اقامتگاه بوم گردی چیست؟ + انواع بوم گردی و ویژگی‌ها

اقامتگاه کویری کجاست

اقامتگاه بوم گردی یکی از انواع اقامتگاه‌ها برای گذراندن روزها و شب های یک سفر رویایی گردشگران و مسافران است. اگر شما هم آن دسته از افراد علاقه‌مند به محیط‌زیست و آشنایی با سبک بومی یک منطقه خاص هستید، توصیه ما به شما انتخاب اقامتگاه بوم گردی است. اگر می‌خواهید در مورد اقامتگاه بوم گردی اطلاعات جامعی را به دست آورید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در این مطلب از بلاگ اکوکمپ کویری متین آباد اصفهان به بررسی اقامتگاه بوم گردی و 4 ویژگی مهم اقامتگاه بوم گردی پرداخته‌ایم.

اقامتگاه بوم گردی چه نوع اقامتگاهی است؟

اقامتگاه بوم گردی همان مکان رویایی و بکر در دل یک محیط طبیعی یا در میان روستا است. به‌طورکلی ابعاد و اندازه اقامتگاه‌های برمگردی‌ کوچک هستند و حداکثر تعداد واحدهای آن‌ها ۳۰ واحد است. اقامتگاه های بوم گردی توسط اهالی محلی اداره می‌شوند.

اقامتگاه بومگردی چیست
اقامتگاه بومگردی لوکس متین آباد

افراد بومی منطقه تمام تلاش خود را می‌کنند تا یک محیط آرامش‌بخش را درست مشابه محل زندگی خودشان برای گردشگران فراهم کنند. فوق‌العاده خواهد بود اگر در مکانی اقامت داشته باشید که افراد محلی اتاق‌ها و نمای بیرونی آن را با دکوراسیونی سنتی تزیین کرده باشند. لذت سرو غذاهای سنتی در اقامتگاه های بومی فراموش نشدنی‌اند. حتما سرو غذاهای بین‌المللی در بشقاب‌های لوکس فوق‌العاده است.

ولی در این اقامتگاه‌ها غذاهای سنتی و قدیمی را در ظرف‌های مخصوص میل کرده و از چشیدن طعم متفاوت غذا لذت خواهید برد. همچنین در اقامتگاه های بوم گردی مناطق کویری و بیابانی می‌توانید از شترسواری، تور دریایی، لنج سواری و ماهیگیری و عکاسی در فضاهای اطرافتان لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: تفاوت اکو کمپ با اقامتگاه بومگردی

تعریف اقامت در گردشگری

تعریف اقامت در گردشگری درواقع سبک متفاوتی از سفر است. اقامتگاه های بوم گردی بیشترین همخوانی و سازگاری را با محیط زیست‌بومی منطقه داشته و در بیشتر شهرها و روستاهای ایران وجود دارند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که این اقامتگاه‌ها زیر نظر سازمان گردشگری، صنایع‌دستی و میراث فرهنگی ایران فعالیت می‌کنند و امن هستند.

انواع اقامتگاه بوم گردی

انواع اقامتگاه ‌های بوم‌گردی شامل مواردی می‌شود که در ادامه معرفی خواهیم کرد.

  1. بوم گردی‌های مدل

بوم گردی‌های مدل همان‌طور که از نامشان پیداست درواقع مدل‌هایی از خانه‌های سنتی هستند. خانه‌هایی که اغلب به‌صورت متفاوتی بازسازی‌شده‌اند. گردشگران با انواع سلایق می‌توانند از اقامت در این بوم گردی‌ها لذت ببرند.

اقامتگاه کویری، اقامتگاه جنگلی، اقامتگاه عشایری و… از این دست، اماکن هستند. نکته جالب‌توجهی که وجود دارد این است که در این اقامتگاه‌ها با توجه به فرهنگ هر منطقه، تورها یا برنامه‌های جذاب برای گردشگران اجرا می‌شود.

2. مجموعه‌های گردشگری

مجموعه‌های گردشگری اقامتگاه‌هایی در نزدیکی ساحل شامل چندین واحد اقامتی در کنار رستوران، کافه، سالن‌های ماساژ و … هستند که ساخته می‌شوند.

مجموعه‌های گردشگری و خاطرات فراموش نشدنی!

3. کمپ‌های طبیعی

کمپ‌های طبیعی خانه‌های سنتی کوچکی در دل طبیعت هستند. در این کمپ‌های طبیعی امکان اقامت مهمان‌ها در کنار میزبان وجود دارد. مثلا در تور کویر گردی، می‌توانید در اقامتگاه‌های سنتی کویری یا کاروانسراهای قدیمی اقامت داشته باشید.

این نوع اقامتگاه‌ها کمتر تحت تاثیر قوانین دست و پاگیر هستند و با بیشتر استاندارهای برمگردی مطابقت دارند. در میان انواع اقامتگاه بوم گردی این نوع کمترین خدمات را داشته باشد. برای مثال، راهنمایی وجود نداشته باشد.

دهکده‌ روستایی و گردشگری کشاورزی

در این دهکده‌ها افراد بومی مشغول زندگی و کشاورزی یا دام‌پروری هستند و از گردشگران و مسافران میزبانی می‌‌کنند. شما به‌عنوان گردشگر می‌توانید در کنار اهالی بومی مشغول کشاورزی شوید. درواقع گردشگران و مسافران مانند افراد بومی در همه کارها و بخش‌های زندگی مشارکت می‌کنند. چشیدن طعم غذاهای محلی و ارگانیک یکی از جذابیت‌های اصلی این نوع گردشگری است.

بیشتر بخوانید: انواع گردشگری کدامند؟

اقامتگاه بوم گردی در ایران

اقامتگاه بوم گردی در ایران مکانی برای تغییر زندگی روزمره شما و پذیرفتن یک زندگی بومی و روستایی همراه با آداب و فرهنگ آن منطقه و کسب تجربه‌های جدید و واقعی است.

چادر اقامتگاه متین آباد
چادرهای اقامتگاه متین آباد

امروزه اقامتگاه های بوم گردی اماکنی هستند که حال و هوای گذشته و آن دوران را برای شما تداعی می‌کنند. اقامتگاه بوم گردی به‌صورت خانه‌های روستایی و تاریخی، بوم‌کلبه‌ها در مناطق بکر ، چادرهای عشایری، اکو کمپ‌های کویری، عشایری و طبیعت‌گردی هستند.

هدف بوم گردشگری چیست؟

بوم گردشگری سفری است که در طی آن شما بافرهنگ‌ها و شرایط زندگی، محیط‌زیست، طبیعت و آثار باستانی و دیدنی یک منطقه خاص آشنا شده و درعین‌حال از این مناطق محافظت نموده و در جهت بهبود آن تلاش می‌کنید.

اقامتگاه‌ها در شهرهای مختلف

از ویژگی‌های سفرهای بوم گردی در ایران چهارفصل بودن کشور عزیزمان است. گردشگران در هر فصلی و در هر منطقه‌ای می‌توانند با جاذبه‌های چشم‌نواز اقامتگاه های بوم گردی در ایران لذت ببرند.

اقامتگاه‌های بومگردی نماد فرهنگ و موقعیت جغرافیایی هر منطقه

اقامتگاه های بوم گردی در ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و فرهنگ آن منطقه ساخته‌شده‌اند. این اقامتگاه‌ها توسط افراد بومی مدیریت می‌شوند و تمامی وسایل و تزئینات آن‌ها رنگ و بو و شرایط و فرهنگ همان منطقه را نشان می‌دهد.

اقامتگاه سنتی چیست؟

بهترین و زیباترین اقامتگاه‌ها درواقع همان اقامتگاه های سنتی هستند. خانه‌هایی روستایی و قدیمی با معماری کاملا سنتی که در بافت تاریخی یک شهر یا روستا قرار دارند. رعایت عوامل زیست‌محیطی، سازگاری با شرایط و فرهنگ ازجمله مواردی است که در این اقامتگاه های بوم گردی به آن‌ها توجه می‌شود. اقامتگاه های سنتی در فضایی با معماری سنتی تمامی امکانات رفاهی، اقامتی و خدمات بهداشتی را با هزینه مناسب در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.

شرایط احداث اقامتگاه بوم گردی

شرایط احداث اقامتگاه بوم گردی با استناد به «آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر فعالیت آن‌ها» و «دستورالعمل احداث و بهره‌برداری از اقامتگاه های بوم گردی» تعیین‌شده است.

اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری و دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی این دستورالعمل‌ها را تهیه‌کرده و دی‌ماه سال ۹۳ تصویب و ابلاغ‌شده است.

اقامتگاه کویری
اقامتگاه کویری متین آباد

بر اساس این مصوبات مکان اقامتگاه بوم گردی باید در هر سطح و درجه‌ای با معماری بومی و رعایت اصول زیست‌محیطی سازگار باشد و امکان اقامتی ایمن برای گردشگران فراهم شود. بر این اساس اقامتگاه های بوم گردی به سه درجه تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • اقامتگاه‌های بوم گردی درجه 3، باید حداقل امتیاز ۱ برای هر مورد را کسب کنند و حداقل میانگین مجموع امتیازات در این سطح نباید کمتر از ۲ باشد.
  • اقامتگاه‌های بوم گردی درجه ۲ باید به‌گونه‌ای احداث شوند که کف امتیازها برای هر مورد ۴ باشد. همچنین حداقل میانگین مجموع امتیازات در این سطح نیز نباید از ۵ کمتر باشد.
  • اقامتگاه‌های بوم گردی درجه ۱ به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که حداقل امتیاز ۷ را برای هر مورد کسب کنند و حداقل میانگین مجموع امتیازات در این سطح از درجه نباید کمتر از ۸ باشد.

جمع‌بندی

در این مطلب در مورد اقامتگاه بوم گردی و 4 ویژگی مهم اقامتگاه بوم گردی اطلاعات جامعی را ارائه دادیم.  هر یک از ویژگی‌های اقامتگاه های بوم گردی را به‌طور کامل توضیح دادیم. اقامتگاه های بوم گردی در ایران و ویژگی‌های آن‌ها را معرفی کردیم. اگر تجربه‌ی اقامت در اقامتگاه های بوم گردی ایران را دارید، با ما و دیگر کاربران این تجربه را به اشتراک بگذارید.

قصد سفر به استان اصفهان را دارید و در جستجوی یک اقامتگاه کویری هستید؟ برای رزرو اقامتگاه کاشان، اکو کمپ متین آباد گزینه مناسبی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا