پاییز کجا بریم؟ (بهترین مقاصد ایران برای سفر در پاییز)

بهترین مقصد گردشگری پاییزی ایران

پاییز همان بهار است که هنوز عاشق شده است. فصل پاییز برای برخی از افراد، فصلی غمگین و بارانی است و برای دیگری فصلی شاعرانه و عاشقانه، اما برای دوست‌داران سفر، پاییز فصل سفر به جنگل‌های نارنجی و زرد رنگ یا جزایر آبی است. در این مطلب قصد داریم مقاصد داخلی سفر پاییزی را معرفی کنیم تا فصل خزان را به بهترین شکل ممکن بگذرانیم، حالا به نظر شما پاییز کجا بریم؟

چالوس

در تهران که باشید هوای آلوده در تمامی فصول اذیتتان خواهد کرد، به همین دلیل جایی را می‌خواهید تا از آلودگی‌های شهری به دور باشید، همچنین این مقصد باید به درد سفر پاییزی هم بخورد. چالوس بهترین گزینه است، چون می‌توانید با اندکی رانندگی خود را به چالوس برسانید. رانندگی کردن در جاده چالوس آن هم با مناظر پاییزی، از خاطرتان نخواهد رفت. این همان چیزی است که هر تهرانی در پاییز به آن احتیاج دارد.

پاییز کجا بریم؟
بهترین مقصد پاییزی ایران کجاست؟

جاده اسالم به خلخال

حال که به جاده چالوس در فصل پاییز پرداختیم، بد نیست سری به دیگر جاده‌ی معروف ایران یعنی جاده اسالم به خلخال بزنیم. هر ایرانی حداقل یک بار اسم این جاده را شنیده است، چون گردشگران عاشق این جاده و طبیعت بکر و دست نخورده آن هستند. این جاده رویایی 70 کیلومتر است و از گیلان آغاز شده و تا نزدیکی اردبیل ادامه دارد، به همین دلیل شما می‌توانید هم باقلا قاتق و میرزا قاسمی را امتحان کنید و هم آش دوغ!

رشت

رشت و میدان شهرداری زیبایش! گیله مردان و داستان‌هایشان! صدای بازاریان برای فروش ماهی تازه! باران، باران و باران! آن‌هایی که سفر شهری را ترجیح می‌دهند، رشت یک انتخاب پاییزی خوب برایشان است. رشت در تعطیلات و آخر هفته‌ها شلوغ می‌شود و تمامی هتل‌ها، خانه‌ها و ویلاهایش پر از گردشگرانی می‌شود که عاشقانه سفر را می‌پرستند.

هر چه از رشت بگوییم کم است، رشت را باید دید، رشت را باید حس کرد، رشت را باید زندگی کرد حتی به غلط چون آسمان رشت امروز بارانی‌ست! اگر تردید داشتی که در پاییز کجا بریم؟ سریع وسایل خود را جمع کنید و به مقصد رشت حرکت کنید و بقیه داستان را به این شهر بسپارید.

رامسر

رامسر از مقاصدی است که در هر فصل زیبایی خودش را دارد. جایی که پاتوق بسیاری از مسافران است و آخر هفته‌ها برای خوردن جوجه کباب به آنجا می‌روند. طبیعت رامسر در پاییز چیز دیگری‌ست! گذر از میان درختانی با رنگ زرد و نارنجی به وسیله تله کابین در کنار ساحل آبی خروشان ترکیبی ایجاد می‌کند که تمام انرژی‌های بد را از شما دور می‌کند.

سفر در پاییز
سفر پاییزی به شمال

غذاهای خوشمزه شمالی، بارانی که قطره‌هایش به شیشه و سقف شیروانی می‌زند و مادر طبیعت که فرزندانش را پناه می‌دهد از شگفتی‌هایی‌ست که رامسر به شما می‌دهد. ناگفته نماند که رامسر یکی از مقاصد داخلی جذاب برای گردشگران است، به همین دلیل ممکن است در فصل پاییز شلوغ باشد و آن تنهایی و انزوا با طبیعت که دوست دارید را نداشته باشید.

آشورا دِه و میانکاله

اگر بگویند دریای خزر هم جزیره دارد شاید برایتان عجیب باشد، اما آشورا ده یک جزیره در نزدیکی میانکاله در استان گلستان است که در دریای خزر قرار دارد. آشورا ده و میانکاله از مقاصد پرنده نگری ایران است. بسیاری از افراد در تورهای پرنده نگری برای دیدن فلامینگوهای صورتی به این منطقه سفر می‌کنند تا برای لحظاتی شاهد این پرنده‌های زیبا باشند. اگر شما هم دوست دارید با طبیعت ایران و حیات وحش آن بیشتر آشنا شوید، اینجا یک مقصد پاییزی داخلی خوب است که می‌توانید برای سفر پاییزی خود انتخاب کنید.

لوندویل

آن‌هایی که می‌خواهند آبشار لاتون را ببینند به خوبی با لَوَندِویل آشنا هستند. لوندویل در نزدیکی آستارا قرار دارد و به طبیعت جلگه‌ای، کوهپایه‌ای و کوهستانی خود معروف است. در مسیر صعود به آبشار لاتون می‌توانید رود لوندویل را هم ببینید که به دریا می‌رود. اگر خواهان سفر در پاییز هستید و کوهنوردی و هیجان را دوست دارید، این مسیر را انتخاب کنید.

جنگل النگدره

پارک جنگلی النگدره در پنج کیلومتری شهر گرگان قرار گرفته است، این پارک جنگلی برای دوچرخه سواری، عکاسی، پیاده روی، ورزش، پیک نیک و تفریح با خانواده بسیار مناسب است. اگر می‌خواهید تجربه جنگل پاییزی را در محیطی امن و بدون خطر تجربه کنید حتما به جنگل النگدره بروید.

جنگل النگدره
جنگل پاییزی

کافی‌ست کلمه جنگل النگدره را در گوگل جستجو نمایید تا عکس‌های بهشت پاییزی گرگان را ببینید. عکاسان بسیاری در پاییز به این مقصد جذاب می‌روند تا عکس‌های پاییزی خود را بگیرند. در جاده سلامتی این پارک جنگلی قدم بردارید و در میان انبوهی از درختان حرکت کنید.

جنگل ابر شاهرود

در شمال شرق ایران طبیعتی دست نخورده با گونه‌های جانوری و گیاهی نادر و مختص به منطقه قرار دارد که اگر اهل طبیعت و حیات وحش باشید حداقل یک بار اسم معروفش یعنی جنگل‌های هیرکانی را شنیدید. جنگل ابر شاهرود جزو این منطقه است. جنگل ابر فضایی رازآلود و معمایی دارد که باید آن را کشف کنید.

به این دلیل به این منطقه جنگل ابر می‌گویند که فضای منطقه از ابر پوشیده می‌شود که گویی یک اقیانوس سفید درون جنگل سبز وجود دارد. در این جنگل مناظر بی بدیلی را خواهید دید که تنها اینجا قادر به دیدن آن خواهید بود. پس اگر برنامه سفر پاییزی جور شد، از جنگل ابر چشم‌پوشی نکنید.

شیراز

بهار شیراز بسیار معروف است چون بوی بهارنارنج در شهر می‌پیچد و باغ‌ها دوباره رنگی سبز به خودشان می‌گیرند. پاییز شیراز نیز دست کمی از بهارش ندارد و شیراز همان زیبایی‌ها را با جلوه‌ای دیگر به شما پیشکش می‌کند. اگر در فصل بهار به شیراز رفتید و لذت بردید، مطمئن باشید در فصل پاییز به همان اندازه لذت خواهید برد و همزمان شگفت زده خواهید شد.

شیراز در پاییز
سفر پاییزی

باغ ارم، سعدیه، حافظیه، باغ نارنجستان و دیگر دیدنی‌های شهر شیراز را در این فصل بگردید و از هوای مطبوع و مدهوش کننده آن استفاده کنید و بار دیگر عاشق زیبایی‌هایش شوید. اگر از آن دسته افراد هستید که پاییز را برای برگ‌های خزان و درختان سر به فلک کشیده می‌خواهید بهتر از شیراز را در آخر لیست سفر پاییزی خود قرار دهید و دیگر مقاصد پاییزی ایران که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد را برگزینید.

اصفهان

آب مایه حیات است در اصفهان معنا می‌شود. هنگامی که زاینده رود آب دارد، شهر جان تازه‌ای می‌گیرد اما زمانی که خشک است، روح اصفهان حتی علی بی‌غم‌ها را هم غمگین می‌کند. اصفهان یکی از شهرهای توریستی و جذاب ایران است که آثار تاریخی بسیاری مربوط به دوران صفوی را در خود جای داده است.

اصفهان در هر فصل زیبایی‌های خودش را دارد، اما در پاییز دوست داریم به جای دیدن آثار تاریخی به خیابان چهارباغ بروید و قدم بزنید یا در باغ کاخ هشت بهشت و چهلستون خود را بیابید. یک چای داغ در چایخانه آزادگان بخورید و با پولکی و گز دهانتان را شیرین کنید.

نطنز

نطنز در نزدیکی اصفهان قرار دارد و یک مقصد پاییزی ناب است. شهر کوه‌های کرکس، کوچه‌ها و باغ‌های پاییزی بسیار زیبایی دارد که می‌توانید لحظات خوشی را در آنجا سپری کنید. همچنین از مسجد جامع نطنز و دیگر جاهای دیدنی نطنز و جاهای دیدنی کاشان بازدید کنید.

اکو کمپ متین آباد

اگر اهل کویر هستید و دوست دارید پاییز کویر را ببینید، همچنین در رویدادها و جشن های ایران باستان شرکت کنید، باید به اکو کمپ متین آباد بروید. اکوکمپ متین آباد یک مقصد پاییزی بسیار زیباست که می‌توانید تجربه بودن در کاروانسراهای قدیمی و شتر سواری را داشته باشید. کویر بکر و دست نخورده و آرامش شب از دیگر چیزهایی‌ست که در این سفر پاییزی به آن نیاز دارید.

متین آباد در پاییز
متین آباد در پاییز

خدمات ارائه شده در اکو کمپ متین آباد مانند رصد آسمان کویر، کافی شاپ، رستوران با غذاهای متنوع، اقامت در کومه (کلبه کاهگلی روستایی)، کمپینگ در کویر، دلیجان سواری و … می‌تواند یک تجربه متفاوت از یک مقصد پاییزی و سفر در پاییز باشد. شما می‌توانید به صورت آنلاین اقامت خود را در این اکو کمپ رزرو کنید چون متین آباد یکی از مقاصد مهم داخلی گردشگری ایران به شمار می‌رود.

چشمه آب گرم لاویج

به کوهپایه‌های البرز برویم و به استان مازندران سفر کنیم. به شهرستان نور نزدیک شویم و در دِه لاویج توقف کنیم. چشمه آب گرم لاویج از مقاصد جذاب پاییز است که هم تفریح و گردش دارد و هم خواص درمانی! بسیاری از پزشکان برای بیماری‌های مختلف چشمه‌های آب گرم را تجویز می‌کنند. از معروفترین چشمه‌های آب گرم در ایران که خواص معدنی و درمانی خوبی دارد، چشمه آب گرم لاویج است.

نگران نباشید، اگر به این ده رفتید و خواستید شب بمانید می‌توانید در هتل آپارتمان لاویج اقامت داشته باشید تا دوره درمانی آب گرمتان تکمیل شود. پاییز فصل درمان بدن نیز هست، چون بسیاری از مردم در این فصل بدن خود را آماده سرما و مبارزه با بیماری‌های مختلف می‌کنند. سفر به لاویج را در سفر های پاییزی خود قرار دهید.

جزایر خلیج فارس

جزایر خلیج فارس مانند نگین بر روی انگشتر می‌درخشند. هر کدام از این جزایر زیبا زیبایی و تفریحات پاییزی خاص خود را دارند. در زیر برخی از مقاصد پاییزی گردشگری ایران را معرفی کردیم که توسط دریا محصور شدند.

جزیره کیش

جزیره کیش یک جزیره لوکس است که می‌توانید یک اقامت رویایی در آن داشته باشید. فصل سفر به کیش از پاییز آغاز می‌شود، جایی که هوای گرم جای خودش را به هوای معتدل می‌دهد تا گردشگران به راحتی تفریحات خود را در یک هوای مطبوع ادامه دهند.

از جاهای دیدنی کیش می‌توان به ساحل مرجانی، پارک دلفین‌ها، کشتی یونانی، مراکز خرید لوکس و تفریحات آبی مانند جت اسکی و قایق سواری اشاره کرد. باید بدانید که آلودگی صوتی در جزیره کیش حداقل است و تمامی موتورها برقی هستند. حمل ونقل در جزیره نیز بسیار آسان و راحت است و اکثر مراکز خرید و جاهای دیدنی تا پاسی از شب در حال ارائه خدمات هستند.

جزیره قشم

جزیره قشم مکان عجیب و غریبی‌ست. جاهای دیدنی قشم مختص به همینجاست. از غار خربس و دره ستارگان بگیرید تا مغازه‌های عمده فروشی درگهان! هزینه سفر به قشم از هزینه سفر به کیش ارزان‌تر می‌شود به همین دلیل برخی از مردم قشم را به کیش ترجیح می‌دهند، اما این تنها دلیل بازدید از قشم نیست.

پاییز کجا بریم
جزیره قشم در پاییز

در قشم می‌توانید جاذبه‌های طبیعی زیبایی ماننده تنگه چاهکوه، جزیره ناز، جنگل حرا، غار نمک، غار خربس، پارک کروکودیل و دره تندیس را ببینید. هر کدام از این جاذبه‌ها را که سر بزنید گویی وارد دنیای دیگری شدید، دنیای ماوراالطبیعه!

جزیره هرمز و جزیره هنگام

جزیره هرمز، جزیره خاک‌های رنگی و قلعه پرتغالی‌هاست! با پای گذاشتن به جزیره هرمز مانند آلیس در سرزمین عجایب خواهید بود، چون زندگی اینجا متفاوت است. طعم غذاها با ادویه‌های تند و ویژه عوض می‌شود و ماهی‌ها و غذاهای دریایی طعم متفاوتی دارند. اینجا ماسه‌ها رنگی است، قرمز، نقره‌ای، کرم، قهوه‌‎ای! حال این ترکیب را با رنگ برگ‌های پاییزی که روی زمین ریختند ترکیب کنید، جادوی نقاشی خدا را خواهید دید!

البته حالا که به جزیره هرمز آمدید، نباید ساحل‌های جزیره هنگام را از دست بدهید. هنگام نیز آرامشی را به شما هدیه می‌کند که وصف نشدنی‌ست. جزیره هنگام برای کمپینگ بسیار خوب است اما اگر اهل کمپ نیستید، از محلی‌ها اتاق اجاره کنید.

بندر چابهار

بندر چابهار در سیستان و بلوچستان قرار دارد. چابهار یکی از بنادر جنوبی ایران است که به گاندوهای بزرگش معروف است. کوه گل فشان، تالاب صورتی لیپار، کوه‌های مریخی، جنگل های حرا، گورستان جن، بندر گواتر از دیدنی‌های بندر چابهار هستند که دلبری می‌کنند. جنوب ایران از بهترین مکان‌هایی است که می‌توانید در پاییز به آن سفر کنید، چون در تابستان و بهار هوا گرم است و شاید نتونپانید این گرما را تاب بیاورید، در زمستان نیز هوا سرد و خشک است، پس فصلی جز پاییز برای دیدن جاذبه‌های جنوبی باقی نمی‌ماند.

جمع بندی

بهترین مقاصد پاییزی ایران را در این مطلب معرفی کردیم تا خیالتان را برای سفر پاییزی راحت کنیم. اگر اهل دریا و جنگل‌های پاییزی هستید به شمال کشور سفر کنید، اگر دوست دارید تجربه کویری داشته باشید اکو کمپ متین آباد را برگزینید و اگر دوست دارید تفریحات آبی و آب و هوای معتدل را تجربه کنید جنوب کشور و جزایر و بنادرش می‌تواند شما را راضی کنند. سفر در پاییز همیشه جذاب است چون مناظری را خواهید دید که در هیچ فصل سال غیر از پاییز آن‌ها را پیدا نخواهید کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا