نطنز کجاست؟ + جاهای دیدنی نطنز

جاهای دیدنی نطنز

نطنز از شهرهای مهم و دیدنی استان اصفهان است که در نزدکی کاشان قرار دارد. جاهای دیدنی نطنز برای آن‌ها که عاشق تاریخ و معماری قدیمی و روستایی هستند بسیار اعجاب آور است. مسافران اکوکمپ متین آباد با اقامت در این کمپ می‌توانند به راحتی از شهر نطنز دیدن کنند. در ادامه با ما همراه باشید.

نطنز کجاست؟

نطنز، باغ شهر تاریخی و مرکزی ایران، از شهرستان‌های استان اصفهان در 70 کیلومتری جنوب شرق کاشان و در دامنه کوه های کرکس واقع شده است. شهرت این شهر بیشتر به علت آب و هوای دلپذیر و محصولات طبیعی و میوه‌های منطقه، به ویژه گلابی آن است. نطنز در زبان پهلوی به معنی مکانی خوش آب و هوا است.

شهر نطنز
جاهای دیدنی نطنز

از تاریخچه نطنز تا سده 7 هجری چندان اطلاعات موثق و مستندی در دست نیست و قدمت بسیاری از آثار تاریخی آن به سده 7 هجری باز می‌گردد. از جاذبه‌های دیدنی آن آتشکده ساسانی در نزدیکی مسجد جامع نطنز است. خود مسجد جامع مجموعه‌ای است از چندین بنا متعلق به دوره اولجایتو، فرمانروای ایلخانی، و پسرش، ابوسعید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی کاشان

جاهای دیدنی نطنز

جاذبه های دیدنی نطنز عبارت است از:

  • حمام تاریخی افوشته متعلق به قرن 14 که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
  • کاروانسرای صفوی دوره شاه عباس.
  • مسجد جامع سرشک (دوره ایلخانی) و درختان چنار کهنسال اطراف آن.
  • منطقه نمونه گردشگری متین آباد، نخستین و تنها اکو کمپ کویری ایران.
  • گنبد باز که به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده است.
  • امامزاده سلطان گروه آباد در دامنه کوه های کرکس از دیگر جاذبه های آن به شمارمی روند.

از مراسم سنتی این شهر می‌توان به نخل گردانی و پنجشنبه بازار اشاره کرد. نخل در واقع سازه‌ای چوبی و عظیمی است همچون تابوتی بزرگ که در مراسم عاشورا، در حالی که از پارچه های سبز و مشکی پوشانده شده، به عنوان نماد شهدای عاشورا بر دوش خیل عزاداران حمل می‌شود.

کارگاه سفال نطنز
کارگاه سفال سازی در نطنز

کارگاه‌های صنایع دستی همچون چینی (با روش دستی)، پارچه بافی، خراطی، سفالگری و قالی‌بافی از دیگر جاذبه‌های نطنز به شمار می روند.

جمع بندی

فاصله این شهر تا روستا متین آباد 38 کیلومتر (حدود 45 دقیقه) است. به همین دلیل می‌توانید از آثار و جاهای دیدنی نطنز به راحتی بازدید کنید و یک گشت یک روزه در این شهر داشته باشید. اگر به نطنز می‌روید حتما از کارگاه‌های سفال بازدید کنید و از آنجا سوغاتی بخرید.

قصد سفر به استان اصفهان را دارید و در جستجوی یک اقامتگاه کویری هستید؟ برای رزرو اقامتگاه کاشان، اکو کمپ متین آباد گزینه مناسبی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا