همه آنچه باید از کویرگردی در ایران بدانید

کویر ایران

ایران کشوری پهناور با دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی است. درواقع، برای اکثر مسافران، مقصد موردنظر در خاورمیانه است. کویرهای ایران بخش وسیعی از کشور را دربرگرفته است. دو کویر بزرگ آن، دشت کویر و دشت لوت (کویر لوت) به وسعت 360000 کیلومترمربع و از شگفت‌انگیزترین بیابان‌های جهان هستند. کویرهای ایران دارای جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فردی مانند دریاچه‌های نمک، تپه‌های ماسه‌ای عظیم، کالوت‌های شگفت‌انگیز (یاردانگ‌ها) و گرم‌ترین نقطه روی زمین در گندم بریان و همچنین کاروان‌سراهای تاریخی است. اگر دوست دارید با کویرهای ایران آشنا شوید مطالعه این مقاله از اکوکمپ کویری متین آباد کاشان را از دست ندهید.

گردش در کویر به چه معنی است؟

کویر گردی به انگلیسی یعنی (Round the deser) ایران سرزمین مناظر خیره‌کننده، آسمان‌های بی‌پایان، بیابان‌های برهوت، کوه‌های ناهموار و حیات‌وحش دیدنی است. کویرگردی ایران و سافاری صحرا برخی از دورافتاده‌ترین مناطق این سرزمین جذاب را کاوش می‌کنند. در نگاه اول کویر گردی شاید خیلی جالب به نظر نرسد اما منظور ما از کویر گردی این نیست که در یک بیابان بی‌آب‌وعلف و با پای پیاده گشت‌وگذار کنید و در آخر هم خسته برگردید. در کویر گردی مناظره زیبا که ساخته دست طبیعت است پیدا می‌شود. در زیر چند مورد از چیزهایی که در کویر گردی ممکن است ببینید و برای شما جالب باشد آورده‌ایم که آن‌ها عبارت‌اند از:

  • دیدن انواع حیوانات خزنده و 4 پا
  • دیدن صخره‌های طبیعی بسیار زیبا
  • آشنایی با مردم صحرانشین یا روستاهای اطراف
  • آشنایی با انواع گیاهانی که فقط در صحرا پیدا می‌شوند
  • تماشای منظره دیدنی و غیرقابل‌توصیف آسمان شب و ستاره‌هایی که از همیشه زیباتر هستند

کویرگردی در ایران

کویرها در حدود یک‌چهارم فلات ایران را فراگرفته و در نواحی مرکزی و شرقی کشور گسترده است. اگر از طرفداران سفر ماجراجویانه هستید، سفر به کویر گردی پیشنهاد خوبی برای شما خواهد بود. تور کویر می‌تواند در مقاصد مختلفی مانند استان‌های سمنان، کرمان، سیستان و بلوچستان، اصفهان، یزد و خراسان انجام شود؛ بنابراین می‌توانید در کنار دیگر تورهای ایران (Iran tours) از سفرهای کویری مثل کویر گردی اصفهان و کویر گردی کاشان استفاده کنید. کویرگردی در ایران فعالیت‌های هیجان‌انگیز مختلفی را به شما ارائه می‌دهند، مانند؛ سافاری، دوچرخه‌سواری چهارچرخ، شن سواری، شترسواری، رصد ستارگان و غیره.

کویرهای ایران

همان‌طور که گفته شد به دلیل آب‌وهوای گرم و خشک ایران، دشت‌های کویری متعددی در نقاط مختلف این کشور پهناور وجود دارد، به‌طوری‌که یک‌چهارم ایران به مناطق کویری اختصاص دارد. لازم به ذکر است که هرکدام از این کویرها ویژگی‌های متفاوت و زیبایی‌های منحصربه‌فردی را در دل خود جای‌داده‌اند که بدون شک با چشم‌انداز بی‌نظیر خود هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. در اینجا تعدادی از شناخته‌شده‌ترین و توریستی‌ترین کویرهای ایران آورده شده است:

کویر مرنجاب

شاید یکی از معروف‌ترین کویرهای ایران که همه آن را می‌شناسند، کویر مرنجاب باشد. در شهرستان کاشان در استان اصفهان واقع‌شده است. مرنجاب تنها 3 ساعت با تهران فاصله دارد، کویری پر از جاذبه‌های گردشگری. تپه‌های شنی آن‌قدر معروف هستند که ممکن است فکر کنید کسی آن‌ها را از صحنه فیلم بیرون آورده است.

کویر مرنجاب از کویرهای در دسترس و محبوب در ایران

اگر به دنبال مقصدی امن، در دسترس و محبوب در کویر گردی در اصفهان هستید، مرنجاب بهترین گزینه است. با آمدن به اینجا می‌توانید از کاروان‌سرای مرنجاب و جزیره سرگردان نیز دیدن کنید. برای بازدید از این کویر باید از آران و بیدگل، شهری کوچک نزدیک به کاشان عبور کنید.

کویر لوت

کویر لوت از سال 2016 به‌عنوان اولین اثر طبیعی ایران در یونسکو به ثبت رسیده است. لوت ارزش زمین‌شناسی فوق‌العاده‌ای دارد. یکی از ویژگی‌های بارز این کویر وسعت وسیع آن نسبت به سایر مناطق مشابه در ایران است بخش بزرگی از لوت در استان کرمان قرار دارد که 70% از کل مساحت آن را شامل می‌شود. اگر همه زیبایی‌ها و شگفتی‌های کویر را کنار بگذاریم، نمی‌توان از صحبت درباره آسمان پرستاره چشم‌پوشی کرد. عده‌ای مجذوب جاذبه‌های طبیعی کویر لوت هستند و در هرکجا که باشند خود را به کویر می‌برند تا قسمت‌های ناشناخته آن را کشف کنند.

کویر مصر

کویر مصر از سمت غرب، جنوب غربی و جنوب شرقی توسط رشته‌کوه‌هایی احاطه‌شده است که بخشی از کوه‌های فلات مرکزی ایران هستند. تپه‌های ماسه‌ای طبیعی در دامنه این کوه مکان‌های جذابی را برای مسیرهای گردشگری و طبیعت‌گردی تشکیل می‌دهند. روستای مصر به دلیل قرار گرفتن در جنوب این کویر باشکوه دارای آب‌وهوای گرم و خشک است. در سال‌های اخیر تمرکز مردمی که در روستای مصر زندگی می‌کنند بیشتر بر روی اسکان و خدمات‌رسانی به مسافران کویر مصر بوده است.. اما قبلاً بیشتر به کشاورزی و دامداری می‌پرداختند. زعفران و گندم نیز کشت می‌کردند.

کویر زردگاه

زردگاه روستایی در استان خراسان جنوبی است. این روستا در نزدیکی دامنه کوه نایبند در 180 کیلومتری طبس قرار دارد. زردگاه یکی از مقاصد کویر گردی کمتر شناخته‌شده ایران است و در بین گردشگران خارجی محبوبیت چندانی ندارد. در گذشته ساکنان بیشتری در این روستا زندگی می‌کردند، اما این روزها کمتر از ده خانواده در آن زندگی می‌کنند .از جاذبه‌های این روستا و کویر زردگاه می‌توان به درختان نخل، پرتقال، نارنج، لیمو، چشمه آب گرم و استخر کوچک اشاره کرد.

کویر شهداد

بزرگ‌ترین و معروف‌ترین کویر ایران کویر شهداد است. کویر شهداد به دلیل وسعت و عوامل فرسایشی مختلف به دو رخساره تقسیم می‌شود. کویر شهداد کرمان یکی از زیباترین کویرهای جهان است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این منطقه به‌عنوان “شهر خیالی کویر” نیز شناخته می‌شود. چند سال پیش توسط مجله نشنال جئوگرافیک به‌عنوان چهارمین جاذبه طبیعی جهان انتخاب شد. این خوشه‌های بزرگ و زیبا در اثر فرسایش بادی آبزی به وجود آمده‌اند. این پیکره طبیعی عجیب و جادویی شبیه سازه‌های باستانی و ویران‌شده در شهرهای قدیمی است که گاهی شبیه شهر ارواح به نظر می‌رسند

کویر ریگ جن

ریگ جن (همچنین ریگ جن) یکی از کویرهای ترسناک و اسرارآمیز ایران است که در جنوب سمنان، جنوب شرقی گرمسار، غرب جندق، شمال انارک و شرق ذخایر ملی کویر واقع‌شده است.

کویر درک

کویر درک جایی است که آب کریستالی خلیج عمان با ماسه‌های طلایی کویر برخورد می‌کند. کویر درک که طبیعتی زیبا و در نوع خود بی‌نظیر است، به طرز شگفت‌انگیزی خالی از زباله و هر نوع مواد شیمیایی است.

کویر درک محل تلاقی آب کریستالی خلیج عمان و ماسه‌های طلایی

کویر درک که در منتهی‌الیه جنوب ایران قرار دارد به‌راحتی از شهر بندری چابهار قابل‌دسترسی است. ازآنجا با 2 ساعت سواری در جاده زیبای روستای زرآباد شما را به درک می‌رساند.

کویر خور و بیابانک

کویر خور یکی از زیباترین کویرهای ایران در 399 کیلومتری اصفهان واقع‌شده است. دریاچه نمک خور که بزرگ‌ترین دریاچه نمک فصلی جهان است و روستای ایرج با قدمتی 4000 ساله یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه است. ازآنجایی‌که اختلاف دمای روز و شب در اینجا بسیار زیاد است، باید لباس و تجهیزات گرم به همراه داشته باشید.

سفر به کویر با تور یا ماشین شخصی؟

اگر قصد سفر به کویر را دارید، می‌توانید با تورهای کویر گردی یا با ماشین شخصی، به گشت‌وگذار در بقایای دوران پیش‌ازتاریخ بپردازید. اگر کویر گردی با ماشین را انتخاب کردید لازم به ذکر است که راهنمای کویر گردی، نقشه ایران، نقشه کویر و جی‌پی‌اس برای جلوگیری از گم‌شدن و خطرات دیگر را همراه داشته باشید. اما اگر با اکیپ کویر گردی همراه شوید دیگر لازم نیست نگران غذا، محل اقامت، گم‌شدن در مسیر باشید.

انواع اقامت در کویر

اگر چادر زدن در صحرا نقطه قوت شما نیست، کاروان‌سراهای سنتی و خانه‌های محلی در اطراف بیشتر کویرهای ایران وجود دارد که می‌توانید شب را در آن‌ها بمانید. اقامت در طبیعت زیبای کویر در سال‌های اخیر در بین دوستداران طبیعت بسیار محبوب بوده است، زیرا آن‌ها این شانس را خواهند داشت که یک‌شب را در اقامتگاه کویری سپری کنند تا رصد ستاره‌ای داشته باشند و تجربه‌ای بی‌نظیر از سفر به کویر را برای خود رقم بزنند. اما توجه داشته باشید که بهترین فصل برای کویر رفتن را انتخاب کنید.

جمع‌بندی

از کویرهای معروف ایران می‌توان به کویر مصر در نزدیکی شهر یزد، کویر شهداد در نزدیکی کرمان و کویر مرنجاب در نزدیکی آران و بیدگل و نزدیک به شهرهای کاشان و اصفهان اشاره کرد. کمپ کویری متین آباد در نزدیکی کاشان نیز یکی از کمپ‌های کویری ایران است که ارزش بازدید دارد. انواع تور کویر گردی ایران با شتر سواری در کویر، سافاری حرفه‌ای، اقامتگاه‌های محلی، غذاهای ارگانیک محلی، رصد ستاره‌ها، آموزش عکاسی در کویر و گذراندن شب در دل کویر سفر خاطر انگیزی را برای شما به ارمغان می‌گذارد.

قصد سفر به استان اصفهان را دارید و در جستجوی یک اقامتگاه کویری هستید؟ برای رزرو اقامتگاه کاشان، اکو کمپ متین آباد گزینه مناسبی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا