در اقامتگاه کویری برای این دسته از افراد، لذت بخش و جذاب است. درحالی‌که برخی دیگر علاقه به آب‌وهوای سرد و کوهستانی دارند بنابراین بوم‌گردی اقلیمی را می‌توان بر اساس علایق خود انتخاب کنید.

بومگردی و خاطرات به یادماندنی آن

بوم‌گردی ساحلی

یکی از هیجان‌انگیزترین اکوتوریسم‌ها، بوم‌گردی ساحلی است. این نوع از گردشگری بازدید از مناطق ساحلی دست‌نخورده و بکر را شامل می‌شود. هدف از بوم‌گردی ساحلی حفاظت از محیط‌زیست و سواحل است. امروزه کشور ما در مناطق ساحلی دچار تخریب و آسیب‌های بسیار زیادی شده است. گردشگران و توریست‌ها می‌توانند بدون آسیب رساندن به ساحل و دریا از زیبایی‌های آن بهره‌مند شوند.

بوم‌گردی جنگلی

بوم‌گردی جنگلی یکی از زیباترین انواع گردشگری محسوب می‌شود. گردشگران زیادی علاقه‌مند به بازدید از طبیعت و جنگل‌های زیبا و بکر هستند. اما توجه داشته باشید که جنگل‌های هر کشوری جز سرمایه‌های ملی آن کشور محسوب می‌شود پس در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید.

بوم‌گردی کوهستانی

امروزه بوم‌گردی کوهستان یکی از پرطرفدارترین بوم گردی‌ها در سراسر جهان به شمار می‌آید. بوم‌گردی کوهستان یک سفر ماجراجویی و پرهیجان است. در این نوع گردشگری گردشگران ارتباط نزدیکی با طبیعت برقرار می‌کنند.

اگر دنبال هیجان هستید، بوم گردی کوهستانی عالی است.

توجه داشته باشید که بوم‌گردی کوهستان در مقایسه با انواع دیگر بوم‌گردی به انرژی بالا و سلامت جسمانی نیاز دارد زیرا ممکن است در مسیرهای طولانی و سخت کوهستان با مشکلات و چالش‌های زیادی مواجه شوید.

بوم‌گردی آب‌های معدنی و آب‌های گرم

در سال‌های اخیر بسیاری از گردشگران علاقه زیادی به بوم‌گردی آب‌معدنی و آب‌های گرم نشان داده‌اند. از مهم‌ترین اهداف این نوع بوم‌گردی، درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی، آشنایی بافرهنگ‌های جدید و آشنا شدن با مناطق بکر و دست‌نخورده است.

بیشتر بخوانید: زمستان در کویر چگونه است

بوم‌گردی دهکده‌های روستایی و گردشگری کشاورزی

این نوع از دهکده‌ها درواقع جمعی از افرادی هستند که در همان حال که مشغول زندگی و کشاورزی یا دام‌پروری هستند، از گردشگرها میزبانی می‌‌کنند. گردشگران هم در کنار اهالی بومی مشغول کشاورزی می‌شوند.

در این مدت مهمان‌ها مثل اعضای خانواده در همه کارها و بخش‌های زندگی مشارکت می‌کنند. در ایتالیا این نوع از بوم‌گردی رواج بیشتری دارد. مزه کردن طعم غذاهای محلی و ارگانیک از جذابیت‌های اصلی این سبک سفر است.

تفاوت بوم‌گردی و گردشگری چیست؟

در پاسخ به این سؤال که بوم‌گردی چیست و تفاوت آن با دیگر انواع گردشگری چیست؟ ابتدا باید به تعریف بوم‌گردی یا اکو توریسم پرداخت. انجمن جهانی اکو توریسم در سال ۱۹۹۱ آن را این‌گونه تعریف می‌کند: سفری به مناطق بکر و طبیعی، با حفظ مسئولیت‌پذیری فردی نسبت به ارزش‌های زیست‌محیطی که درنهایت موجب حفاظت از محیط‌زیست و ارتقا فرهنگ و بهبود زندگی مردم محلی خواهد شد.

بومگردی و ترویج حفاظت از محیط زیست

چند سال بعدازآن در سال ۱۹۹۶، اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی، تعریف انجمن جهانی اکو توریسم را بسط داد و افزود: اکو توریسم یک سفر مسئولانه به مناطق بکر طبیعی بوده. این نوع سفر علاوه بر لذت، به درک ویژگی‌های فرهنگی آن منطقه نیز می‌پردازد و این امر موجب ترویج حفاظت از محیط‌زیست می‌گردد.

در بوم گردی به علت دغدغه‌مندی افراد، سعی می‌شود تا اثرات منفی در محیط بر جای نماند و شرایطی را نیز جهت اشتغال و بهره‌مندی‌های اقتصادی و اجتماعی مردم بومی (محلی) آن منطقه فراهم می‌کند.بنابراین کسی که طبیعت سفر می‌کند، الزاماً یک اکو توریسم محسوب نمی‌شود.

اقامتگاه بوم‌گردی چیست؟

در جواب سؤال اقامتگاه بوم‌گردی چیست باید گفت که اکو توریسم شامل انتخاب اقامتگاه‌هایی است که باتوجه ‌به آگاهی محیطی ساخته‌شده‌اند. این‌ها می‌توانند هر چیزی باشند، از خوابگاه‌ها و هتل‌هایی که با مواد پایدار ساخته‌شده‌اند، تا خانه‌های بوم‌گردی که در محیط‌های طبیعی ساخته‌شده‌اند و فعالیت‌های اکوتوریسمی مانند تماشای پرندگان، پیاده‌روی یا کایاک سواری را ارائه می‌دهند. اگر می‌خواهید این نوع سفر را تجربه کنید، اقامتگاهی را رزرو کنید که بوم‌گردی و گردشگری پایدار را ترویج می‌کند.

بومگردی چیست
اقامتگاه بومگردی در اطراف کاشان

چرا بوم‌گردی؟

امروزه مردم به محصولات ارگانیک تمایل زیادی پیداکرده‌اند و همچنین در جمع‌آوری زباله از طبیعت و بازیافت زباله‌ها همه نشان‌دهنده علاقه مردم نسبت به محیط‌زیست است. حساسیت و احساس مسئولیت نسبت به محیط‌زیست، علاقه درباره زندگی سایر مناطق و حتی تجربه زندگی در این مناطق و روبرو شدن با چالش‌ها زندگی آن‌ها همگی باعث شده که مردم بوم‌گردی علاقه‌مند شوند.

جمع‌بندی

شاید بهتر باشد این‌طور بیان کنیم اکو توریسم (باهدف حفظ منابع طبیعی از طریق توریسم) و گردشگری مسئولانه (باهدف سازگاری بیشتر صنعت گردشگری با محیط‌زیست) هر دو مأموریت باارزش اما متمایزی دارند. هنگامی‌که طبیعت اطراف خود را می‌بینیم، متوجه می‌شویم که چقدر مهم است که نسبت به محیط‌زیست آگاه باشیم. با شرکت در تورها و سفرهای دوستدار محیط‌زیست، مردم می‌توانند به سایر مناطق که افراد بومی و محلی در آن منطقه زندگی می‌کند آگاهی بیاورند.

قصد سفر به استان اصفهان را دارید و در جستجوی یک اقامتگاه کویری هستید؟ برای رزرو اقامتگاه کاشان، اکو کمپ متین آباد گزینه مناسبی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا