جاهای دیدنی کاشان

جاهای دیدنی کاشان

سفر به کاشان و دیدن جاهای دیدنی کاشان را باید در برنامه‌های خود جای دهید. از مراسم گلابگیری کاشان بگیرید تا دیدن بناهای متعلق به دوره قاجار، جاذبه های گردشگری کاشان بسیار است. پس با ما همراه باشید تا با جاهای دیدنی کاشان آشنا شوید.

خانه بروجردی کاشان

زمان ساخت خانه بروجردی های کاشان به زمان قاجار باز می‌گردد. صاحب این خانه تاجر بزرگی بوده است که از بروجرد داد و ستد می‌کرده است، به همین دلیل به این خانه، خانه بروجردی‌ها می‌گویند.

این خانه جزو خانه‌های قدیمی و تاریخی کاشن است و کسانی که علاقه‌ی خاصی به معماری ایرانی و تاریخ کشور دارد از این مکان دیدنی بازدید می‌کند. خانه بروجردی های کاشان توجه توریست‌های بسیاری را نیز به خود جلب می‌کند، به صورتی که بازدید از این مکان حتما در تور گردشگری کاشان هست.

خانه بروجردی ها
یک خانه تاریخی زیبا از جاهای دیدنی کاشان

این خانه دو حیاط بیرونی و درونی دارد و روی دیوارهای آن نقاشی‌های زیبای رنگ روغن چشم نوازی می‌کنند. آثاری که در این خانه توجه زیادی را به خود جلب می‌کند، هشتی‌ها، آشپزخانه، زیرزمین بزرگ و بادگیرهای خانه است. کاربرد بادگیرها برای خنک کردن اتاق‌ها در تابستان است. اگر لیست جاهای دیدنی کاشان دارید، مطمئن شوید که خانه بروجردی‌ها درون آن وجود دارد.

آدرس: خیابان علوی کاشان، محله سلطان امیراحمد

بازار سنتی کاشان

بازار بزرگ تهران را دوست دارید؟ پس بازار سنتی کاشان را باید ببینید. این بازار نه تنها برای خرید سوغاتی خوب است، بلکه خود به تنهایی یک مکان با معماری بسیار زیباست که برخی از جاهای دیدنی کاشان را در خود جای داده است. مسجد میدان میرعماد، کاروان سرای میرپنج و حسینیه سوراخ ریسمان از این جاذبه‌های گردشگری است که به راحتی با رفتن به بازار سنتی کاشان می‌توانید ببینید.

بازار سنتی کاشان
نمایی از بازار سنتی کاشان

تیمچه صباغ و تیمچه معروف امین‌الدوله نیز در این بازار است. تمامی کسب و کارها به صورت منظم در کنار یکدیگر قرار گرفتند، به همین دلیل به راحتی می‌توانید سوغات کاشان از جمله گلاب کاشان، شیرینی‌های خوشمزه و عرقیجات اصل را در کنار صنایع دستی تهیه کنید.

آدرس: خیابان باباافضل تا دروازه دولت

قمصر (گلاب گیری کاشان)

گلابگیری کاشان هر سال در ماه اردیبهشت گردشگران را به سوی خود می‌کشاند تا این مراسم را از نزدیک ببینند و با عطر گل محمدی مست شوند. گردشگرانی که برای دیدن این مراسم می‌روند با خود انواع عرقیجات محلی را سوغاتی میآورند و گل سرسبد این عرقیجات، گلاب است. گلابی که بویش تا چندین خانه آن‌طرف‌تر هم می‌رود.

قمصر مرکز مراسم‌های گلابگیری کاشان است اما شهرها و روستاهای دیگر کاشان از جمله روستا متین آباد نیز این مراسم را برگزار می‌کنند. در ماه اردیبهشت به قمصر کاشان بروید اما یادتان باشد که در این ماه این شهر بسیار شلوغ است.

بیشتر بخوانید: لیست سوغاتی های اصفهان

خانه عامری ها در کاشان

85 اتاق کافی‌ست تا یکی از جاهای دیدنی کاشان تبدیل به یک هتل سنتی فوق‌العاده شود. خانه عامری ها کاشان توسط سهام السلطنه عامری ساخته شد و به مرور زمان بناهای دیگری به این خانه اضافه شد تا بنای امروزی بدست آید.

جاهای دیدنی کاشان خانه عامری
خانه عامری در حال حاضر رستوران است

رستوران خانه عامری بسیار معروف است و گردشگران زیادی وعده ناهار خود را در این خانه می‌خورند. اگر بخواهیم از بعد تاریخی و معماری خانه عامری کاشان را بسنجیم باید بگوییم این خانه بلندترین بادگیر را در میان خانه‌های کاشان دارد. از بُعد هنری، مقرنس‌کاری، منبت‌کاری، گچبری و آیینه کاری این بنا در نوع خود نظیر ندارد.

آدرس: خیابان علوی کاشان، محله سلطان میراحمد، نبش حمام سلطان میراحمد

حمام میراحمد کاشان

حال که خانه عامری های کاشان را معرفی کردیم، باید با حمام میر احمد که در جنب خانه عامری قرار دارد، آشنا شوید. حمامی که در دوران سلجوقیان ساخته شده است و بام گنبدی شکلش دل می‌برد.

یک شیشه محدب بر روی گنبد قرار دارد که ورودی نور آفتاب است که باعث گرمی بیشتر حمام می‌شود و از طرفی دیگر اگر شیشه صاف بود افراد دیگر می‌توانستند داخل حمام را ببینند. حمام سلطان میراحمد دو حمام دارد، یکی کوچک و دیگری بزرگ. مردم در گذشته آخر هفته‌ها به حمام می‌رفتند و ساعت‌های زیادی را در حمام می‌ماندند.

آدرس: خیابان علوی کاشان، محله سلطان امیراحمد

خانه طباطبایی ها در کاشان

کاشان را می‌توان مرکز خانه های تاریخی ایران نامگذاری کرد، چون در هر محله و خیابان یک خانه تاریخی بزرگ و زیبا را خواهید دید. خانه طباطبایی های کاشان نیز یکی از خانه‌های دلباز و زیبا با معماری فوق‌العاده است. این خانه را با نام خانه عشق هم می‌شناسند چون در ابتدا یک تازه عروس و داماد در آ زندگی می‌کردند، البته صحت موضوع هنوز مشخص نیست.

خانه طباطبایی کاشان
خانه عشق کاشان

سید جعفر طباطبایی مالک این خانه بود. وی با تاجری فرش روزها را می‌گذراند و این خانه را در همان دوران طی 18 سال ساخت. خانه طباطبایی ها چهار حیاط، چهار زیرزمین، 3 بادگیر و چهل اتاق دارد که برای بازدید حداقل 1 ساعت وقت شما را خواهد گرفت.

آدرس: خیابان علوی کاشان، محله سلطان امیراحمد

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی اصفهان

تپه سیلک کاشان

تپه سیلک کاشان مکانی آرامش بخش و وصف ناپذیر است. این تپه باقیمانده زیگورات باستان است که اولین تمدن‌ها را در خود داشت. سیلک‌ها که غارنشین بودند با تغییرات آب و هوایی مجبور به زندگی در دشت‌ها شدند و روی به کشاورزی آوردند، از این رو یک سبک زندگی جدید به وجود آمد و شهرنشینی و تمدن رواج یافت. تپه سیلک برای کسانی که به ایران باستان علاقه دارند، جذاب است.

حمام فین کاشان

امیر کبیر و امیر کبیر! حمام فین کاشان که در باغ فین کاشان قرار دارد، محل رخداد یکی از اتفاقات تاریخی ایران است که تاریخ کشور را برای همیشه تغییر داد. قتل امیر کبیر بزرگ در این حمام، اسم حمام فین از جاهای دیدنی کاشان را برای سال‌های زیادی روی زبان‌ها انداخت.

حمام فین کاشان
مرگ امیرکبیر در این حمام بوده است

اگر فکر می‌کنید با یک حمام بسیار زیبا با معماری تاریخی فوق‌العاده رو‌به‌رو هستید، باید بگوییم در اشتباه هستید چون این حمام کوچک در گذشته برای خدمتکاران استفاده می‌شده است، به همین دلیل معماری خاصی را در این بنا نخواهید دید. اگر طرفدار تاریخ ایران آن هم در دوران ناصرالدین شاه هستید حمام فین کاشان را از یاد نبرید.

مسجد جامع کاشان

معماری ایرانی و اسلامی در استان اصفهان جلوه دیگری دارد. این جلوه را در مسجد جامع کاشان هم می‌توانید ببینید. مسجدها همیشه محل اجتماع مردم بوده است و رویدادهای اجتماعی در زمان قدیم از مسجدها شروع می‌شد.

مسجد جامع کاشان تا قبل از ورود اسلام به ایران، آتشکده بوده است، اما بعد از ورود اسلام و در دوره سلجوقیان این بنا تبدیل به مسجد شده است تا محل برگزاری نماز جمعه و گردهمایی‌های اجتماعی شود.

آدرس: خیابان بابا افضل، محله میدان کهنه، کوچه شهیدان دقیقی

شهر زیرزمینی نوش‌آباد

شهر زیرزمینی نوش آباد از دوران پیش از اسلام برجای مانده است. این شهر با نام شهر اویی شناخته می‌شود و 3 طبقه دارد. در گذشته، این شهر 4 کیلومتری که شامل راهروها، اتاق‌ها و کانال‌ها است، برای کاربری نظامی و دفاعی طراحی شده بود. بازدید از این شهر زیرزمینی جذاب که از جاهای دیدنی کاشان است پیشنهاد می‌شود. برای اطلاعات بیشتر درباره شهر زیرزمینی نوش آباد مطلب نوش آباد را بخوانید.

کویر متین آباد

کویر متین آباد را با اکوکمپ کویری متین آباد که اولین اکوکمپ ایران است می‌شناسند. در کویر متین آباد می‌توانید انواع تفریحات کویری از جمله آفرود سواری، والیبال شنی، شتر سواری، دلیجان سواری، رصد آسمان کویر و … را با هزینه بسیار کم انجام دهید.

جاهای گردشگری کاشان
اکو کمپ متین آباد از به روزترین‌ها

اکو کمپ متین آباد که می‌توانید چند شب را در آنجا بمانید با انواع کومه، اتاق، چادر و سوییت‌های ویژه پذیرای گردشگران کاشان است. اگر از محیط شهری خسته شدید و دوست داشتید روستاها و کویرهای اطراف کاشان را ببینید برای رزرو اقامتگاه کاشان، اکو کمپ متین آباد گزینه مناسبی است.

آدرس: کیلومتر ۵۵ اتوبان کاشان به اصفهان، بادرود، خالد آباد، ده آباد، متین آباد

روستا ابیانه

روستای باستانی ابیانه که با نام روستا سرخ معروف است، کویرگردان و گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. از زیبایی‌های روستای ابیانه نمی‌شود تعریف کرد چون باید به آنجا بروید تا مبهوت خانه‌های سرخ و مردمان مهربانش شوید.

در این روستا خانه‌ها روی دامنه شیب‌دار در شمال رودخانه برزرود ساخته شدند که آب و هوای بسیار خوبی را برای این روستا رقم زده است. از نظر تاریخی نیز باید بگوییم که خانه‌های روستا از دوران ساسانی، سلجوقی، صفوی و قاجار ساخته شدند. به همین دلیل در هر بخش زیبایی‌های معماری بسیاری نمایان خواهند شد.

جمع بندی

جاهای دیدنی کاشان هنر و معماری را با تاریخ باستانی پیوند زده است. این جاذبه های گردشگری کاشان هر کدام بازگوکننده اتفاقی هیجان انگیز است، از عروسی و عشق تا قتل و فساد درباریان! جاهای دیدنی کاشان هر کدام قصه‌ای برای تعریف کردن دارند، پس از دستشان ندهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا