شب مانی چیست؟ (اصول شبمانی در کویر)

شب مانی چیست؟

کویر زیبایی‌های بسیاری دارد که برای گفتن آن باید لیستی بلند بالا تهیه کنیم. اگر ستارگان را فقط در نقاشی شب پرستاره ونگوک دیدید و حیرت کردید که چگونه در یک نقاشی می‌توانید آوای طبیعت را بشنوید، کافی‌ست یک شب را در کویر بمانید و از تماشای ستارگان و آوای طبیعت از نزدیک لذت ببرید. اما شبمانی در کویر اصولی دارد که قبل از سفر به کویر باید آن را رعایت کنید. در ادامه به اصول شبمانی در کویر می‌پردازیم، پس با ما همراه باشید.

شب مانی چیست؟

اگر شما قصد سفر به طبیعت را داشته باشید و بخواهید شب را در آن‌جا بگذرانید، اصولا به آن شب مانی یا شب ماندن می‌گویند. البته این امر فقط برای طبیعت صدق نمی‌کند بلکه در گذشته ایرانی‌ها به خانه‌های هم می‌رفتند و دور کرسی می‌نشستند و به قول معروف با افراد فامیل شب نشینی می‌کردند، بعضی مواقع نیز به اصرار صاحبخانه شب را همان‌جا می‌خوابیدند و شب مانی می‌کردند.

شبمانی کویر
کمپینگ در کویر و اصول شبمانی در کویر

تفاوتی ندارد به جنگل؛ دریا، کوه یا کویر بروید، اگر بخواهید شب را در آنجا سپری کنید، شب مانی کردید. بسیار از افراد دوست دارند در طبیعت کمپینگ کنند، به همین دلیل برخی نکات مهم و اصول شب مانی را باید بلد باشند تا از گزند خطرات در امان بمانند، از آنجا که کویر یک مقصد خاص و جذاب برای شب‌مانی است، در این مطلب به اصول شب مانی کویر پرداختیم.

بیشتر بخوانید: سافاری چیست؟

اصول شبمانی در کویر کدام است؟

شب مانی در کویر لذت بی بدیل و آرزوی بسیاری از افراد است. چرا آرزوی آن‌هاست چون می‌توانند در کویر به آرامش روحی کاملی برسند که در محیط شهری این آرامش وجود نخواهد داشت، از طرفی از تمامی آلودگی‌ها از جمله دود و دم، آلودگی صوتی و آلودگی نوری به دور هستند، به همین علت بهترین فرصت برای عکاسی از ستارگان و آسمان شب را دارند.

اصول شب مانی کویر
لذت شب مانی کویر

در زیر به ترتیب اصول و نکات شب مانی کویر را گفتیم:

  • هیچوقت تنها به کویر نروید، بهتر است به صورت گروهی و با یک راهنمای خبره به کویر بروید، چون احتمال گم کردن راه و اتفاقات غیر قابل پیش بینی وجود دارد.
  • اگر می‌خواهید در کویر کمپ بزنید و شب مانی کنید بهتر است لوازمی چون کیسه خواب، چادر، آب، نقشه منطقه، غذای مناسب، قطب نما یا جی پی اس، انبر دست چند کاره، کفش مناسب کویر، جعبه کمک‌های اولیه، مواد ضد عفونی‌ کننده، چاقو، چراغ قوه، باطری و … را همراه خود داشته باشید. بهتر است مطلب لوازم ضروری سفر به کویر را بخوانید.
  • کیسه خواب شاید مهم‌ترین وسایل در اصول شب مانی کویر باشد. کیسه خوابی را انتخاب کنید که گرما را نگه دارد. معمولا کیسه خواب‌هایی که از پر درست شدند می‌توانند گرما را به خوبی نگه دارند و سبک‌تر نیز هستند.
کمپ متین آباد در شب
اکو کمپ متین آباد در شب
  • چادر دیگر وسیله مهم برای رفتن به کویر است. انتخاب محل مناسب برای چادر زدن مهمترین اصولی‌ست که باید در کمپینگ بلد باشید، چون اگر جای غیر مناسبی را برای کمپینگ انتخاب کنید خطرات احتمالی به سراغتان می‌آید. سطحی که برای چادر زدن انتخاب می‌کنید را تا حد امکان صاف کنید.
  • شب کویر بسیار سرد است، به همین علت لباس‌های گرم مناسب شب مانی کویر از جمله کاپشن و کلاه همراه خود داشته باشید.
  • برای عکاسی در کویر دوربین عکاسی با لنزهای مناسب با خود بیاورید، همچنین دوربین دو چشم هم برای بررسی منطقه خوب است.

شب مانی کویری در کمپ کویری متین آباد

اگر از آن دسته نیستید که به طبیعت بروید و کمپینگ کنید اما دوست دارید لذت شب مانی کویری را در محیطی امن و با آرامش بچشید، برای رزرو اقامتگاه در کاشان می‌توانید اکو کمپ کویری متین آباد را برای شب مانی کویر انتخاب کنید. این اکو کمپ تمامی لذت کویر از جمله رصد ستارگان، دلیجان سواری، دور آتش جمع شدن و موسیقی زنده را در تور کویر به شما پیشکش می‌کند. می‌توانید همین حالا اتاق یا چادر خود را در این کمپ برای شب مانی رزرو کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا