بهترین فصل برای سفر به کویر متین آباد کاشان

کویر متین آباد

کویر یکی از دیدنی‌ترین مکان‌ها در کل جهان است. اگر دوست دارید در دنیایی از سکوت غوطه‌ور شوید و وسعت و زیبایی بی‌پایان یک منظره کویری را تجربه کنید و از تپه‌های شنی، آسمان آبی، شتر سواری، کمپینگ زیر ستاره‌ها و بسیاری از ماجراهای دیگر لذت ببرید، حتماً بهترین زمان سفر به کویر را مدنظر قرار دهید. با این حال، بهتر است قبل از شروع سفر خود به این کویر باشکوه، حقایق خاصی را بدانید و کاملاً آماده باشید. ما در این مقاله بهترین زمان سفر به کویر متین آباد که از جاهای دیدنی کاشان است را بررسی کرده‌ایم و اگر دوست دارید با نکات مهم برای کویرنوردی آشنا شوید مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم پس با ما همراه شوید.

بهترین زمان سفر به کویر چه فصلی است؟

بهترین زمان سفر به کویر بهار یا پاییز است که دمای هوا ملایم‌تر است. به این ترتیب، نه‌تنها از گرمای طاقت‌فرسا تابستان در امان می‌مانید، بلکه از سرمای شدید در شب‌های زمستانی که در فضای باز غیرقابل تحمل می‌شود جلوگیری می‌کنید. یکی از بیماری‌های شایع در فصل تابستان گرمازدگی است که در روزهای گرم کویری ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد.

بررسی هواشناسی در سفر به کویر

شاید برای خیلی‌ها این سؤال پیش بیاید که چرا قبل از سفر به کویر بررسی هواشناسی مهم است؟ باید گفت که سفر کویرگردی با سفر به سایر مناطق گردشگری از نظر شرایط آب‌وهوایی بسیار متفاوت است زیرا اگر فصل سرد و یا گرم سال و یا حتی در زمان بارندگی به کویر بروید دیگر نمی‌توانید از زیبایی‌های کویر و تفریحات آن جا استفاده کنید.

به‌طور کلی منظور از اقلیم و شرایط جغرافیایی یک منطقه تغییرات بلندمدت آب‌وهوایی است. مثلاً همه ما می‌دانیم که کویرها اقلیم گرم و خشک دارند. اما منظور از پیش‌بینی آب‌وهوا تغییرات کوتاه‌مدت در یک منطقه است. به عبارتی رفتار و شرایط روزانه یک منطقه را بررسی می‌کنند.

هواشناسی در کویر
شب‌های کویر سرد است

همانطور که قبلا اشاره کردیم فصل بهار و پاییز بهترین زمان سفر به کویر است. زیرا علاوه بر متعادل بودن هوا نیاز به همراه داشتن تجهیزات اضافی نخواهید داشت. البته در فصل زمستان هم با بررسی آب و هوا می‌توان از کویر گردی لذت برد اما حواس‌تان باشد که از تجهیزات و وسایل ضروری در کویر غافل نشوید.

اگر سفر به کویر را در فصل بهار و پاییز انتخاب کردید، به مسئله بارش و وزش باد توجه داشته باشید. زیرا در زمان بارندگی و وزش باد پیاده‌روی بر روی تپه‌های شنی و رمل گردی تقریباً غیرممکن می‌شود.

علت سرمای کویر در شب چیست؟

یکی از عوامل بسیار مهم در رشد و بقای گیاهان رسیدن آب کافی به گیاه است. به دلیل نبود آب کافی در کویر در این ناحیه پوشش گیاهی مناسبی هم وجود ندارد. گیاهان نقش بزرگی در تلطیف کردن و تعادل آب‌وهوایی یک منطقه دارند.

شب در کویر
شب در اکو کمپ متین آباد

به دلیل نبود گیاه مناسب در مناطق کویری دمای هوا در شب به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. همچنین یکی دیگر از دلایل کاهش دما در شب‌های کویری شن و ماسه‌هایی است که قادر به نگه‌داشتن گرمایی که در طول روز دریافت کرده‌اند، نیستند.

دمای کویر متین آباد در فصل‌های مختلف سال

کویر متین آباد مانند اکثر کویرهای ایران در فصول مختلف سال دمای متفاوتی دارد. میانگین دمای کویر متین آباد بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است. با توجه به این ویژگی کویرها که شب‌های سردی دارند این کاهش دما در فصل زمستان بیشتر هم می‌شود تا جایی که در شب‌های زمستان دما به ۳ درجه زیر صفر هم می‌رسد.

در فصل زمستان دما معمولاً به‌صورت متوسط در طول روز ۱۵ درجه سانتی‌گراد است که هرچه به بهار نزدیک‌تر می‌شویم هوا گرم‌تر می‌شود. در اردیبهشت‌ماه دمای این منطقه به ۲۰ درجه و تیرماه به ۳۵ درجه می‌رسد و در شهریور دوباره کاهش پیدا می‌کند. در نهایت از خرداد تا مرداد شاهد افزایش دمای زیادی در طول روز هستیم. تا جایی که درجه دما در این ماه یعنی خرداد به ۴۰ درجه و در تیر و مرداد به ۴۵ درجه می‌رسد.

دانلود این ویدیو از آپارات | اولین منطقه نمونه گردشگری

راهنمای انتخاب اقامتگاه در سفر به کویر

دیدن طلوع خورشید در روزهای کویری و گشت‌وگذار در تپه‌های شنی هیجان‌انگیز است. اما تماشای آسمان پرستاره و گوش‌دادن به صدای باد که سکوت شب را می‌شکند لذتی وصف نشدنی دارد.

کمپ زدن در کویر
کمپینگ و چادر زدن در کویر به تجربه کافی نیاز دارد.

اگر دوست دارید از همه جنبه‌های زیبایی کویر استفاده کنید می‌توانید یکی از دو روش کمپینگ و یا اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی کویری را انتخاب کنید. البته هرکدام از این دو روش مزایا و معایبی دارد که در ادامه با مزایا و معایب هرکدام آشنا می‌شویم.

کمپ زدن در کویر

اگر تجربه کمپ زدن در کویر و برپا کردن چادر را ندارید، ممکن است با چالش‌هایی مواجه شوید؛ بنابراین بهتر است برای بار اول به دنبال جاهایی باشید که امکانات و محل اختصاصی برای کمپینگ دارند تا کم‌کم برای سفرهای بعدی تجربه بیشتری کسب کنید. در اکوکمپ کویری متین آباد، تمام وسایل و لوازم برای یک اقامت راحت و آسوده فراهم شده است.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کویر

امروزه در نزدیکی بیشتر کویرهای ایران اقامتگاه‌هایی به‌صورت اقامتگاه بوم گردی و یا به‌صورت هتل تأسیس شده است. بیشتر این اقامتگاه‌ها از مصالح بومی و کاهگل ساخته شده است، بنابراین به‌قدری زیبا هستند که نوعی جاذبه گردشگری هم محسوب می‌شوند.

اقامتگاه کویری متین آباد کاشان
اقامتگاه مجهز متین آباد کاشان

حتی می‌توانید از کاروان‌سراهای قدیمی که حالا تبدیل به اقامتگاه شده‌اند هم استفاده کنید. اقامت در این کاروان‌سراهای قدیمی برای گردشگرانی که علاقه‌مند به آشنایی با تاریخ و فرهنگ مردمان آن منطقه هستند انتخاب خوبی است.

در کمپینگ همراه داشتن چه وسایلی ضروری است؟

به‌طورکلی در همه کمپینگ‌ها وسایل یکسانی نیاز است، مگر اینکه در فصول مختلفی سفر کنید. در این صورت باتوجه‌به شرایط آب‌وهوایی باید لوازم ضروری را به همراه خود داشته باشید. بعضی از این وسایل عبارت‌اند از:

نکات و وسایل ضروری برای کویر نوردی
در کویر باتوجه‌ به شرایط آب‌وهوایی باید وسایل ضروری برای کویر نوردی را به همراه خود داشته باشید.

لوازم پزشکی و بهداشتی

در کویر انواع حشرات و حیوانات موذی زندگی می‌کنند که ممکن است مورد گزش و حمله آن‌ها قرار بگیرید؛ بنابراین پماد مخصوص بعد از نیش حشرات، مسکن، داروهای شخصی، جعبه کمک‌های اولیه، لوازم مقابله با مارگزیدگی، کرم و لوسیون بدن، اسپری یا کرم ضدآفتاب با محافظت بالا، پماد سوختگی و پمادهای ضدالتهاب و عرق سوختگی را حتماً همراه خود داشته باشید.

لباس مناسب

از آنجایی‌که موقعیت جغرافیایی و آب‌وهوای کویر به این صورت است که روزهای گرم و شب‌های سردی دارد. شما هم به لباس مناسب برای روز و هم برای گذراندن سرمای شب احتیاج دارید.

مثلاً در تور کویر به لباس مناسب کویر، کلاه آفتاب‌گیر برای روز و کلاه گرم برای شب، هدبند و دستکش، لباس زیر نخی، بلوز آستین بلند برای محافظت از تابش نور آفتاب در طول روز، شلوار بلند و کوتاه، بارانی، بادگیر و کاپشن، کفش مخصوص پیاده‌روی، جوراب ساق بلند و ساق کوتاه، تیشرت نخی و خنک، عینک آفتابی احتیاج دارید.

لوازم سفر و کمپینگ

اگر شما طرف‌دار بکر بودن کویر و آرامش و سکوت آن هستید، حتماً به دنبال کمپ زدن خواهید رفت. پس بهتر است برای این که در این راه با مشکلی مواجه نشوید وسایل ضروری در کویر مثل چاقوی جیبی، چراغ‌قوه، چاقوی شکاری، مواد گرمازا و آتش‌زا، کیسه‌خواب، شمع، باتری، دوربین، زیرانداز ضد آب، طناب، فندک و کبریت، نقشه، قطب‌نما و GPS، پتو، بالشت را همراه خود داشته باشید. بسیار از این وسایل را می‌توانید در اقامتگاه کویری داشته باشید اما در هنگام کمپ زدن، خبری از این چیزها نیست و باید با لوازم کامل سفر کنید.

لوازم کمپینگ
برخی از وسایل ضروری کمپینگ در کویر

لوازم مربوط به غذا

در زمان کمپینگ باید به فکر غذا و خوراک خودتان باشید. در چنین مواقعی به ظروف مناسب برای پخت‌وپز، بطری آب، گاز سفری و سوخت اضافی برای اجاق، مواد اولیه تهیه غذا، میان وعده‌های مناسب، چند مدل کنسرو بسته به تعداد روزهایی که در سفر هستید نیاز دارید.

تجهیزات اتومبیل

اگر خواستید با خودرو شخصی خود به دل جاده بزنید حتماً سوخت اضافی، گالن خالی، لاستیک یدک، وسایل مخصوص تعویض لاستیک در هنگام پنچری، آب مقطر اضافی برای باتری ماشین، تسمه پروانه و شلنگ رادیاتور را با خود به همراه داشته باشید.

اگر این مطلب برای شما جالب بود، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب» را هم بخوانید.

جمع‌بندی

بهترین زمان سفر به کویر پاییز یا اوایل بهار است. در این فصول سفر به مناطق کویری شما را از گرمای سوزان در تابستان و کاهش شدید دمای شبانه در زمستان، نجات می‌دهد. به این نکته توجه کنید که حتماً قبل از سفر شرایط آب‌وهوایی و جوی آن منطقه را بررسی کنید زیرا  انتخاب بهترین فصل می‌تواند شرایط ایده آلی را برای رفتن به مناظر گرم و خشک فراهم کند، اما به‌خاطر داشته باشید که طوفان‌های شن غیرمنتظره در کویر به‌خصوص در ماه فروردین اتفاق می‌افتد و گرفتار شدن در آن‌ها خوشایند نیست. در نهایت شما می‌توانید با رعایت نکات گفته شده تجربه لذت‌بخش و به‌یادماندنی از سفر به کویر و کمپینگ در آن جا داشته باشید.

قصد سفر به استان اصفهان را دارید و در جستجوی یک اقامتگاه کویری هستید؟ برای رزرو اقامتگاه کاشان، اکو کمپ متین آباد گزینه مناسبی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا