بارش شهابی جوزایی چیست؟+ تاریخ 1402، بهترین زمان رصد

بارش شهابی جوزایی

دوست‌داران کویر همیشه از بارش شهابی استقبال خاصی می‌کنند، چون شهاب‌باران آسمان کویر از زیباترین چیزهایی‌ست که می‌توانید در طول عمرتان ببینید. بارش‌های شهابی، سالانه در یک تاریخ خاص اتفاق می‌افتند، یکی از این بارش‌ها، بارش شهابی جوزایی است که حتی زیر نور ماه و آلودگی‌های نوری قابل مشاهده است. با ادامه مطلب همراه مجله متین آباد باشید تا ببینیم بارش شهابی جوزایی چیست؟

بارش شهابی جوزایی چیست؟

بارش شهابی جوزایی (Geminid meteor shower) از معدود بارش‌های شهابی است که منشا آن بقایای دنباله‌دارها نیست بلکه سیارک فایتون 3200 باعث به وجود آمدن این بارش می‌شود؛ از این رو اهمیت خاصی در علم نجوم دارد. شهاب‌های این بارش سفید و با قطر زیاد هستند که حتی در آلودگی نوری نیز می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد.

تاریخ بارش شهابی جوزایی
بارش شهابی جوزایی چیست؟

شاید از خود بپرسید چرا به آن بارش شهابی جوزایی می‌گویند؟ چون کانون اصلی این بارش در صورت فلکی جوزا قرار دارد، درست زمانی که ماه در صورت فلکی حوت قرار گرفته است، شما می‌توانید آسمانی را ببینید که لحظه‌های بی‌تکرار فراموش نشدنی را برای شما رقم می‌زند.

تاریخ بارش شهابی جوزایی 1402

این بارش شهابی از 16 آذر (7 دسامبر) آغاز می‌شود و در تاریخ 23 آذر (13 دسامبر) به اوج خود می‌رسد. به همین دلیل اگر دوست دارید بارش شهابی جوزایی را به دور از هرگونه مزاحمت نوری شهری تماشا کنید، بهتر است در ماه آذر وسایل خود را برداشته و به دل آسمان تاریک کویر بزنید. کمپ زدن در کویر در این تاریخ بسیار پیشنهاد می‌شود، اما اگر محیطی امن می‌خواهید بهتر است یکی از اقامتگاه‌های کویری اکو کمپ متین آباد را رزرو کنید. پایان این بارش در 27 آذر خواهد بود.

بهترین زمان برای دیدن بارش شهابی جوزایی

درست است که بارش شهابی جوزایی از 16 آذر آغاز می‌شود ولی اگر می‌خواهید اوجش را تماشا کنید و به جادوی هفت آسمان ایمان بیاورید، باید در غروب 23 آذر خودتان را آماده کنید. در بامداد 24 آذر هنگامی که تاریکی تمام نورها را در خودش حل می‌کند، در جایی که ماه هم دیگر توان مقابله ندارد، از ساعت 2 بامداد تا ساعاتی قبل از طلوع آفتاب می‌توانید شاهد بارش شهابی جوزایی در اوج خود باشید. بهترین زمان برای دیدن بارش شهابی جوزایی دقیقا همین وقت است.

بارش شهابی جوزایی چیست؟
عکس: NAOJ: National Astronomical Observatory of Japan

در ساعات گفته شده شما می‌توانید در یک ساعت بیش از 150 شهاب را ببینید که در مسیر خود در حال حرکت هستند. در صورت وجود آلودگی نوری یا شرایط مختلف ممکن است تنها 50 بارش شهاب قابل مشاهده باشد. به همین دلیل به سایت Lightpollutionmap.info بروید و آلودگی نوری مناطق مختلف را بررسی کنید تا بهترین لوکیشن را برای رصد پیدا کنید.

بدترین شرایط برای رصد، زمانی‌ست که هوا ابری و بارانی باشد و به شما اجازه رصد را ندهد، برای این مورد هم می‌توانید به یکی از سایت‌های هواشناسی و پیش‌بینی وضع هوا مانند Accu weather بروید و پیشبینی وضع هوا را به دقت زیر نظر داشته باشید.

با چشم غیر مسلح می‌توان بارش شهابی جوزایی را دید؟

برای دیدن ماه گرفتگی، خورشید گرفتگی و دیگر پدیده‌های آسمانی بهتر است عینک مخصوص و لوازم خاصی را همراه خود داشته باشید، اما برای دیدن بارش شهابی جوزایی نیاز به هیچ وسیله‌ای نخواهید داشت. با چشم غیر مسلح نیز می‌توانید به خوبی این بارش را از نزدیک تماشا کنید و محو شکوهش شوید. اگرچه کانون بارش این بارش شهابی صورت فلکی جوزا است اما برای دیدن شهاب‌ها لازم نیست به نقطه خاصی از آسمان نگاه کنید و شهاب‌ها در تمام پهنه‌ی آسمان قابل مشاهده‌اند.

راهنمای رصد بارش شهابی جوزایی
راهنمای رصد بارش شهابی جوزایی

بارش شهابی برساوشی همواره در اکو کمپ متین آباد جایگاه خاصی داشته است و هر سال رویدادی به همین مناسبت در اکو کمپ برگزار می‌شود، از این رو اکو کمپ متین آباد به بارش شهابی جوزایی هم اهمیت می‌دهد و در صورت مساعد بودن وضع هوا مهمانان اکو کمپ می‌توانند به رصد بارش شهابی جوزایی بپردازند.

عکاسی از بارش شهابی جوزایی

برای عکاسی از بارش شهابی جوزایی به چند ابزار نیاز دارید: دوربین عکاسی که قابلیت تنظیم منوال داشته باشد و سه پایه.

برای عکاسی از بارش شهابی، بهتر است از یک لنز واید استفاده کنید تا پهنه‌ی بیشتری از آسمان در کادر شما قرار گیرد و امکان ثبت شهاب‌ها افزایش یابد. ترکیب آسمان و یک سوژه زمینی برای عکاسی می‌تواند عکس شما را جذاب‌تر کند.

تنظیمات دوربین برای ثبت عکس‌ها باید طوری باشد که عکس‌ها به صورت متوالی ثبت شوند تا شانس ثبت شهاب‌ها که به صورت تصادفی در آسمان دیده می‌شوند، در عکس‌ها افزایش یابد. تنظیمات دوربین برای ثبت عکس با توجه به میزان آلودگی نوری منطقه‌ای که در آن حضور دارید متفاوت است اما به طور کلی نوردهی حدود 15 تا 20 ثانیه با F2.8 و ایزوی 1600، انتخاب مناسبی است. توجه داشته باشید که بعد از ثبت یک عکس تمرینی می‌توانید تنظیمات را بهبود دهید تا عکس شما به اصطلاح اور اکسپوژر (روشن شدن بیش از حد عکس به دلیل نوردهی زیاد یا تنظیمات اشتباه) یا آندر اکسپوژر (تاریک شدن بیش از حد عکس به دلیل نوردهی کم یا تنظیمات اشتباه) نشود.

جمع بندی

بارش شهابی جوزایی نیز از آن دست پدیده‌های آسمانی است که حداقل یک بار در عمر خود باید دید. پس بهتر است این مهم را مانند شب یلدا و عید نوروز، به بهترین نحو ممکن برگزار کنیم. اکو کمپ متین آباد با آسمانی تاریک و امکاناتی همچون تلسکوپ حرفه‌ای و کارشناس نجوم امکان رصد اعماق آسمان را میسر کرده است، از این رو یکی از بهترین لوکیشن‌هایی است که می‌توانید برای رصد انتخاب کنید.

این اکو کمپ در بهترین منطقه کویری و به دور از هر گونه آلودگی نوری قرار گرفته است که در صورت مساعد بودن وضع هوا زمینه رصد بارش شهابی جوزایی را فراهم کرده است. پس اگر دوست دارید این بارش را از دست ندهید همین الان اقامتگاه خود را در تاریخ‌های مورد نظر رزرو کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا