طرز تهیه آب دوغ خیار (مواد لازم، خواص، کالری)

جشنواره آب دوغ خیار متین آباد

در تابستان هوا بسیار گرم می‌شود و انسان ممکن است دچار آفتاب زدگی و عطش شود، به همین دلیل باید غذایی را بخورد که دمای بدن را پایین می‌آورد تا در هوای گرم بتواند کار و زندگی خود را ادامه دهد. از غذاهای تابستانی خوشمزه که ایرانیان از دیرباز آن را تهیه می‌کنند، می‌توان به آب دوغ خیار اشاره کرد. ترکیب جادویی که نه تنها آدم را سر حال می‌آورد، بلکه آب بدن را هم تامین می‌کند. از آن‌جا که جشنواره آب دوغ خیار متین آباد هر سال برگزار می‌شود و طرفداران خاص خود را دارد، بیایید با هم طرز تهیه آب دوغ خیار را به صورت کامل یاد بگیریم تا بدانیم کدام سبزی برای سبزی آب دوغ خیار مناسب است یا خیار را چگونه خرد کنیم؟ با مجله متین آباد همراه باشید.

مواد آب دوغ خیار (مواد لازم)

مواد لازم برای تهیه آب دوغ خیار بسیار ساده است و به راحتی در هر کوچه و بازاری پیدا می‌شوند، از این رو مشکل خاصی در پیدا کردن مواد لازم برای آن ندارید. فقط کافی‌ست اراده کنید تا در یک بعدازظهر گرم تابستانی زمانی که خورشید مستقیم بر زمین می‌تابد، مواد لازم را با هم ترکیب کنید تا جادوی خنک کننده بدن به دست آید.

سبزی آب دوغ خیار
آب دوغ خیار غذای اصیل ایرانی

در زیر مواد لازم آمده‌اند:

  • خیار نگینی شده (400 گرم)
  • ماست شیرین یا ترش (به مقدار دلخواه بسته به غلظت)
  • سبزی خوردن خرد شده (حتما ریحان و نعنا در سبزی باشد- به مقدار دلخواه)
  • سبزی خشک شامل شوید و نعنا (به مقدار دلخواه)
  • آب (به مقدار لازم بسته به غلظت)
  • نمک (به مقدار دلخواه)
  • گردو و کشمش (به مقدار دلخواه)
  • گل محمدی (پودر شده یا سالم – کاملا سلیقه‌ای)
  • نان خرد شده خشک (به مقدار لازم)
  • یخ (سلیقه‌ای)
  • خامه (سلیقه‌ای)
تهیه آب دوغ خیار
مهمانان متین آباد در حال آماده کردن آب دوغ خیار

سبزی آب دوغ خیار یکی از مواردی است که علما در آن اختلاف دارند. بهترین سبزی آب دوغ خیار شامل نعناع، ریحان، ترخون، پیازچه و ترب می‌شود. اگر این سبزی‌ها را نداشتید نگران نباشید چون می‌توانید از سبزی خوردن که در خانه دارید استفاده کنید یا به صورت کلی از سبزیجات خشک مانند شوید خشک یا نعنا خشک بهره ببرید.

طرز تهیه آب دوغ خیار خانگی

آب دوغ خیاز از آن غذاهای کویری ایران نیز به شمار می‌رود. پس بهتر است لذت خوردن آن را در یک سفر کویری تجربه کنید. اگر این امکان را ندارید که در جشنواره آب دوغ خیار متین آباد یا یک سفر کویری شرکت کنید، نگران نباشید، شما می‌توانید طبق مراحل زیر عمل کرده و آب دوغ خیار خانگی تهیه کنید.

آماده کردن مواد آب دوغ خیار

ابتدا ماده اصلی و جادویی این غذای خوشمزه را باید آماده کنید. خیارها را به خوبی بشورید و سپس پوست آن را بگیرید (البته می‌توانید پوست خیار را نگیرید). بعد از این کار خیارها را به صورت نگین‌های ریز خرد کنید. پس از آن به سراغ گردو بروید. بهتر است گردوها را پودر کنید یا بکوبید. بعد از آن کشمش‌ها را آماده کرده و درون یک کاسه بزرگ بریزید. حال سبزی خوردن را خرد کنید تا ریز شوند و به دیگر مواد اضافه کنید.

طرز تهیه آب دوغ خیار
مهمانان متین آباد در حال درست کردن آب دوغ خیار

آماده کردن ماست

در این مرحله باید ماست خود را آماده کنید. شما می‌توانید از تمام ماست‌های موجود در بازار استفاده کنید. 2 قاشق خامه به ماست اضافه کنید. اضافه کردن خامه کاملا سلیقه‌ایست و بیشتر برای طعم و قوام استفاده می‌شود، اگر شما خامه را نمی‌پسندید اجباری به اضافه کردن آن نیست. در این مرحله آب را به ماست اضافه کنید و آب و ماست را هم بزنید تا به غلظت مورد نظرتان برسید. همچنین می‌توانید از دوغ‌های موجود در بازار استفاده کنید که کار را سریعتر و راحت‌تر می‌کند. دوغ نعنا یا دوغ پونه بسیار مناسب این غذا هستند.

اضافه کردن ماست به مواد

حال باید ماست را به خیار و دیگر مواد اضافه کنید. بعد از اضافه کردن ماست، مقداری نمک، سبزیجات خشک و گل محمدی بریزید تا طعم بهتری بگیرد. سپس به خوبی مواد را با هم مخلوط کنید. و تمام! آب دوغ خیار خانگی شما آماده است. برای سرو، کمی آن را با ترب، گردو، کشمش و گل محمدی تزئین کنید و به سر میز ببرید. نان خشک را روی میز بگذارید تا مهمانان به اندازه لازم که دوست دارند، به آب دوغ خیار اضافه کنند و از آن لذت ببرند.

آب دوغ خیار خانگی
آب دوغ خیار در متین آباد

خواص آب دوغ خیار چیست؟

این یک غذای سرد خوشمزه است که کارگران را در گرمای تابستان از عطش به دور نگه می‌دارد. مواد آب دوغ خیار منابع سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی دارند که به صورت کامل انرژی مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کنند. نعنا و ریحانی که در سبزی آب دوغ خیار وجود دارد ضد نفخ و ضد سوزش معده است، همچنین این سبزی‌ها باعث باز شدن اشتهای شما می‌شوند.

از طرفی خیار سرشار از آب و ویتامین C و ماست نیز منبع پروتئین، مواد پروبیوتیک و کلسیم به شمار می‌رود. گردو و کشمش، پتاسیم بدن شما را تامین می‌کند و می‌توانید نگران کالری و چاق شدن هم نباشید چون آب دوغ خیار یک غذای رژیمی است. کالری آب دوغ خیار به ازای یک لیوان تنها 69 کالری است، به همین دلیل در تابستان گرم می‌توانید این غذای جادویی را به رژیم خود اضافه کنید.

جشنواره آب دوغ خیار متین آباد

هر سال جشنواره آب دوغ خیار، دوست داران این غذا را به اکو کمپ می‌کشاند. در این جشنواره که به مناسبت گرامیداشت این غذای کویری انجام می‌شود، مهمانان می‌توانند طرز تهیه آب دوغ خیار را یاد بگیرند و خودشان یک آب دوغ خیار خوشمزه را به وسیله مواد ارگانیک تهیه شده در کمپ، از صفر تا 100 درست کنند. در کنار این تفریح مفرح، پذیرایی، سورنا نوازی و مسابقات جذاب هم وجود دارد که یک جو دوستانه و خانوادگی را رقم می‌زند. جهت رزرو جشنواره آب دوغ خیار متین آباد و کسب اطلاعات بیشتر به سایت رزرو آنلاین مراجعه کنید.

جمع بندی

جادوی طعم‌ها را می‌توانید در آشپزی ایرانی مشاهده کنید، جایی که طعم ترش دوغ، کنار طعم شیرین کشمش و گردو می‌آید و با طعم خیار دهان شما تازه می‌شود. تعادل در تناقض را می‌توانید در آب دوغ خیار ببینید. یک پارادوکس عجیب مانند دوغ گوشفیل اصفهانی‌ها! اگر شما هم دوست دارید این غذای کودکی را با همان طعم نوستالژی دوباره امتحان کنید، بهتر است در خانه دست به کار شوید و آب دوغ خیار درست کنید یا به متین آباد بیایید، جایی که بهتر از هرجای دیگر قدر این غذا و عصرانه اصیل ایرانی را می‌دانند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا