جاذبه‌های گردشگری نزدیک به اکو کمپ متین آباد

اکو کمپ متین آباد

معمولاً شهر کاشان و کویرهای هم جوار آن جز اولین انتخاب‌های علاقه‌مندان به کویرگردی است. یکی از کویرهایی که به دلیل موقعیت جغرافیایی و تنوع انواع جاذبه‌های طبیعی مقصد خیلی از گردشگرانی که به فکر گذراندن اوقات فراغت خود هستند، کویر متین آباد است‌. اگر دوست دارید با جاذبه های گردشگری متین آباد و کارهایی که فقط در کویر و شهر کویری می‌توانید از آنها لذت ببرید آشنا شوید. در ادامه با اکوکمپ کویری متین آباد همراه باشید.

کارهایی که فقط در کویر و شهر کویری می‌توانید از آنها لذت ببرید

فعالیت‌های جالب و غیرمعمول زیادی در کویر برای لذت بردن وجود دارد مثل:

تماشای طلوع و غروب خورشید

تماشای طلوع و غروب خورشید از جاذبه های گردشگری متین آباد به‌حساب می‌آید. نور خورشید درست مانند پالت باورنکردنی از رنگ‌های گرم تپه‌های شنی را رنگ می‌کند. سکوت کامل در این بخش از کویر در این ساعات از روز و تماشای این مناظر را برای شما خاطره‌انگیزتر می‌کند.

در همین رابطه بخوانید: جاذبه های گردشگری شهرهای کویری ایران

موج‌سواری در شن و ماسه باعث افزایش آدرنالین در خون می‌شود
موج‌سواری در شن و ماسه باعث افزایش آدرنالین در خون می‌شود

موج سواری روی شن و ماسه

این ورزش برای کسانی که احساس می‌کنند همه چیز را امتحان کرده‌اند و همچنین کسانی که می‌خواهند چیز جدیدی یاد بگیرند و آدرنالین افزایش دهند انتخاب خوبی است. تنها چیزی که برای شروع نیاز دارید یک تخته و چند تپه شنی است.

شرکت‌های ماجراجویانه وجود دارند که تخته‌های شن سواری را اجاره می‌دهند و به تازه‌کاران نحوه کار با آن را آموزش می‌دهند. برای بعضی از افراد ممکن است این ورزش خسته‌کننده باشد، زیرا زمانی که به پایین رسیدید، تنها راه برای بازگشت به اوج، پیاده‌روی است.

کویرنوردی

کویر متین آباد مکانی دوست‌داشتنی برای پیاده‌روی است. در مسیر پیاده‌روی و کویر گردی، می‌توانید با پوشش گیاهی و جانوری این منطقه آشنا شوید. به این نکته توجه کنید که پیاده‌روی بر روی شن و کویر نوردی بسیار دشوار است چون شما به سمت عقب متمایل می‌شوید؛ بنابراین پوشیدن کفش مناسب و استفاده از جوراب‌های ضخیم بسیار مهم است زیرا به دلیل داغ بودن شن‌ها ممکن است دچار سوختگی و تاول شوید.

کمپینگ در کویر

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در متین آباد کمپینگ است. سفرهای کمپینگ سبب افزایش نشاط و روحیه افراد می‌شود. این سفر معمولاً به‌صورت گروهی انجام می‌شود. در کمپینگ در کویر، همه افراد گروه به وسایل و لوازم کمپینگ احتیاج دارند. پس پیش از شروع سفر حتماً لوازم ضروری موردنیاز خود را تهیه کنید.

سواری بر موتور چهارچرخ

سواری بر موتور چهارچرخ در بیابان مانند یک ترن هوایی شنی هیجان‌انگیز است. دوچرخه‌های چهارچرخ در واقع رانندگی بسیار آسانی دارند و یک یا چند مسافر را هم در خود جای می‌دهند. آن‌ها از تپه‌ها، دره‌ها و دشت‌های باز بالا و پایین می‌روند و سواران را به بالا، پایین و اطراف می‌پرانند.

بیشتر بخوانید: آداب زندگی در کویر

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به اکو کمپ متین آباد

اقامتگاه کویری متین آباد یکی از جاذبه‌های شهر کاشان است. علاوه بر اینکه در این منطقه آثار تاریخی زیادی وجود دارد علاقه‌مندان بسیاری جذب طبیعت بکر و جاذبه های گردشگری متین آباد می‌شوند. تماشای آسمان پرستاره کویر خاطرات به‌یادماندنی از طبیعت‌گردی برایتان به ارمغان می‌گذارد.

همچنین پیاده‌روی بر روی رمل‌های شنی، تفریحات مختلف و هیجان‌انگیز جزء مواردی است هستند که هرکسی را ترغیب می‌کند تا این سفر هیجان‌انگیز را تجربه کند. جاذبه‌های گردشگری زیادی در نزدیکی اکو کمپ متین آباد وجود دارد مثل:

جاده مغناطیسی نطنز

شاید فقط در فیلم‌ها و داستان‌ها مکان‌هایی را با ویژگی‌های منحصربه‌فرد دیده باشید. مکان‌هایی که افسانه‌ها و  داستان‌هایی زیادی درباره قدرت فرازمینی و نیروهای ماورایی این مناطق در بین مردم وجود دارد مثل مثلث برمودا که گزارش‌های زیادی درباره موقعیت خواص و غیرعادی این منطقه منتشر شده است.

در ایران هم‌جایی‌هایی وجود دارد که به اعتقاد ساکنین و مردم بومی منطقه دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند. یکی از این مناطق جاده مغناطیسی در نزدیکی شهرستان نطنز روستایی به نام طار است که به دلیل نیروی جاذبه متفاوتی که دارد در بین مردم مشهور شده است. البته این باور هنوز از نظر علمی ثابت نشده است.

مردم محلی معتقدند این قدرت جاذبه یا مغناطیسی باعث سقوط هواپیمایی با 66 سرنشین شد؛ حادثه‌ای که موجب شد مسیر پروازی اصفهان – تهران تغییر کند.

بیشتر بخوانید: سوغات اصفهان

مرقد امامزاده آقا علی عباس (ع)

امامزاده آقا علی عباس یکی از  جاذبه‌های گردشگری نطنز در استان اصفهان به شمار می‌آید که این بقعه متبرکه در ۳۰ کیلومتری شهر نطنز و هشت کیلومتری شهر با درود واقع شده است. در کنار این امامزاده بقعه متبرکه امامزاده محمد برادر آقا علی عباس وجود دارد.

این امام‌زادگان برای ملاقات با حضرت علی بن موسی‌الرضا به ایران آمده بودند به دست مأمون عباسی به قتل رسیدند. در واقع آن‌ها از فرزندان امام موسی کاظم بودند. در این مکان زیارتی امکانات زیادی مثل زائرسرا، سرویس بهداشتی، حمام، نانوایی، کتابخانه، مجموعه فرهنگی، پارکینگ، سفره‌خانه حضرتی و محوطه بازی وجود دارد.

آب‌انبار ناره

ابیانه یکی از روستاهای تاریخی اصفهان است. یکی از جاذبه‌های گردشگری این روستا آب‌انبار ناره هست که به زبان محلی به اُنبار ناره معروف است. این آب‌انبار توسط زنی از اهالی روستا و در زمان صفویان ساخته شده است.

آب‌انبار ناره از جاذبه های گردشگری روستای تاریخی ابیانه
آب‌انبار ناره از جاذبه های گردشگری روستای تاریخی ابیانه

ساختار این آب‌انبار به این صورت است که برای برداشت آب از پله‌های اصلی باید سمت پایین حرکت کرد و سپس درون آب‌انبار چند پله را به سمت بالا رفت و بعد از پله‌های اصلی خارج شد. قدمت روستای ابیانه به حدود ۲۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد؛ بنابراین با سفر به این روستای تاریخی می‌توانید مجموعه‌ای است آثار تاریخی ارزشمندی را ببینید.

مزارع کشاورزی و نگهداری از حیوانات بومی متین آباد

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد کمپ متین آباد کشاورزی سنتی بدون استفاده از کود و سموم شیمیایی است. به این صورت که محصولات کشاورزی به‌صورت کاملاً ارگانیک تولید می‌شود. همچنین مزارع پرورش انواع صیفی‌جات و سبزی‌های متناسب با فصول مختلف بدون استفاده از سموم شیمیایی در این منطقه کشت می‌شود.

شتر سواری متین آباد
شتر سواری در اکو کمپ متین آباد

در این کمپ کویری چندین مزرعه پرورش حیوانات بومی احداث شده است. در کنار پرورش و نگهداری شتر مزرعه بزرگ با مساحت بالا برای پرورش شترمرغ و سایر پرندگان اهلی مثل مرغ، خروس، بوقلمون و انواع پرنده‌های بومی برای بازدید مهمانان ساخته شده است.

قلعه جهان‌شاه (خالدآباد)

قلعه جهان‌شاه در روستای ده آباد شهرستان نطنز واقع شده است. این قلعه مانند سایر پایگاه‌های دفاعی وظیفه حفاظت و تأمین امنیت شهرهای مهم آن زمان مثل کاشان و نطنز در برابر دشمنان را داشتند. امروزه قلعه جهان‌شاه از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی کتابخانه عمومی ده آباد قرار گرفته است.

حمام تاریخی خالدآباد

حمام تاریخی خالدآباد یا همان حمام توده در مرکز محله خالدآباد که به محله توده معروف است واقع شده است. پیشینه این حمام به زمان قاجاریه بر می‌گردد. این بنای تاریخی از چهار فضای مختلف و مجزا مثل ورودی، سر بینه، گرم‌خانه و خزینه تشکیل شده است.

فضای سر بینه دو قسمت دارد یکی فضای داخلی که در وسط آن حوضی تعبیه شده و در فضای کناری حوض سکوهایی برای نشستن و استراحت طراحی شده است. گرم‌خانه از طریق راهروی با سر بینه ارتباط دارد. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این حمام مسائل مربوط به سرمایش و گرمایش آن است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی کاشان

خانه تاریخی حاج سید علی معزی

خانه تاریخی معزی یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی بادرود به شمار می‌رود. این خانه زیبا در زمان قاجار به‌صورت دو بادگیر بزرگ و زیبا بر پشت‌بام خانه چندین اتاق بزرگ و تودرتو و ایوان تابستانه ساخته شده است.

یکی از زیبایی‌های این خانه تاریخی وجود سردابه در آنجا است. مصالح به‌کاررفته در این اثر ارزشمند خشت خام است و در نهایت با آجر و گچ تزیین شده است. در روزگاران قدیم شعرا و عاشقان شعر و ادب مثل مشفق کاشانی، معزی بادرودی، ادیب بیضائی و دیگر شاعران کاشان و بادرود محفل ادبی در آنجا برگزار می‌کردند.

حمام نوغه بادرود

حمام نوغه از آثار تاریخی شهر بادرود محسوب می‌شود. زمان ساخت این حمام به دوره صفوی بازمی‌گردد جالب است که به‌خاطر نوع معماری و مصالح به‌کاررفته در این بنا از ۴۰۰ سال پیش تا کنون شکوه و زیبایی آن پابرجا مانده است‌. نوغه در گویش بادرودی به معنای نو است چون این حمام در نزدیکی یک حمام قدیمی ساخته شده بود به آن حمام نوغه می‌گفتند.

سبک معماری این بنا مانند حمام گنجعلی خان کرمان است. این حمام هم مثل همه حمام‌های قدیمی که در ایران ساخته می‌شد دارای سر بینه و خزینه است. سیستم گرمایش این حمام توسط هیزمی به نام کاوندول تأمین می‌شده است. امروزه این حمام تاریخی به موزه مردم‌شناسی بادرود تبدیل شده است.

مسجد برین

مسجد برین در زمان ایلخانان  احداث شده است. دلیل نام‌گذاری این مسجد به این جهت است که  مسجد برین در خارج از شهر واقع شده و کلمه برین در زبان محلی خالد آبادی به معنی بیرون است.

بیشتر بخوانید: دژ باستانی کرشاهی کجاست؟

جمع‌بندی

وقتی مردم به تعطیلات فکر می‌کنند، اغلب خود را در حال درازکشیدن در ساحل، استراحت در کنار استخر، پیاده‌روی در میان‌کوه‌ها یا کاوش در شهرهای معروف تصور می‌کنند. محیط کویر ممکن است اولین انتخاب برای تفریح ​​نباشد، اما گشت‌وگذار در کویرها تجربیات منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند که در جای دیگری نمی‌توان آن را تجربه کرد.

در یک بیابان چیزی‌هایی بیشتر از خورشید سوزان و شن روان وجود دارد. کسانی که مایل به گذراندن اوقات خود در این مناطق هستند از آنچه در این محیط‌های خشک می‌بینند شگفت‌زده خواهند شد.

قصد سفر به استان اصفهان را دارید و در جستجوی یک اقامتگاه کویری هستید؟ برای رزرو اقامتگاه کاشان، اکو کمپ متین آباد گزینه مناسبی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا