روستای متین آباد؛ روستایی به قدمت تاریخ و با زیبایی خیره کننده

جاهای دیدنی متین آباد

ایران جز کشورهایی است که کویرهای زیادی را در دل خود دارد. یکی از کویرهای معروف که علاقه‌مندان زیادی هم دارد و معمولاً برای گشت‌وگذار و تماشای آسمان پرستاره به آن جا سفر می‌کنند کویر زیبای متین آباد است. ما در این مقاله به معرفی روستای متین آباد نطنز پرداخته‌ایم. اگر دوست دارید با جاذبه‌های گردشگری و ویژگی‌های اقلیمی این روستا آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی روستای متین آباد نطنز

نطنز شهری است در شمال استان اصفهان و در دامنه رشته‌کوه کرکس واقع شده است. در اطراف این شهر روستاهای زیادی وجود دارد و متین آباد یکی از این روستاها است. در واقع روستای متین آباد در حاشیه دشت کویر در 45 کیلومتری جنوب کاشان واقع شده است.در سال 1387 به همت گروهی اکو کمپ روستای متین آباد در نزدیکی روستای متین آباد تأسیس شد تا فرصتی برای علاقه‌مندان به ماجراجویی در کویر فراهم شود. اگر شما طرف‌دار کویر هستید و به دنبال یک کمپ کویری با امکانات بالا می‌گردید کویر متین آباد انتخاب مناسبی برای شما است. در مجموع، متین آباد با همه پتانسیل‌ها و امکانات گردشگری، روستایی است که شما را به لذت بردن از صحنه‌های منحصربه‌فرد خود دعوت می‌کند.

ویژگی اقلیمی روستای متین آباد

روستای متین آباد آخرین روستای حاشیه کویر است و بعد از آن تماماً کویر مرکزی پیشرو شما است و منطقه مسکونی برای زندگی در آن جا وجود ندارد. میانگین دمای سالانه این منطقه حدود 19 درجه بوده و میزان بارش آن 100 میلیمتر است که حداکثر مطلق دما به 46 و حداقل مطلق دما به 12- در سال می‌رسد.

روستا متین آباد
روستا متین آباد

پوشش گیاهی این کویر نسبت به سایر کویرهای دیگر از موقعیت بهتری برخوردار است. در این منطقه گیاهانی رشد می‌کنند که در مقابل خشکی و فرسایش خاک مقاوم هستند. گیاهانی چون گز، جگن، گون، پرند و طاق پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل می‌دهند. همچنین در کنار پوشش گیاهی تنوع پوشش جانوری در کویر متین آباد وجود دارد. یوز آسیایی، خرگوش سیاه، تیهو، زاغ و پرستو از جمله حیواناتی هستند در این کویر زندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بارش شهابی برساوشی

جاذبه های گردشگری متین آباد

وقتی که روستای متین آباد را برای تفریح انتخاب کردید طوری برنامه‌ریزی کنید که علاوه بر دیدنی‌های کویر جاذبه های گردشگری اطراف متین آباد را هم ببینید. مثلاً می‌توانید یک روز را به روستای ابیانه اختصاص دهید و از جاذبه‌های تاریخی کاشان مثل خانه بروجردی‌ها، خانه طباطبایی‌ها و باغ فین هم غافل نشوید.

اقامتگاه بوم گردی متین آباد
اولین اکو کمپ ایران که در حاشیه کویر مرکزی ایران واقع شده اکو کمپ متین آباد است. 

نطنز به دلیل وجود مسجد جامع بازارهای محلی و قلعه سید واقف انتخاب خوبی برای گردشگری در این منطقه است. همچنین صعود به قله یخاب و تماشای مناظر کویری مثل بند ریگ، دشت کرشاهی، دریاچه نمک مسیله و قلعه سردار در اطراف متین آباد یک خاطره به‌یادماندنی برای شما به جا می‌گذارد.

اقامت در اکو کمپ کویری متین آباد

اولین اکو کمپ ایران که در حاشیه کویر مرکزی ایران واقع شده اکو کمپ متین آباد است. این اقامتگاه بوم گردی توانست با رعایت استانداردهای اکوتوریستی در سال 2014 به‌عنوان یکی از 18 مکان برتر بوم‌گردی جهان از سوی سازمان ملل متحد انتخاب شود.

ازآنجایی‌که در نزدیکی دو شهر کاشان و نطنز (در استان اصفهان) قرار دارد، بهترین انتخاب برای سفر یک‌روزه و کوتاه‌مدت است. این اکو کمپ امکانات زیادی مثل زمین‌بازی کودکان و مزرعه ارگانیک دارد. انار، پسته و سایر میوه‌های فصل را می‌توان در این اکو کمپ به‌صورت ارگانیک تهیه کرد.

منطقه نمونه گردشگری متین آباد
نمایی از اکوکمپ متین آباد

برای اقامت در اکو کمپ متین آباد می‌توان از چادر، کلبه روستایی و اتاق‌های معمولی که در کاروانسرا فراهم شده استفاده کرد. تمامی چادرها مجهز به تخت، سیستم روشنایی و گرمایشی بوده و دارای دو در و دو پنجره در طرفین هستند.

علاوه بر این، کلبه‌های روستایی (کومه) با سقف‌های گنبدی برای تهویه هوا و نور کافی، با الهام از معماری کویری، اقامتی فراموش‌نشدنی را رقم می‌زند. مهمان‌سرای بزرگ در کاروان‌سرا که برای پذیرایی از کاروانیان، مسافران و بازرگانان در راه بوده، اقامت راحت‌تری را برای شما فراهم می‌کند. طراحی اتاق‌ها بر اساس سبک معماری قدیمی کویر ساخته شده با مصالح بومی است.

تفریحات کمپ متین آباد

تفریحات متین آباد
تجربه شترسواری در کویر متین آباد.

در نزدیک روستای متین آباد هم مانند سایر مناطق کویری ایران تفریحات زیادی برای گذراندن اوقات فراغت وجود دارد. برخی از این جاذبه‌های گردشگری عبارت‌اند از:

  • آشنایی با پوشش گیاهی کویری و کویر گردی
  • تماشای طبیعت بکر و حیات‌وحش بی‌نظیر
  • رصد ستارگان و تماشای آسمان شب کویر کاشان
  • تجربه شترسواری، موتور چهارچرخ، آفرود سواری در تپه‌های شنی
  • بازدید از مزارع پرورش شترمرغ، شتر و اسب
  • عکاسی در کویر
  • شب‌نشینی به‌دور آتش
  • استفاده از انواع غذاهای سنتی با مواد ارگانیک

چرا برای سفر کویر متین آباد انتخاب خوبی است؟

در جای جای نقاط کویری ایران، اقامتگاه های بومگردی و کاروانسراهای سنتی زیادی وجود دارد. اما به نظر ما متین آباد می‌تواند به دلایل زیر، گزینه‌ی خوبی برای اقامت شما باشد:

  • در کویر متین آباد بدون آسیب رساندن به پوشش گیاهی و زیست‌بوم منطقه می‌توانید زندگی در کویر و رصد ستارگان را تجربه کنید.
  • امکانات رفاهی برای همه گردشگران فراهم شده است حتی با وجود ویلچر و افراد سالمند می‌توان از این منطقه گردشگری لذت ببرید.
  • داشتن فضای کاملاً امن برای بازی کودکان.
  • می‌توانید از جشن‌ها و آیین‌های محلی که در آن جا برگزار می‌شود استفاده کنید.
  • وجود مزارع سرسبز در کنار مناطق کویری برای علاقه‌مندان به طبیعت هم فضای زیبایی به وجود آورده است.

چگونه به متین آباد برویم؟

برای رفتن به روستای تاریخی متین آباد و استفاده از اقامتگاه کویری آن، گزینه‌های مختلفی وجود دارد. اگر شما بخواهید با ماشین شخصی خود بروید، باید از اتوبان قم به سمت کاشان حرکت کنید. وقتی که تابلو ابیانه را دیدید، باید به سمت راست یعنی امامزاده آقا علی عباس بروید.

اقامتگاه متین آباد
اتاق اقامتگاه متین آباد

بعد از 10 کیلومتر رانندگی به شهرستان بادرود می‌رسید وقتی بادرود را رد کردید حدود ۶ کیلومتر بعد شهر خالدآباد و روستاهای ده آباد وصفی را هم پشت سر بگذارید روستا متین آباد را می‌بینید. اما اگر انتخاب شما سفر با قطار است باید در ایستگاه بادرود پیاده شویم و ادامه مسیر را تا رسیدن به روستای متین آباد با وسیله دیگری بروید. یا اینکه با تورهای تفریحی یا آژانس‌های مسافرتی که تمامی راه را می‌شناسند، بروید.

قبل از سفر به کویر متین آباد باید به چه نکاتی توجه کرد؟

بهتر است برای جلوگیری از خطرات و آسیب‌های احتمالی در کویر قبل از سفر به یک سری نکات توجه کنید. این نکات عبارت‌اند از:

1- بهترین زمان سفر به کویر متین آباد

یکی از ویژگی‌های کویر روزهای بسیار گرم و شب‌های سرد است. کویر متین آباد از این ویژگی مستثنا نیست. به همین دلیل اواخر تابستان تا اوایل زمستان و فصل بهار بهترین زمان سفر به کویر متین آباد است. اگر سفر خود را جوری برنامه‌ریزی کنید که هم‌زمان با تاریخ جشن‌های باستانی باشد می‌توانید از آیین‌های محلی و گردهمایی‌هایی که در آنجا برگزار می‌شود استفاده کنید.

2- تجهیزات موردنظر را فراموش نکنید

کویر متین آباد هم مثل سایر کویرها از شهرهای بزرگ دور است اما روستاها و شهرهای کوچکی در اطراف این منطقه گردشگری وجود دارد. ولی با همه اینها بهتر است تجهیزات موردنیاز خود را به همراه داشته باشید. تجهیزاتی مثل کفش مناسب، کرم ضدآفتاب، عینک، کلاه و لباس راحت که در روزهای گرم و شب‌های سرد کویر احساس خوبی داشته باشید.

3- استفاده از راهنمایان محلی

همان‌طور که  زیبایی‌های کویر خیره‌کننده و آرامش و سکوت آن لذت‌بخش است. اگر راه و مسیر را نشناسید، ممکن است در دل کویر گم شوید و این اتفاق بسیار خطرناک و حتی مرگبار هم می‌تواند باشد. پس بهتر است کویر را با تور یا راهنمایان محلی تجربه کنید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مطلب توصیه های قبل از سفر به متین آباد مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: دژ باستانی کرشاهی

جمع‌بندی

برای فرار از مشغله‌های روزمره و زندگی پر هیاهوی شهری سفر به کویر و پناه بردن به آرامش آن بسیار دل‌چسب است. کویر متین آباد می‌تواند تمام تجربه‌های بی‌نظیر و به‌یادماندنی مثل گوش‌دادن به صدای شب، شمردن ستاره‌ها را برای شما فراهم کند. روستای متین آباد با تپه‌های شنی، شب‌های دیدنی و دسترسی تقریباً آسان، یکی از محبوب‌ترین کویرهای ایران است. در نهایت با همت گروهی در سال 1387 در نزدیکی روستای متین آباد اکو کمپ کویری با امکانات بالای گردشگری برای دوستداران طبیعت و کویر گردان تأسیس شد.

قصد سفر به استان اصفهان را دارید و در جستجوی یک اقامتگاه کویری هستید؟ برای رزرو اقامتگاه کاشان، اکو کمپ متین آباد گزینه مناسبی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا