سوغات کاشان چیست؟

سوغاتی های کاشان

در سفر به کاشان فقط گلاب می‌خرید؟ با خواندن این مطلب با سوغاتی های کاشان آشنا می‌شوید تا در سفرتان به جاهای دیدنی کاشان علاوه بر گلاب، دیگر سوغات کاشان را هم به خانه بیاورید. با اکو کمپ متین آباد همراه باشید تا بدانید در این شهر چی بخرید و بهترین مکان برای خرید سوغاتی های کاشان کجاست.

باقلوا کاشان

هر کجا که باقلوا بخوری خوشمزه است. تفاوتی ندارد در یزد باشید یا کرمان، در استانبول باشید یا تهران، باقلوا کامتان را شیرین می‌کند. با اینکه در شهرهای دیگر ایران باقلواهای خوشمزه‌ی بسیاری می‌توانید تهیه کنید، اما باقلوا کاشان یک چیز دیگر است. باقلوای کاشان با گلاب‌هایی پخت می‌شود که عطرش دیوانه کنندست.

باقلوا کاشان
باقلوا کاشان معروف است

باقلوا چند نوع متفاوت دارد، فندقی، گردویی، پسته‌ای و مغزهای متفاوتی که در آن استفاده می‌کنند نوع باقلوا را تعیین می‌کند. تصور کنید کنار چایتان یک باقلوا کاشان می‌خورید. این طعم شیرین با بوی گلاب در کنار چای خوش آب و رنگ تمام خستگی روز را از بدنتان بیرون می‌آورد. بهترین مکان برای خرید باقلوا تازه و خوب بازار سنتی کاشان است.

عرقیات کاشان

به غیر از گلاب کاشان که بسیار معروف است، گردشگران از کاشان عرقیاتی از جمله عرق اترج، عرق کاسنی، عرق اسطوخدوس، عرق بابونه و عرق آویشن می‌خرند. این عرقیجات خاصیت‌های درمانی فوق‌العاده‌ای دارند و نوشیدن هر کدام می‌تواند امراض بسیاری را درمان کنند.

عرق اکالیپتوس بسیار برای سرماخوردگی خوب است، پس در فصل بهار که فصل گلاب گیری کاشان است و بازار عرقیات کاشان گرم است، فکر زمستان خود باشید. از مکان‌های مختلفی می‌توانید عرقیات کاشان را تهیه کنید از جمله قمصر کاشان یا بازارهای سنتی و عطاری‌ها.

غنچه گل محمدی

در شهر گلاب، غنچه گل محمدی به وفور یافت می‌شود و شما می‌توانید به صورت کیلویی آن را تهیه کنید. به چه دردتان می‌خورد؟ بسیاری از افراد از غنچه گل محمدی برای تزئین حلوا یا شله زرد استفاده می‌کنند.

برخی از افراد آن را در چای و دمنوش خود می‌اندازند تا بویش تا چندتا خانه ان‌طرف‌تر هم برود، همچنین از خاصیت‌های درمانی آن استفاده می‌کنند.

گل محمدی
گل محمدی خاصیت درمانی دارد

اگر اهل شعر و شاعری هستید نیز می‌توانید غنچه گل محمدی را لای کتاب و دفترتان بگذارید تا بعدها با بوی خوشش یاد خاطرات شیرین گذشته و سفر به کاشان و خرید سوغاتی کاشان بیافتید.

پشمک کاشان

پشمک یک سوغاتی متفاوت و جالب است. کاشانی‌ها پشمک را بر سر سفره هفت سین می‌گذارند و هنگام سال تحویل دهانشان را با این شیرینی خاص و خوشمزه، شیرین می‌کنند. پشمک کاشان را با کلوچه کاشان امتحان کنید تا طعمی جادویی و بهشتی زیر زبانتان بیاید. پشمک کاشان یک سوغاتی عالی برای کودکانتان است. همین و بس!

بیشتر بخوانید: سوغاتی اصفهان چیست؟

کلوچه کاشان

شیرینی های کاشان انگار با دیگر شهرهای ایران تفاوت دارد، کلوچه کاشان نیز از این قائده مستثنی نیست. کلوچه کاشان که با گلاب و آرد سبوس گندم و روغن حیوانی مخصوص پخت می‌شود، بسیار خوشمزه است و در دهان آب می‌شود.

سوغات کاشان
کلوچه کاشان کم شیرین است

برای کسانی که هوادار شیرینی‌های کم شیرین هستند باید بگوییم کلوچه کاشان را مخصوص آن‌ها درست می‌کنند، چون هم بسیار کم شیرین است و هم بر خلاف کلوچه‌های شمال، مغز ندارند. این کلوچه‌ها را می‌توان برای مدت زیادی نگه‌داری کرد، چون به این آسانی‌ها خراب و فاسد نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی نطنز

حاجی بادام

دیگر شیرینی معروف کاشانی‌ها حاجی بادام است. حاجی بادام شاید مورد علاقه همه نباشد اما بسیار خوشمزه است. این شیرینی از پودر بادام، آرد نخودچی و جوز هندی درست می‌شود، به همین دلیل ممکن است برخی از افراد طعم ان را دوست نداشته باشند.

کاشانی‌ها حاجی بادام را در کنار چای می‌خورند. شیرینی کوچک اما با طعمی قوی شما را سر حال می‌آورد و انرژی روزانه را به شما باز می‌گرداند. در مهمانی‌ها برای پذیرایی هم استفاده می‌شود پس اگر تا به حال حاجی بادام را امتحان نکردید، یک بسته از کاشان بخرید و سوغات بیاورید.

گلاب

درست است هدف این مطلب خرید سوغاتی کاشان به جز گلاب است، اما مگر می‌شود به کاشان رفت و گلاب اعلا نخرید؟ این امکان در دسترس نیست و شما در سفر به کاشان حتما یک بطری گلاب باید بخرید. گلاب علاوه بر عطر خوش، خاصیت‌های درمانی و دارویی دارد و بسیاری برای این خاصیت‌های شگفت انگیز آن را می‌خرند.

گلاب گیری کاشان
گلاب برای مراقبت از پوست هم استفاده می‌شود

در اطراف باغ فین کاشان، بازار سنتی کاشان، عطاری‌ها و در سرتاسر کاشان می‌توانید گلاب‌فروشی‌های بسیاری پیدا کنید. بهتر است از اوایل اردیبهشت تا اواسط خرداد به کاشان بوید تا گلابی که می‌خرید از تولید به مصرف باشد تا خیالتان از بابت خرید گلاب اصل و سنتی آسوده باشد.

نان شیرین کاشان (نان عباسعلی)

این نان سنتی بسیار خوشمزه است و مانند زولبیا و بامیه که در ماه رمضان دوران اوجش است، خوردن این نان در محرم بسیار زیاد می‌شود. اگر در محرم به کاشان می‌روید می‌توانید نان عباسعلی را امتحان کنید. البته فروشش مختص به محرم نیست.

در روزهای دیگر سال می‌توانید به سوپرمارکت‌ها بروید و به جای نام نان عباسعلی، بگویید نان شیری یا نان شیرین. این نان رنگ زرد دارد چون ترکیباتش از زعفران، زردچوبه و شیر، شکر و آرد تشکیل می‌شود. البته که باید این نان را ظرف یک یا دو روز بخورید و قطعا به خانه نخواهد رسید!

فرش کاشان

فرش کاشان را با ظرافت و بافت ریز و نقوش زیبا می‌شناسند. فرش‌هایی که تار و پودش در میراث معنوی یونسکو ثبت شده است و دیگر کسی نمی‌تواند افتخار آن را به نام خود بزند. در فرش دستبافت کاشان از رنگ طبیعی و ابریشم اصل استفاده می‌کنند، به همین دلیل رنگ‌ها جلوه‌ی فوق‌العاده‌ای دارند.

فرش کاشان
فرش کاشان ظریف است

اگر به دنبال خرید فرش برای خانه خود هستید، فرش کاشان می‌تواند سوغاتی خوبی باشد. نقوش فرش کاشان با آدم حرف می‌زند و گویی کاملا زنده و سه بعدی هستند، شاید به همین دلیل است که 70 درصد تولید فرش کشور در این شهر رخ می‌دهد و کاشان یک تنها این بار را به دوش خود می‌کشد.

گلیم و جاجیم

آن‌ها که طرح‌های اسلیمی را دوست دارند و به لوازم سنتی علاقه دارند، گلیم و جاجیم کاشان از سوغاتی های کاشان مخصوص آن‌هاست. گلیم و جاجیم کاشان طرح‌های حیرت‌انگیزی دارند که نقش و رنگ در آن مانند ماهی در آب بازی می‌کنند. گلیم و جاجیم کاشان مانند فرش کاشان گران نیست و با هز سلیقه و هر قیمتی می‌توانید آن را پیدا کنید. قطعا این سوغاتی کاشان را باید در جاهای قدیمی و سنتی شهر پیدا کنید.

سفالگری در کاشان

کارگاه‌های سفال بسیاری را در کاشان خواهید دید که همانجا در حال سفالگری هستند و محصولات از تولید به مصرف ارائه می‌دهند. محصولات آماده بسیاری برای خرید وجود دارند اما می‌توانید محصولات سفارشی با طرح و نقش دلخواه هم بدهید.

سفالگری کاشان
در سفال کاشان نقش خاطره می‌زنند

شاید بگویید چرا باید سفال را از کاشان بخرم؟ در جواب این سوال باید بگوییم که اولین چرخ سفالگری 4500 سال پیش در کاشان ساخته شده است و سفالگری در اینجا قدمتی چند هزار ساله دارد که نسل به نسل از والدین به فرزندان انتقال پیدا می‌کند. هنر سفالگری کاشان هرگز به خواب نمی‌رود و هر روز با طرح‌های جادویی که بر روی گل می‌آید، دوست دارانش را شگفت زده می‌کند.

زری بافی

زری بافی دیگر چندان رایج نیست چون بسیار گران هستند، اما همچنان در کاشان می‌توانید برخی از محصولات زری بافی مثل لباس و پارچه را پیدا کنید. در گذشته پادشاهان لباس‌هایی را می‌پوشیدند که در تار و پود آن‌ها رگه‌هایی از طلا و نقره وجود داشت. این لباس‌ها از نخ ابریشم و نخ گلابتون ساخته می‌شد، به همین دلیل هم بسیار گران و لوکس بودند.

در حال حاضر به دلیل کم بودن این پارچه و لباس‌ها و همچنین به کار بردن نخ‌های گلابتون شاید به سختی بتوانید آن را پیدا کنید اما اگر هم پیدا کنید باید مبلغ گزافی را بپردازید. اما دلتان را به دریا بزنید و لباس پادشاهان را بخرید!

گیوه بافی

درست است گیوه بافی تنها مختص کاشان نیست و در بیشتر روستاها و شهرهای ایران رواج دارد، اما کاشان یکی از مراکز اصلی گیوه بافی ایران است. روستای نشلج از توابع نیاسر معدن و مرکز گیوه بافی کاشان است که گیوه‌های می‌بافند که نگو و نپرس!

سوغات کاشان چیست
گیوه بافی از گذشته وجود دارد

مردها کفی گیوه را می‌بافند و زن‌ها روی گیوه را، به همین دلیل تمامی افراد خانواده در این روستا می‌توانند مشغول باشند. اگر به کاشان رفتید برای خود گیوه بخرید تا راحتی را حس کنید. برخی از گردشگران بعد از پوشیدن گیوه دیگر دوست نداشتند کفش‌های آدیداس و دیگر برندها را بپوشند!

شعر بافی

شعر بافی چیست؟ به موی انسان و حیوان،‌ شَعر می‌گویند. پارچه‌هایی وجود دارد با نقش راه راه که از ابریشم ساخته شدند. هنر شعر بافی از حدود 350 سال پیش در کاشان رواج دارد و چند کارگاه شعربافی در این شهر هنوز مشغول کارند. اگر طالب این سوغاتی کاشان هستید از اهالی قدیمی کاشان آدرس کارگاه‌ها را بگیرید و سری به آن‌ها بزنید.

جمع بندی

سوغاتی های کاشان را شاید بتوان به دو دسته خوراکی و صنایع دستی کاشان تقسیم کرد. نمی‌شود به کاشان رفت و با گلاب به خانه برنگشت، یا نمی‌شود به کاشان رفت و محسور فرش کاشان نشد. ترکیب شیرینی و جلوه هنر را فقط در این شهر ببینید و با خود به خانه بیاورید.

قصد سفر به کاشان و شرکت در تور کویر دارید؟ برای کویرگردی و رزرو اقامتگاه کاشان، اکو کمپ متین آباد گزینه مناسبی است. رزرو آنلاین اکو کمپ متین آباد از طریق این لینک و رزرو تلفنی از طریق تماس با شماره 09210617336 امکان‌پذیر است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا